Statenleden niet overtuigd dat varend ontgassen onschadelijk is
Provinciale Staten zijn er allerminst gerust op dat het varend ontgassen van binnenvaartschepen veel minder schadelijk is dan wordt gedacht. Dat bleek woensdagmiddag bij een bijeenkomst op het provinciehuis. Daar gaven twee onderzoekers van Rijkswaterstaat tekst en uitleg over hun onderzoeken naar de effecten van het varend ontgassen op het milieu.
De deskundigen concluderen op basis van berekeningen die zij hebben gedaan dat de uitstoot van alle schadelijke stoffen ver onder alle normen blijft. Er is niets om je zorgen over te maken, maar de Statenleden hebben daar zo hun twijfels bij. Er leven nog veel vragen over de betrouwbaarheid van die geruststellende woorden.
"De onderzoekers hebben modellen gemaakt met daarin berekeningen", zegt Gert-Jan Ransijn van JA21. "En die modellen gaan over de effecten op de waterkwaliteit. Maar die stoffen blijven ergens, namelijk in de lucht. En die ademen we allemaal in." Volgens Ransijn stelt de wet dat je sowieso geen kankerverwekkende stoffen mag lozen. "Hoeveel of hoe weinig dan ook." De fractievoorzitter van JA 21 vreest dat de uitleg van de onderzoekers het doel heeft om de Statenleden te sussen. "Er wordt gesteld dat er duizenden schepen moeten ontgassen voordat we boven de gestelde normen voor allerlei stoffen komen. Maar de berekeningen zijn niet getoetst. Er is weinig tot geen onderzoek in de praktijk gedaan en de bevindingen zijn ook niet voorgelegd aan het RIVM."
'Veel onzekerheden'
Willem Boutkan van de PVV is ook kritisch op de presentatie van de deskundigen. "Er zitten nog veel onzekerheden in het onderzoek van de deskundigen. Het is gebaseerd op aannames. En er komt pas vervolgonderzoek als de minister hen daar opdracht toe geeft. Iedereen wil van dit varend ontgassen af."
Boutkan is er van overtuigd dat de kosten voor het beheerst ontgassen bij een installatie op de schouders komen van de schipper. "De verladers zullen echt niks gaan betalen zolang dat niet hoeft." Boutkan heeft er weinig vertrouwen in dat het plan van gedeputeerde Cora Smelik om een convenant op te stellen om het varend ontgassen te stoppen wel gaat helpen: "Veel van die eigenaren van de ladingen zitten aan de andere kant van de wereld. En de vraag is of je die kunt meekrijgen als je internationaal niks kunt afspreken." Gert-Jan Ransijn van JA21 zegt helemaal geen vertrouwen te hebben in het voorgestelde convenant. "Ik geloof wel dat de gedeputeerde haar best doet om iets te regelen met de mogelijkheden die ze heeft. Maar het gaat om tientallen partijen die ze helemaal niet kent. Dat zijn brievenbusfirma's aan de andere kant van de wereld. Zo gaat dat in de scheepvaartwereld. En die partijen storen zich niet aan de publieke opinie."
Tankschepen die minerale oliën of chemicaliën vervoeren, hebben te maken met gassen en dampen die na het lossen in de ladingtanks achterblijven. Bij een volgende reis moeten deze gassen en dampen uit de tank zijn. Schippers gebruiken daarom grote ventilatoren die lucht onder in de tanks blazen. De gevaarlijke stoffen komen dan via de bovenzijde van de ladingtank naar buiten. Deze stoffen zijn gevaarlijk en behoren bijna altijd tot de groep zeer zorgwekkende en kankerverwekkende stoffen.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Verbod op varend ontgassen, maar handhaven lastig: 'Er verandert niets'
FLEVOLAND • Zo 30 juni • Zondag 30 juniVanaf 1 juli is het verboden voor binnenvaarttankers om giftige en vaak kankerverwekkende gassen te lozen in de open lucht. De eerste fase van het verbod op het zogenoemde varend ontgassen gaat in. Ma...
-
Flevoland zoekt plek waar schippers hun giftige dampen kwijt kunnen
FLEVOLAND • Wo 20 maart • Woensdag 20 maartDe provincie heeft locaties voorgesteld waar in de toekomst binnenvaartschepen ontgast kunnen worden. Welke dat zijn maakt de provincie later bekend. Bij varend ontgassen lozen binnenvaartschepen damp...
-
Einde aan uitstoot giftige dampen op het Marker- en IJsselmeer echt in zicht?
FLEVOLAND • Vr 23 februari • Vrijdag 23 februariBij het IJssel- en Markermeer worden mogelijk mobiele snuffelpalen en drones ingezet om binnenvaarttankers op te sporen die varend ontgassen. Dat laat de inspectie Leefomgeving en Transport weten. De...
recent nieuws
-
Politie onderzoekt mogelijke explosie bij bedrijfspand aan Agorahof
LELYSTAD • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberDe politie onderzoekt een mogelijke explosie bij een bedrijfspand aan de Agorahof in Lelystad. Dat zegt een woordvoerder van de politie. Een omwonende hoorde in de nacht van donderdag op vrijdag iets...
-
Update
Treinverkeer komt na staking weer op gang
FLEVOLAND • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberTreinreizigers die vanuit Flevoland naar Zwolle of het noorden willen reizen, hadden vanochtend pech. Door een staking bij spoorbeheerder ProRail reden er geen treinen van, via en naar Zwolle. Daarnaa...
-
Initiatiefgroep Lelylijn vindt financieringseis voor nieuwe spoorlijn 'flauwekul'
FLEVOLAND • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberWim van Wegen van de initiatiefgroep Lelylijn vindt het maar 'flauwekul' dat er eerst zicht moet zijn op driekwart van de financiën, voordat er kan worden begonnen met de aanleg van de Lelylijn. Volge...