Verbod op varend ontgassen, maar handhaven lastig: 'Er verandert niets'
Vanaf 1 juli is het verboden voor binnenvaarttankers om giftige en vaak kankerverwekkende gassen te lozen in de open lucht. De eerste fase van het verbod op het zogenoemde varend ontgassen gaat in. Maar er zal volgens deskundigen niets veranderen. "Zo is er geen alternatief voor het ontgassen, kan er niet goed worden gecontroleerd en zijn de boetes ook nog eens een lachertje", zegt Ton Quist, zelf schipper van een binnenvaarttanker.
Quist is klokkenluider en strijdt al jaren tegen het varend ontgassen, omdat hij niet mee wil werken aan de zware vorm van milieuvervuiling. "Vorig jaar leek het verbod in een stroomversnelling te komen. Het verbod werd aangekondigd. De overheid beloofde dat er langs verschillende kades ontgassingsinstallaties zouden komen waar schepen hun gas veilig konden af laten zuigen. Maar daar is helemaal niets van terecht gekomen. Er is nu maar één in heel Nederland en dat is veel te weinig. Dit is al de eerste reden dat schepen hun dampen in de lucht blijven blazen", vertelt Quist.
Als binnenvaartschepen een olieachtige of andere chemische vloeistof vervoeren, blijft er na het lossen gas hangen in het ruim. Dit moet uit het schip voordat er een andere stof kan worden geladen. Door luiken open te zetten en met de hulp van ventilatoren wordt het gas in de lucht geblazen. Probleem is dat de damp giftig en vaak kankerverwekkend is en uiteindelijk weer terugkomt in het water of op het land omdat het zwaarder is dan lucht. Langs de kust van Flevoland wordt er honderden keren per jaar ontgast. In heel Nederland gaat het om duizenden keren.
"Door de stroperigheid van de overheid verandert er helemaal niets", vertelt professor Harry Geerlings. Hij is inmiddels met emeritaat, zo heet pensioen bij professoren. Hij is een autoriteit op het gebied van het ontgassen en deed veel onderzoek. "De reden dat er geen installaties zijn is, omdat ze -slechts- 98 of 99 procent van de giftige dampen wegvangen. Er kan dus een beetje gas in de lucht komen en daarom komt er geen vergunning. Dat is natuurlijk niet uit te leggen. Je verkiest 100 procent gas in de lucht in plaats van 1 of 2 procent", vertelt Geerlings.
Handhaving gaat niet lukken
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan het verbod niet goed handhaven, omdat er te weinig meetapparatuur is om de gevaarlijke dampen op te sporen en er ook te weinig personeel. Het wordt helemaal moeilijk, omdat het verbod in fases wordt ingevoerd. Een totaalverbod is er in 2027. "Aan de zijkant van een schip kan je niet zien wat voor een gas er vrijkomt. Je moet dan echt aan boord om naar de papieren te kijken. Maar er is helemaal geen mankracht om dat te doen", vertelt Quist.
De omgevingsdienst DCMR (Dienst centraal milieubeheer Rijnmond), die werkt aan de aanpak van varend ontgassen, zegt zich aan de wet te houden: "Bij de beoordeling van vergunningaanvragen voor ontgasinstallaties volgen wij de huidige wet- en regelgeving die voor alle milieubelastende activiteiten geldt. Het is niet zo dat voor die installaties een aparte procedure geldt of afwijkende wet- en regelgeving. Inzet van maatwerk voor ontgassingsinstallaties zal een bestuurlijke keuze zijn."
Sjoemelen
Zelfs als er al gecontroleerd wordt, kan er nog gerommeld worden door stoffen die worden vervoerd minuscuul te veranderen waardoor ze een andere naam krijgen en dan opeens wel ontgast mogen worden. Omroep Gelderland kreeg eerder al documenten in handen waaruit blijkt dat het verbod op die manier omzeild wordt. De inspectie heeft al geconstateerd dat het omkatten gebeurt. "De praktijk is bekend, en dat het gebeurt is betreurenswaardig. Het bewust aanpassen van vrachtbrieven om het verbod te omzeilen is fraude. Er zal tegen opgetreden worden", zo laat het ministerie weten.
Overheid legt bal bij oliemaatschappijen
"Als er te weinig ontgassingsinstallaties zijn, is dat eigen schuld", aldus demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. Hij zegt dat er duidelijk is afgesproken dat de oliemaatschappijen zouden zorgen voor installaties om op een schone manier te ontgassen. Ook vertelt hij dat instanties die moeten inspecteren er klaar voor zeggen te zijn. Voor illegale praktijken is Harbers ook niet bang. "De inspectie zal daar goed op letten. Er is meer dan duidelijk gemaakt dat het milieucriminaliteit is. Gelukkig zien we dat bedrijven dat soort waarschuwingen serieus nemen."
