Groeifonds zet deur op kier voor Lelylijn
Het kabinet trekt de komende vijf jaar in totaal twintig miljard euro uit voor projecten die de economie van Nederland blijvend versterken. Dat zouden projecten als de Lelylijn-spoorverbinding naar Noord-Nederland of de IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam kunnen zijn, maar dat is nog niet zeker.
De ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Eric Wiebes (Economische Zaken) zeiden maandagochtend in een persconferentie dat het Groeifonds zich richt op drie soorten projecten: kennisontwikkeling, Research & Development en innovatie en infrastructuur. Een project moet zorgen voor versterking van de economie op de lange termijn en tot wat Wiebes noemde "een hoger verdienvermogen". Vanuit onder meer het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is Nederland er op aangesproken dat het te weinig aan versterking van de economie doet.
Snel beoordelen
Het kabinet wil nog deze kabinetsperiode beslissen over de eerste projecten. Dat doet zij niet helemaal zelf, want er komt een 10-koppige 'commissie van wijzen' die elk voorstel beoordeelt aan de hand van een reeks criteria. Die commissie legt haar besluit voor aan het kabinet. Volgens minister Hoekstra is het kabinet niet van plan om daarover dan weer een eigen oordeel te vellen. Ook is het niet de bedoeling dat de Tweede Kamer er over gaat soebatten. De commissie heeft dus een cruciale rol.
Het is volgens Wiebes net als bij projecten voor duurzame energie, die met SDE-subsidie worden gefinancierd: als ze voldoen aan de criteria, kunnen ze op geld rekenen.
Actief voorstellen indienen
Het is nu aan consortia van bedrijven en/of overheden om voorstellen in te dienen. Het kabinet hoopt de eerste voorstellen voor 1 november al te ontvangen. In de komende jaren blijven er per kwartaal mogelijkheden om plannen in te dienen.
Als het aan Hoekstra ligt, wordt het Groeifonds na vijf jaar voortgezet. Of dat mogelijk is, hangt af van hoe de economie er in 2025 voor staat en of het Rijk nog steeds tegen lage rente geld kan lenen.
Minister Cora van Nieuwenhuizen zei vorige week dat zij onderzoekt of de Lelylijn op de lijst met projecten kan komen die betaald worden uit het Groeifonds, maar het is dus aan initiatiefnemers zelf om een voorstel in te dienen. Uit een onderzoek bleek deze zomer dat aanleg van de spoorverbinding via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen tussen de 4,3 en 6,4 miljard euro zou gaan kosten.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Provinciale Staten willen dat Metropoolregio harder loopt voor problemen stroomnet
FLEVOLAND • Do 21 november • Donderdag 21 novemberProvinciale Staten van Flevoland vinden dat er binnen de zogeheten Metropoolregio Amsterdam (MRA) meer werk gemaakt moet worden van de capaciteitsproblemen met stroomnetwerken. De MRA lijkt hiervoor n...
-
Onderzoek naar alternatieve manieren om geld op te halen voor IJmeerverbinding
ALMERE • Di 12 november • Dinsdag 12 novemberEr komt volgend jaar een onderzoek naar alternatieve manieren om de IJmeerverbinding te betalen. Dat hebben het Rijk en de provincies Flevoland en Noord-Holland afgesproken. Daarbij wordt ook bekeken...
-
Oud-burgemeester Jorritsma twijfelt aan haalbaarheid private financiering IJmeerlijn
ALMERE • Do 3 oktober • Donderdag 03 oktoberHet plan om private partijen te zoeken die de aanleg van een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam willen betalen, heeft weinig kans van slagen. Dat verwacht Annemarie Jorritsma, die voorzitter...
recent nieuws
-
Provinciale Staten willen dat Metropoolregio harder loopt voor problemen stroomnet
FLEVOLAND • Do 21 november • Donderdag 21 novemberProvinciale Staten van Flevoland vinden dat er binnen de zogeheten Metropoolregio Amsterdam (MRA) meer werk gemaakt moet worden van de capaciteitsproblemen met stroomnetwerken. De MRA lijkt hiervoor n...
-
Als het aan Flevolandse franchisenemers ligt, verdwijnt Blokker niet uit het straatbeeld
FLEVOLAND • Do 21 november • Donderdag 21 novemberDe Blokker-filialen in Dronten, Emmeloord en Almere Muziekwijk willen samen met 42 andere filialen in het land een zelfstandige doorstart maken, als dat het hoofdkantoor van Blokker niet lukt. Het zij...
-
KRNM Urk krijgt nieuwe reddingboot, maar is er niet blij mee
URK • Do 21 november • Donderdag 21 novemberDe Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) op Urk krijgt een nieuwe reddingboot, maar daar is de organisatie allerminst blij mee. Dat zegt woordvoerder Kees Brinkman van de landelijke KNRM...