Onderzoek naar alternatieve manieren om geld op te halen voor IJmeerverbinding
Er komt volgend jaar een onderzoek naar alternatieve manieren om de IJmeerverbinding te betalen. Dat hebben het Rijk en de provincies Flevoland en Noord-Holland afgesproken. Daarbij wordt ook bekeken of naast overheden ook private investeerders meebetalen.
De IJmeerverbinding moet Almere en Amsterdam verbinden via het IJmeer. Over het project wordt al tientallen jaren gesproken. Voor Almere en de provincie is de lijn een harde voorwaarde om mee te werken aan plannen voor meer woningbouw in het stadsdeel Almere Pampus.
In 2013 is afgesproken dat er een onderzoek naar de IJmeerverbinding komt, als er in Almere 25.000 extra huizen zijn gebouwd ten opzichte van 2010 en Amsterdam IJburg is afgerond. De situatie wordt nu urgent: inmiddels zijn er in Almere minder dan 7.000 woningen te bouwen en is IJburg bijna gereed, zodat het tijd wordt om de plannen echt vorm te geven.
Geen geld
Alleen heeft het Rijk geen geld voor de verbinding, terwijl het kabinet Schoof wel graag wil dat er extra gebouwd gaat worden. Het Rijk en Almere hebben nu afspraken gemaakt om minstens 2.000 tot 3.000 woningen per jaar te bouwen. In de huidige Woonvisie van de gemeente is 2.500 per jaar al het streven.
Pampus is de grootste nog beschikbare ontwikkellocatie van het Rijk in de Randstad. In de eerste fase komen hier 7.500 huizen. De bouw zou al eerder dan 2030 moeten beginnen. Tegelijk met de voorbereidingen voor de bouw in Pampus wordt er volgend jaar een onderzoek uitgevoerd naar de betaalbaarheid van de IJmeerverbinding, inclusief dus deelname van andere financiers.
Ook komt er een uitgebreid investeringsplan (business case) voor de bereikbaarheid van Almere. Hierin wordt ook geld gereserveerd voor de leefbaarheid en sociale ontwikkeling van Pampus. Het plan moet over een jaar gereed zijn. De kosten worden gedeeld door het Rijk en de regio.
Openbaar vervoer met of zonder autoweg?
De business case moet ook antwoord geven op de vraag welke variant voor de IJmeerverbinding haalbaar is: wordt het zowel openbaar vervoer (trein en/of metro) met een autoweg erbij, of alleen openbaar vervoer? Voor Almere en de provincie is een autoweg altijd een harde voorwaarde geweest, maar eerder dit jaar was een deel van de gemeenteraad en Provinciale Staten bereid die eis los te laten.
Investeerders
De Almeerse wethouder Paul Tang pleitte begin oktober al om private investeerders mee te laten betalen aan de IJmeerverbinding. Die partijen zouden kunnen verdienen aan de verbinding met de verbinding zelf, bijvoorbeeld via de kaartjes voor ov-gebruikers. Op verzoek van de regio wordt nu onderzocht wat de mogelijkheden zijn om private investeerders te vinden.
Voorzitter van de branchevereniging van private investeerders en oud-burgemeester van Almere Annemarie Jorritsma zag weinig in de plannen. Volgens haar is er geen infrastructuur die winstgevend is en zou het goedkoper zijn als de overheid het zelf doet.
Pampus
In de plannen staat ook meer informatie over een nieuwe ov-verbinding tussen Almere Pampus en Almere Centrum. In totaal is er 54 miljoen euro beschikbaar. Dat geld werd al in 2022 gereserveerd, maar zou toen ook gebruikt kunnen worden voor een verbinding met Oosterwold. Door die optie zet het Rijk dus een streep.
Hoe een verbinding tussen Pampus en Almere Centrum er uit gaat ziet is nog niet bekend. Het gaat in elk geval om een zogenoemde hoogwaardig openbaar vervoer verbinding. Het kan hier gaan om bijvoorbeeld een metro, tram of bus.
Impasse doorbroken
Gedeputeerde Jan de Reus laat weten dat hij blij is dat de impasse rondom de IJmeerverbinding doorbroken is. "Door samen met het Rijk te investeren in een betere bereikbaarheid, versterken we de positie van de regio als aantrekkelijke plek om te wonen, werken en ondernemen."
De plannen zijn dinsdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Op 25 november worden de voorstellen besproken.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Oud-burgemeester Jorritsma twijfelt aan haalbaarheid private financiering IJmeerlijn
ALMERE • Do 3 oktober • Donderdag 03 oktoberHet plan om private partijen te zoeken die de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam willen betalen, heeft weinig kans van slagen. Dat verwacht Annemarie Jorritsma, die voorzitter...
-
Almere wil IJmeerlijn, maar Rijk heeft geen geld: investeerders zijn de oplossing volgens wethouder
ALMERE • Wo 2 oktober • Woensdag 02 oktoberHet Rijk moet op zoek naar private partijen die de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam willen betalen. Dat zegt de Almeerse wethouder Paul Tang. Almere wil niet gaan bouwen in h...
-
Met meer huizen erbij dan banen staat Flevoland straks weer in de file
FLEVOLAND • Zo 22 september • Zondag 22 septemberDe bouw van 100.000 of meer huizen in Flevoland tot 2050 is goed nieuws voor de woningmarkt, maar heeft ook een keerzijde. De banengroei in Flevoland kan de toename van het aantal inwoners niet bijhou...
recent nieuws
-
KRNM Urk krijgt nieuwe reddingboot, maar is er niet blij mee
URK • Do 21 november • Donderdag 21 novemberDe Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) op Urk krijgt een nieuwe reddingboot, maar daar is de organisatie allerminst blij mee. Dat zegt woordvoerder Kees Brinkman van de landelijke KNRM...
-
Kosten renovatie Staartweg verdubbeld door nieuwe bushaltes en extra oversteekplaatsen
URK • Do 21 november • Donderdag 21 novemberDe opknapbeurt van de Staartweg op Urk gaat ruim twee keer zoveel geld kosten als drie jaar geleden is berekend. De weg tussen zwembad 't Bun en de rotonde aan de Nagel is in slechte staat en voldoet...
-
Meerdere ongelukken tijdens ochtendspits door gladheid, code geel
FLEVOLAND • Do 21 november • Donderdag 21 novemberTijdens de ochtendspits hebben er meerdere ongevallen plaatsgevonden in Flevoland. Tot 15.00 uur geldt code geel in de provincie vanwege een kans op gladheid door winterse buien. De ANWB zegt dat de w...