Oliemaatschappijen leggen bal bij schipper
De overkoepelende organisatie van verladers, de VEMOBIN (De Vereniging Energie voor Mobiliteit en Industrie ) laat weten: "Vanzelfsprekend houden onze leden zich altijd aan de geldende wetgeving, dus ook aan het verbod op varend ontgassen per 1 juli. Wij steunen dat ook. Het is ook goed als erop wordt gehandhaafd." Tegelijkertijd zegt de vereniging dat de eindverantwoordelijk niet bij hun leden ligt, zoals de Shell en Esso, maar de schipper.
Vaten drugsafval
Ondertussen blijven Quist en Geerlings aan de boom schudden om aandacht te blijven houden voor het varend ontgassen. Ze maken zich er boos over dat het ontgassen blijkbaar niet als een groot probleem gezien wordt. "Als er ergens vijf vaten drugsafval worden gevonden in de natuur is dat nieuws. Bij één keer ontgassen komt er gemiddeld 40.000 liter damp in de lucht die minstens zo giftig is. Daar kraait geen haan naar, dat is toch raar", aldus Quist.
Geerlings heeft dezelfde verbazing. Dat komt mede door de manier hoe hij betrokken raakte bij het varend ontgassen. "We hebben in Rotterdam het Odfjell-schandaal gehad. Een bedrijf kreeg een torenhoge boete omdat er een incident was waarbij benzeen vrijkwam en ze dat verzwegen. "Hoe kan het dan zo zijn dat het anno 2024 nog steeds door schepen de lucht ingeblazen mag worden?", vraagt Geerlings zich hardop af. Benzeen staat op de zwarte lijst en is zeer kankerverwekkend. Ook tast het DNA aan.
Zowel Quist en Geerlings zijn ervan overtuigd dat er uiteindelijk wel iets zal veranderen en dat ook oliemaatschappijen, de eigenaren van de schepen en de schippers zelf van het ontgassen af willen. "Maar de wil is er nu blijkbaar nog niet bij mensen op cruciale plekken", besluit Geerlings.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Flevoland zoekt plek waar schippers hun giftige dampen kwijt kunnen
FLEVOLAND • Wo 20 maart • Woensdag 20 maartDe provincie heeft locaties voorgesteld waar in de toekomst binnenvaartschepen ontgast kunnen worden. Welke dat zijn maakt de provincie later bekend. Bij varend ontgassen lozen binnenvaartschepen damp...
-
Einde aan uitstoot giftige dampen op het Marker- en IJsselmeer echt in zicht?
FLEVOLAND • Vr 23 februari • Vrijdag 23 februariBij het IJssel- en Markermeer worden mogelijk mobiele snuffelpalen en drones ingezet om binnenvaarttankers op te sporen die varend ontgassen. Dat laat de inspectie Leefomgeving en Transport weten. De...
-
Geen geld uit Europa voor ontgassingsinstallaties
FLEVOLAND • Za 8 juli • Zaterdag 08 juliDe Europese commissie geeft geen subsidie voor een plan om 15 ontgassingsinstallaties in Nederland in gebruik te nemen of te bouwen. Met deze installaties moeten giftige, kankerverwekkende dampen uit...
recent nieuws
-
Windparkfonds keert geld uit aan 32 Zeewolder projecten
ZEEWOLDE • Do 21 november • Donderdag 21 novemberVan een bladblazer voor de ijsclub tot extra parkeerruimte voor de voedselbank en van renovatie van het jongerencentrum tot een pilot op een stadsboerderij. Het Fonds Windpark Zeewolde kent dit jaar b...
-
Almere staat nog steeds bovenaan met aantal meldingen kindermishandeling
ALMERE • Do 21 november • Donderdag 21 novemberAlmere kent nog steeds tweeënhalf keer meer meldingen van kindermishandeling dan het landelijk gemiddelde. De situatie is niet veranderd ten opzichte van 2023 en daarmee blijft de stad bovenaan de lij...
-
Verdwaald geitje gevonden midden in centrum van Almere
ALMERE • Do 21 november • Donderdag 21 novemberDe politie heeft woensdagavond rond 23.00 uur een onverwachte bezoeker aangetroffen in Almere Centrum. Een geit liep alleen rond in de Metropolestraat, vlakbij het station. Het is nog onduidelijk hoe...