Oud-burgemeester Jorritsma twijfelt aan haalbaarheid private financiering IJmeerlijn

ALMERE • Do 3 oktober 2024 | 6:00 • Donderdag 3 oktober 2024 | 6:00

Het plan om private partijen te zoeken die de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam willen betalen, heeft weinig kans van slagen. Dat verwacht Annemarie Jorritsma, die voorzitter is van de branchevereniging van private investeerders (NVP).

Tussen Almere en het Rijk is een impasse ontstaan over de IJmeerverbinding. De stad wil niet gaan bouwen in het nieuwe stadsdeel Pampus, totdat de verbinding over het IJmeer is toegezegd. Met de verwachte extra inwoners is die IJmeerlijn volgens Almere noodzakelijk voor de bereikbaarheid van de stad, maar het Rijk zegt er geen geld voor te hebben.

De Almeerse wethouder Paul Tang zei eerder deze week dat het Rijk op zoek moet naar private investeerders, zoals vervoerders en pensioenfondsen. Jorritsma ziet dat niet snel gebeuren. Volgens de oud-burgemeester van Almere en oud-minister van Verkeer en Waterstaat zijn infrastructurele projecten in Nederland meestal niet winstgevend.

Het is daarmee een risico want investeerders werken met bijvoorbeeld pensioengeld, zegt ze. "We kennen geen infrastructuur die winstgevend is. Het spoor is nu net kostendekkend, de metro niet. Bedrijven willen zekerheden voor hun inkomsten."

Jorritsma over het plan:

Tol heffen
Op de IJmeerverbinding zou je tol kunnen heffen maar dat ligt gecompliceerd, zegt Jorritsma. Volgens haar moet dat bij wet geregeld worden en dan moet er ook voldoende tol geïncasseerd kunnen worden om het project te financieren.

Lees ook: Almere wil IJmeerlijn, maar Rijk heeft geen geld: investeerders zijn de oplossing volgens wethouder

In haar tijd als Tweede Kamerlid voor de VVD was ze fel tegen de privaatfinanciering van de Noordtunnel in Zuid-Holland en Wijkertunnel in Noord-Holland. Daar werd schaduwtol betaald. Dat houdt in dat niet de gebruikers maar de overheid de investeerder betaalde voor elk voertuig dat door de tunnels kwam. "Daar is de investeerder heel erg rijk van geworden", aldus Jorritsma. "Ik vind het niet erg dat private investeerders geld verdienen, maar niet over de rug van de belastingbetaler."

'Voorwaarden zouden misschien nog verschil maken'
Toch ziet ze een lichtpuntje. De businesscase van de IJmeerverbinding is aantrekkelijker dan die van de langere Lelylijn, zegt Jorritsma. "Het hangt ervan af welke voorwaarden de overheid geeft. Misschien kunnen ze (de overheid, red.) wat bedenken."

Toch is het altijd goedkoper als de overheid het zelf doet, zegt Jorritsma. Binnen de NVP is het onderwerp voor zover bekend nog niet ter sprake gekomen. "Dit komt niet eerder ter sprake dan dat de overheid erover in gesprek wil", verwacht ze.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel