Bijna 20 miljoen euro voor onderzoeken en ambtelijke kosten Airport
Aan alle onderzoeken naar Lelystad Airport, de uren die ambtenaren hiermee druk zijn geweest en de kosten voor lobby en communicatie is bij elkaar 19,6 miljoen euro uitgegeven. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow the Money. Woensdag berichtten we al dat de totale uitgaven aan de luchthaven ruim 214 miljoen euro bedragen, inclusief de investeringen op het vliegveld zelf.
Om de uitbreiding van Lelystad Airport mogelijk te maken, zijn de gevolgen hiervan in beeld gebracht. De eerste aanzet hiertoe is het zevendelige Milieu Effectrapport Lelystad Airport uit mei 2009, dat in opdracht van de luchthaven zelf is opgesteld. In deze mer werd nog uitgegaan van een beperkte uitbreiding tot 9.000 vliegtuigbewegingen van verkeersvliegtuigen. Na 2009 zijn deze plannen bijgesteld en moest Lelystad een overloopluchthaven voor Schiphol worden, met stapsgewijze groei naar maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen. Dat is op dit moment nog steeds het eindbeeld van Lelystad Airport.
De mer-rapporten uit 2009 en de aanvullingen tot 2014 zijn door de luchthaven zelf betaald. Totale kosten: negen ton. Zij hebben de basis gevormd voor het Luchthavenbesluit Lelystad Airport, dat in maart 2015 door staatssecretaris Wilma Mansveld is vastgesteld.
Ruim twee jaar later, in het najaar van 2017, moest haar opvolger Sharon Dijksma vaststellen dat er fouten in de mer zaten. Actiegroep Hoog Overijssel en Leon Adegeest uit Dalfsen toonden aan dat de geluidsberekeningen voor een bepaald type Boeing niet klopten. Ook waren de effecten voor een te klein gebied rond de luchthaven berekend. Kort na haar aantreden, eind 2017, liet minister Cora van Nieuwenhuizen de fout op kosten van het ministerie herstellen voor een aangepaste versie van de mer en het Luchthavenbesluit. Kosten volgens het ministerie: 542.000 euro.
Een door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verstrekt overzicht laat zien dat er tussen 2009 en dit jaar 29 onderzoeken zijn uitgevoerd. Naar onder meer de vogel- en vliegveiligheid, de maatschappelijke kosten en baten, de vliegprocedures, aanpassingen van de vliegroutes en de stikstofuitstoot.
Er was zelfs een vliegend onderzoek in de vorm van de belevingsvlucht, waarbij een Boeing 737 van Transavia op 30 mei 2018 alle vliegroutes van en naar Lelystad Airport vloog. Omwonenden konden zo zelf ervaren hoeveel geluid een vliegtuig produceert. Kosten van de belevingsvlucht: 165.000 euro.
Bij elkaar hebben de totaal 51 onderzoeken Lelystad Airport, het ministerie van I en W, de provincie en de gemeente Lelystad 7,2 miljoen euro gekost.
Ambtelijke kosten: negen miljoen
Daar zit heel wat uren werk in. In de rapporten van bureaus als Adecs, Decisio en To 70 zijn die uren verwerkt in de prijs. Maar het ministerie, de luchthaven, de provincie en de gemeenten Lelystad en Almere hebben ook heel veel uren aan ambtelijke kosten geschreven. Die komen uit op circa 9 miljoen euro.
In 2017 vlamde het protest vanuit die twee provincies op, omdat bestuurders en inwoners constateerden dat zij naar hun mening door Alders onvoldoende waren geïnformeerd over de gevolgen van de uitbreiding. Voornaamste pijnpunt waren de lage vliegroutes, waarbij de vliegtuigen kilometers lang op circa twee kilometer hoogte over hun grondgebied komen. Dat was het startpunt van het verzet tegen Lelystad Airport.
Het verzet houdt nog steeds aan, al heeft minister Van Nieuwenhuizen in juni bevestigd dat de lage routes niet langer bestaan en dat de vliegtuigen vanaf eind 2021 direct hoger zullen vliegen. De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) heeft onlangs in een rechtszaak betoogd dat dit niet klopt.
De Alderstafel Lelystad heeft ruim 655.000 euro gekost, waarvan Hans Alders zelf 95.000 euro als vergoeding heeft ontvangen.
Om een tegengeluid te bieden aan de kritiek, hebben de gemeente Lelystad en de provincie ingezet op eigen communicatie en lobby. Ook het ministerie investeerde in communicatie over Lelystad Airport. Bij elkaar hebben zij hieraan 1,6 miljoen euro uitgegeven.
De gemeente Lelystad heeft hieraan 629.000 euro uitgegeven, de provincie ruim 626.000 euro. Het geld is besteed aan onder meer informatiemarkten op het vliegveld, zes edities van de Lelystad Airport-krant en de politieke lobby richting de Tweede Kamer. Ook kreeg de Stichting Lelystad Airport Moet Door van beide overheden bij elkaar 40.000 euro steun.
Tussenstand
Tellen we de uitgaven aan de onderzoeken, ambtelijke ondersteuning, lobby en communicatie en het Luchthavenfonds bij elkaar op, dan komen we op 19,6 miljoen euro uit. Samen met de 148,9 miljoen aan investeringen op de luchthaven zelf is de tussenstand van alle uitgaven dus: 168,5 miljoen.
Vrijdag kijken we naar wat er is uitgegeven aan de bereikbaarheid van Lelystad Airport.
Een uitgebreid financieel artikel over de Flevopitch met alle uitgaven is te lezen op de website van Follow the Money.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Lelystad Airport in september twee weken dicht voor onderhoud
LELYSTAD • Wo 19 juni • Woensdag 19 juniLelystad Airport is de eerste twee weken van september gesloten voor al het vliegverkeer. Op de luchthaven wordt onderhoud uitgevoerd aan een belangrijke rijbaan. Vanaf 2 tot 16 september is de zogehe...
-
Gesprek over straaljagers op Lelystad Airport levert weinig op
LELYSTAD • Wo 29 mei • Woensdag 29 meiEen gesprek van het ministerie van Defensie met de gemeente Lelystad en de provincie heeft weinig extra duidelijkheid gebracht over de plannen om Lelystad Airport te gebruiken voor straaljagers. Dat z...
-
Eelde en Lelystad nog in race voor F-35 straaljagers: Eelde wil ze niet
LELYSTAD • Vr 24 mei • Vrijdag 24 meiLelystad Airport en Groningen Airport Eelde staan nog als enige burgerluchthavens op een lijstje van Defensie als mogelijke locaties voor de F-35 straaljager van de Koninklijke Luchtmacht. Dat heeft d...
recent nieuws
-
Lelystad moet bezuinigen en dat gaat iedere inwoner voelen
LELYSTAD • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliGaan de parkeertarieven in Lelystad omhoog? Stijgt de Onroerend Zaak Belasting? Gaan hondenbezitters meer belasting betalen voor hun viervoeter? Het zou zomaar kunnen. Het staat in elk geval benoemd i...
-
Gezinshuis 't Pluspunt in Creil stopt werkzaamheden, onduidelijk waarom
CREIL • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliGezinshuis 't Pluspunt in Creil is gestopt met het opvangen van kinderen en jongeren. Dat wordt duidelijk uit een dinsdag gepubliceerd document van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Omdat er geen...
-
Verhuizing moskee en grondruil gaan niet door
LELYSTAD • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliDe geplande verhuizing van moskee El Imaan van haar huidige locatie aan de IJssellaan naar het Kofschip in Lelystad gaat niet door. Een deel van de leden van de moskee wil het gebedshuis behouden en i...