Flevoland krijgt één kans om advies te geven over locatie hoogspanningsverbinding

FLEVOLAND • Ma 21 oktober 2024 | 6:00 • Maandag 21 oktober 2024 | 6:00

De Flevolandse overheden moeten in december met een gezamenlijk advies komen voor de nieuwe, extra hoogspanningsverbinding van Diemen naar Ens. Doen ze dat niet, dan hakken minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei en minister Mona Keijzer van Ruimtelijke Ordening de knoop zelf door. Dat is de boodschap van TenneT in een eindrapport over de routes en varianten.

De netbeheerder heeft een zogenoemde 'effectenanalyse' gemaakt. Daarin zijn alle onderzoeken naar de nieuwe hoogspanningsverbinding opgenomen. De nieuwe lijn moet er over drie jaar komen vanwege de toename van wind- en zonne-energie.

TenneT neemt in het onderzoek geen stelling maar zet de voors en tegens op een rij. De overheden maken de keuze uit een tracé of uit een combinatie van routes.

De routes die op tafel liggen


Netbeheerder heeft liefst één verbinding
Wat zeker is, is dat de nieuwe rij hoogspanningsmasten via het IJmeer of Gooimeer de provincie zal binnenkomen. Verder ligt alles nog open, al geeft de netbeheerder aan een voorkeur te hebben voor een rechtstreekse verbinding.

"Omdat we liever geen zigzagverbinding aanleggen", zegt woordvoerder Matthijs Coops. Dat is landschappelijk niet geweldig en nettechnisch heb je ook liever een lijn die mooi in de pas staat." Toch betekent dit niet dat de overheden zich daar iets van hoeven aan te trekken.

Als het gaat om de kosten dan is de paarse route het goedkoopst. Dit tracé loopt vanaf de Hollandse Brug ten zuiden van de A6 van Almere richting Lelystad. De paarse route heeft ook de minste invloed op de landbouw, wel komen hoogspanningsmasten in of langs woonwijken te staan, zoals Almere Nobelhorst.

Groene en blauwe route zijn een uitdaging
Bij binnenkomst via de Hollandse Brug is er ook een groene route te volgen. Dit tracé buigt na de brug af over het Gooimeer langs Almere Haven om bij Overgooi weer aan land te komen. Het is wel de vraag of dit nettechnisch lukt, zegt de netbeheerder. Ook zijn er gevolgen voor de ontwikkeling van Haven en Oosterwold.

De blauwe route - via de Oostvaardersplassen - wordt een uitdaging, denkt TenneT. De netbeheerder verwacht dat vergunningen voor deze route mogelijk niet worden afgegeven vanwege natuurwetgeving en omdat waterberging verloren gaat. De netbeheerder geeft aan dat dit tracé ook de duurste is van alle varianten.

Hoogspanningsmasten op het water - in het blauwe, groene én oranje tracé - gaan wel voor de meeste vogelslachtoffers zorgen, verwacht TenneT.

De huidige verbinding door Almere

Gele en oranje route kennen mogelijk risico
Als de keuze op de oranje route of het gele tracé valt, zijn er aanvullende berekeningen nodig. In de stroomkabels van de nieuwe hoogspanningsverbinding zou een zogenoemd 'weerstandsverschil' kunnen ontstaan, zegt TenneT.

Dat komt volgens de netbeheerder, omdat een route over oranje of geel langer wordt dan de bestaande hoogspanningsverbinding tussen Diemen en Ens. Veel aangevoerde stroom zou dan automatisch de weg van de minste weerstand kiezen en via de bestaande hoogspanningslijnen blijven lopen, terwijl die juist ontlast moeten worden.

Ook zou de oranje route - via het Gooimeer bij Huizen en mogelijk via het Wolderwijd bij Zeewolde - duur zijn. Dat komt omdat er zwaardere en complexere hoogspanningsmasten nodig zijn om dit tracé mogelijk te maken.

Overheden meest op één lijn over gele route
Eerder werd al duidelijk hoe de gemeenten over de diverse routes denken die op tafel liggen. Almere liet toen weten tegen de groene route via Haven en Oosterwold te zijn. De voorkeur gaat, samen met Zeewolde, uit naar een groene aftakking bij Almere Oostvaarders die wordt doorgetrokken naar het gele tracé.

Lelystad is het meest enthousiast over de gele en oranje route, Noordoostpolder wil dat vanaf de provinciehoofdstad het gele tracé naar het hoogspanningsstation in Ens wordt gevolgd. Alleen wil Dronten dat hoogspanningsmasten buiten de gemeente blijven. Het tast bestaande en nieuwe woonwijken te veel aan, is het argument.
Bouw in 2027, masten in 2030 klaar
Een voorlopig besluit over de nieuwe hoogspanningslijn tussen Diemen en Ens volgt in het voorjaar. Dat gebeurt door de ministers. In hun besluit nemen ze het advies van de Flevolandse overheden mee.

Daarna worden de plannen verder uitgewerkt waarna het projectbesluit in 2027 volgt. Dan wordt ook duidelijk waar twee nieuwe hoogspanningsstations - in Lelystad en Almere of Zeewolde - voor de nieuwe verbinding moeten komen.

Vervolgens kan iedereen opnieuw een zienswijze indienen waarna de bouw van de nieuwe hoogspanningsverbinding kan beginnen. De masten moeten dan in 2030 klaar zijn.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel