"Ontgassingsinstallatie in Flevoland kan, maar mag niet"
Het argument dat schepen in Nederland wel varend moeten ontgassen omdat er geen alternatieven zijn, is onzin. Dat zegt de European Vapour Recovery Association (EVRA). Dit is een organisatie die zich bezighoudt met het opvangen van schadelijke dampen. Varend ontgassen is verboden, maar wordt gedoogd. Langs de Flevolandse kust wordt het honderden keren per jaar gedaan. Daarbij komen schadelijke en kankerverwekkende stoffen in de lucht, die neerslaan op het water of op land.
Minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat zei dinsdag dat ontgassingsinstallaties een mogelijke oplossing zijn, in afwachting van een internationaal ontgassingsverbod. Maar een vergunning voor zo'n installatie is volgens Ruud Cogels, voorzitter van de EVRA, lastig te krijgen.
"Er zijn nu al zo'n 20 machines die geschikt zijn om schepen aan de kade te ontgassen. Maar een vergunning krijgen om er eentje neer te zetten, is bijna onmogelijk door de strenge regelgeving. Dat vind ik krom: Met mijn ontgassingsmachine haal ik zo goed als alle schadelijke stoffen uit de gassen. Ik maak er weer vloeistof van. Maar eentje neerzetten in bijvoorbeeld Flevoland mag niet, want het moet nog schoner. Dit terwijl je tijdens het varen gewoon alles de lucht in mag blazen".
Na het lossen van bijvoorbeeld benzine blijft er altijd gas achter in het schip. Dit moet eruit als het schip een andere stof wil vervoeren die niet mag mengen met dat gas. In Nederland gebeurd dat bijna altijd door al varend de gassen uit het ruim te blazen.
Hoge kosten
Cogels is eigenaar van een bedrijf in Vlaardingen dat onder meer vloeistoffen verpompt uit tankers. Omdat hij het varend ontgassen 'echt belachelijk' vindt, heeft hij naar eigen zeggen 2 miljoen euro geïnvesteerd in een ontgassingsinstallatie. Dit geld verdient hij voorlopig nog niet terug. "Omdat het varend ontgassen in Nederland gedoogd wordt komt, sowieso niemand bij mijn machine het doen. Het leegzuigen van een binnenvaartschip kost al snel 10.000 euro. Dat gaat niemand doen, want nu is het gratis", aldus Cogels, over het varend ontgassen.
Waarom het varend ontgassen nog steeds gedoogd wordt, weet Cogels niet. "Er spelen allemaal krachten. Ik ga niet zeggen dat de oliemaatschappijen de kwade genius zijn of de handelaren, maar het is een combinatie van de hele handel. Zolang we gedogen dat er varend ontgast wordt, gaat er niets veranderen."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Verbod op varend ontgassen, maar handhaven lastig: 'Er verandert niets'
FLEVOLAND • Zo 30 juni • Zondag 30 juniVanaf 1 juli is het verboden voor binnenvaarttankers om giftige en vaak kankerverwekkende gassen te lozen in de open lucht. De eerste fase van het verbod op het zogenoemde varend ontgassen gaat in. Maar...
-
Flevoland zoekt plek waar schippers hun giftige dampen kwijt kunnen
FLEVOLAND • Wo 20 maart • Woensdag 20 maartDe provincie heeft locaties voorgesteld waar in de toekomst binnenvaartschepen ontgast kunnen worden. Welke dat zijn maakt de provincie later bekend. Bij varend ontgassen lozen binnenvaartschepen dampen...
-
Einde aan uitstoot giftige dampen op het Marker- en IJsselmeer echt in zicht?
FLEVOLAND • Vr 23 februari • Vrijdag 23 februariBij het IJssel- en Markermeer worden mogelijk mobiele snuffelpalen en drones ingezet om binnenvaarttankers op te sporen die varend ontgassen. Dat laat de inspectie Leefomgeving en Transport weten. De...
recent nieuws
-
'Fraudegevoelig pasje' voor recyclingperrons roept vragen op
ALMERE • Wo 5 februari • Woensdag 05 februariInwoners van Almere hebben recent een brief van de gemeente ontvangen met daarin een papieren toegangspas voor de drie recyclingperrons in de stad. De keuze voor een papieren toegangspas roept vragen...
-
Almeerse Abed weer terug in Nederland, na 16 maanden in Gaza
ALMERE • Wo 5 februari • Woensdag 05 februariOpgelucht dat hij weer een voet op Nederlandse bodem heeft gezet. Zo reageerde de Almeerse Abed al Attar toen hij woensdagmiddag arriveerde op Schiphol. Abed was de enige Nederlander die door de Israëlische...
-
Loopjongen of grote criminele speler? 22-jarige Drontenaar staat voor de rechter
LELYSTAD • Wo 5 februari • Woensdag 05 februariWas de 22-jarige Drontenaar die in juli vorig jaar opgepakt werd in Dronten alleen een loopjongen of speelt hij een grotere rol in het criminele circuit? Die vraag stond woensdagochtend centraal in de...