Provinciale Staten willen dat Metropoolregio harder loopt voor problemen stroomnet
Provinciale Staten van Flevoland vinden dat er binnen de zogeheten Metropoolregio Amsterdam (MRA) meer werk gemaakt moet worden van de capaciteitsproblemen met stroomnetwerken. De MRA lijkt hiervoor niet hard genoeg te lopen.
Dat stelden diverse statenfracties woensdag in een commissievergadering over de zogeheten MRA Agenda 2025-2028. Daarin wordt afgesproken wat het samenwerkingsverband van dertig gemeenten rond Amsterdam, de provincies Noord-Holland en Flevoland en de Vervoersregio Amsterdam de komende jaren willen doen.
Buitengewoon teleurstellend
De VVD vindt dat de MRA het probleem van netcongestie op het stroomnet te gemakkelijk een lokale verantwoordelijkheid noemt. Die moeten maar met de netbeheerders als Liander en Tennet naar oplossingen zoeken, want de MRA kan als informeel netwerk hooguit lobbyen.
VVD-fractievoorzitter Franco Achtien noemde dat standpunt van de MRA "buitengewoon teleurstellend. Volgens mij zijn wij de MRA en is de MRA niet een zelfstandig orgaan." Hij voegde toe dat er door Provinciale Staten bij het opstellen van de MRA Agenda diverse keren is aangedrongen op een landelijke aanpak van netcongestie. Ook vijf deelregio's binnen de MRA, waaronder Almere en Lelystad, hebben dat duidelijk gemaakt.
De liberalen komen in de Statenvergadering in december met een motie, die het college van Gedeputeerde Staten oproept om zich meer in te spannen voor een gezamenlijke aanpak van het stroomprobleem. "Als u mij in december met een motie wil meegeven om daarvoor binnen de MRA nogmaals de nadruk te leggen, dan doe ik dat met liefde," antwoordde PVV-gedeputeerde Toon van Dijk.
De gemeenteraad van Lelystad heeft dinsdag unaniem een soortgelijke motie aangenomen. Ook bij de raad is er irritatie dat de MRA het probleem lijkt af te schuiven. De raad wees er op dat netcongestie niet een probleem is dat het Rijk met een individuele gemeente bespreekt, maar dat een regionale aanpak nodig is.
IJmeerverbinding
Er is in Provinciale Staten meer chagrijn over de MRA Agenda. De fractie van 50PLUS is boos dat Gedeputeerde Staten er al mee hebben ingestemd en dat het oordeel van Provinciale Staten er in de praktijk niet meer toe doet. Fractievoorzitter Marc van Rooij noemde dat in strijd is met het democratische recht van de Staten.
Van Rooij is vooral boos dat Gedeputeerde Staten het dus ook goed lijken te vinden dat er binnen de MRA geen steun is voor een IJmeerverbinding met autoweg tussen Almere en Amsterdam. "Wij worden buiten spel gezet door andere gemeenten binnen de MRA, die helemaal niets van doen hebben met de IJmeerverbinding."
Gedeputeerde Toon van Dijk erkende dat er binnen MRA-verband geen steun is om de IJmeerverbinding specifiek te benoemen als speerpunt in de MRA Agenda. Toch vindt hij niet dat de belangen van Flevoland en Almere buiten spel worden gezet. Van Dijk stelt dat de MRA niet het enige overlegorgaan is dat over de IJmeerverbinding spreekt.
Begin november hebben Rijk, provincie en Almere nog afgesproken dat de komende maanden een uitgebreid onderzoek naar de haalbaarheid van de verbinding wordt gedaan. "We worden als bijzonder volwaardige partner gezien in Den Haag en buiten MRA-verband over een uitermate krachtige lobby beschikken om resultaten te behalen," aldus Van Dijk. "Het enige wat hier speelt is dat uw boodschap niet op draagvlak binnen de MRA Agenda kan rekenen."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Onderzoek naar alternatieve manieren om geld op te halen voor IJmeerverbinding
ALMERE • Di 12 november • Dinsdag 12 novemberEr komt volgend jaar een onderzoek naar alternatieve manieren om de IJmeerverbinding te betalen. Dat hebben het Rijk en de provincies Flevoland en Noord-Holland afgesproken. Daarbij wordt ook bekeken...
-
Oud-burgemeester Jorritsma twijfelt aan haalbaarheid private financiering IJmeerlijn
ALMERE • Do 3 oktober • Donderdag 03 oktoberHet plan om private partijen te zoeken die de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam willen betalen, heeft weinig kans van slagen. Dat verwacht Annemarie Jorritsma, die voorzitter...
-
Almere wil IJmeerlijn, maar Rijk heeft geen geld: investeerders zijn de oplossing volgens wethouder
ALMERE • Wo 2 oktober • Woensdag 02 oktoberHet Rijk moet op zoek naar private partijen die de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam willen betalen. Dat zegt de Almeerse wethouder Paul Tang. Almere wil niet gaan bouwen in h...
recent nieuws
-
Truckeroptocht voor verstandelijk beperkten wint prijs voor inclusieve samenleving
LELYSTAD • Za 23 november • Zaterdag 23 novemberTruckrun De Joon wint dit jaar de Ed Luzaprijs. Dat is een prijs die elk jaar wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich inzet voor een meer inclusieve samenleving. Truckrun De Joon is e...
-
Paginagrote advertentie roept op om toch door te gaan met de Lelylijn
FLEVOLAND • Za 23 november • Zaterdag 23 november"Noorderlijk Nederland kijkt met verbaasde ogen naar Den Haag", staat er in een paginagrote advertentie in onder andere De Telegraaf en De Volkskrant. Een groep van meer dan honderd organisaties uit F...
-
Heeft Almere geleerd van Omniworld-debacle? 'Floriade-verhoren déja-vu'
ALMERE • Za 23 november • Zaterdag 23 novemberDe openbare verhoren in het Floriade-onderzoek hebben oud-raadslid Ruud Pet "echt een déja-vu" bezorgd. Hij zag tot zijn verbijstering dat weer dezelfde missers boven water kwamen als twintig jaar gel...