Hoogleraar Woningmarkt: 'Combinatie extra woningen en aanleg Lelylijn ligt voor de hand'
Het is een logische voorwaarde die wordt gesteld, om alleen extra huizen te bouwen als óók de Lelylijn wordt aangelegd. Dat concludeert hoogleraar Woningmarkt Peter Boelhouwer van de TU Delft na het lezen van 'Bouwstenen voor het Deltaplan', dat Flevoland, Friesland, Drenthe en Groningen hebben opgesteld.
De provincies willen samen 320.000 nieuwe woningen bouwen, ongeveer een kwart van de Nederlandse woningbouwopgave. Peter Boelhouwer vindt het een begrijpelijk plan. "Er is een enorme woningbehoefte. Er moeten in Nederland de komende 40 jaar zeker twee miljoen woningen worden bijgebouwd. Die kun je in hoge dichtheid in de Randstad plaatsten, maar het ligt meer voor de hand om dat beter te gaan spreiden." Dat kan volgens de hoogleraar alleen met een goede infrastructuur. "Openbaar vervoer hoort daarbij. Het is ook een langgekoesterde wens van de noordelijke provincies om beter aangesloten te zijn op het westen en dat zal de economie ook verder versterken, dus dat deze combinatie nu wordt gekozen ligt voor de hand."
'Zo veel bouwen is haalbaar'
Flevoland en de drie noordelijke provincies waren al van plan om 100.000 woningen te bouwen. Onder voorwaarde dat er extra spoorverbindingen komen, kunnen daar nog eens 220.000 huizen bij. Flevoland neemt van het totaal dan 120.000 voor haar rekening. "Die volumes zijn haalbaar, je moet alleen even kijken hoe lang je daar over gaat doen. Een miljoen huizen in tien jaar is te doen en daarvan kunnen er best een paar honderduizend buiten de Randstad worden gebouwd. Dat is geen enkel probleem, dat moet kunnen", aldus Boelhouwer.
Om de grote extra hoeveelheid woningen te kunnen bouwen, is een snelle spoorverbinding tussen het noorden en de Randstad volgens de provincies vereist. Ook moet bestaand spoor worden verbeterd en zijn de IJmeerverbinding (Almere-Amsterdam) en de Nedersaksenlijn (Enschede-Groningen) noodzakelijk. Die koppeling tussen woningbouw en infrastructuur is onvermijdelijk, zegt Boelhouwer. "Ik vind het een logische voorwaarde, anders krijg je nog grotere verkeersinfarcten richting Utrecht en Amsterdam. Daar moet je dus een goed alternatief voor kunnen bieden. Openbaar vervoer is een goede optie en echt wel nodig om dit soort grote aantallen woningen te kunnen realiseren."
'Extra infrastructuur hoort bij nieuwbouw'
Investeringen in voorzieningen bij nieuwbouw zijn bovendien ook niet uitzonderlijk, vindt de hoogleraar. "Ook in de steden worden voorzieningen zoals parken en stations aangelegd als er extra woningen bij komen. Dus waar je dat ook doet, daar hoort gewoon infrastructuur bij."
Het Deltaplan wordt binnenkort aangeboden aan de Tweede Kamer en het nog te vormen nieuwe kabinet.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Provinciale Staten willen dat Metropoolregio harder loopt voor problemen stroomnet
FLEVOLAND • Do 21 november • Donderdag 21 novemberProvinciale Staten van Flevoland vinden dat er binnen de zogeheten Metropoolregio Amsterdam (MRA) meer werk gemaakt moet worden van de capaciteitsproblemen met stroomnetwerken. De MRA lijkt hiervoor niet...
-
Onderzoek naar alternatieve manieren om geld op te halen voor IJmeerverbinding
ALMERE • Di 12 november • Dinsdag 12 novemberEr komt volgend jaar een onderzoek naar alternatieve manieren om de IJmeerverbinding te betalen. Dat hebben het Rijk en de provincies Flevoland en Noord-Holland afgesproken. Daarbij wordt ook bekeken...
-
Oud-burgemeester Jorritsma twijfelt aan haalbaarheid private financiering IJmeerlijn
ALMERE • Do 3 oktober • Donderdag 03 oktoberHet plan om private partijen te zoeken die de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam willen betalen, heeft weinig kans van slagen. Dat verwacht Annemarie Jorritsma, die voorzitter...
recent nieuws
-
Goed nieuws voor DBA-cliënten en personeel: Omega Groep neemt de zorg over
ALMERE • Vr 17 januari • Vrijdag 17 januariCliënten en personeelsleden van de failliete zorgverlener Deskundige Begeleiding Autisme (DBA) gaan vanaf 1 februari over naar de Omega Groep uit Zwolle. Dat laat curator Ragnild Meulenberg weten. De...
-
Pumptrackbaan Emmeloord is op komst, moet net buiten centrum komen
EMMELOORD • Vr 17 januari • Vrijdag 17 januariEmmeloord moet net buiten het centrumgebied een zogenoemde 'pumptrackbaan' krijgen. Dat wil althans de gemeente Noordoostpolder. Het idee is om het asfaltcircuit voor fiets- en skatesporten aan te leggen...
-
Almere wil stadspas niet alleen voor arme inwoners, maar voor iedereen
ALMERE • Vr 17 januari • Vrijdag 17 januariAlmere wil een stadspas invoeren waar alle inwoners van de stad wat aan hebben. "Niet alleen voor mensen die een laag inkomen hebben", zegt wethouder Micha Mos. In Almere moet iedereen van zo'n pas kunnen...