Vliegveld Lelystad
Dijksma erkent rekenfout in rapport vliegveld
Dijksma schrijft dit aan de Tweede Kamer. De actiegroep Hoog Overijssel had half september gemeld dat de cijfers in de mer niet klopten. Het gebied met overlast van laag vliegende vliegtuigen van en naar Lelystad zou veel groter zijn dan het officiële rapport aangaf.
NLR leverde verkeerde gegevens
Experts van Hoog Overijssel hebben de afgelopen weken hun gegevens vergeleken met die uit het officiële rapport. Daaruit blijkt dat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in 2013 verkeerde gegevens voor geluidsberekeningen heeft aangeleverd. Op sommige plekken vliegen toestellen lager en met meer motorvermogen dan het NLR had berekend. De fout is gemaakt met een bepaald type Boeing, zo zegt een woordvoerder van het NLR. Dit heeft gevolgen voor de totale berekening van geluidsoverlast boven Flevoland.
Tussen Biddinghuizen en Zeewolde
De grootste afwijking doet zich volgens Dijksma voor tussen Biddinghuizen en Zeewolde. Daar moeten de toestellen meer gas geven om in de lucht te blijven als ze de luchthaven naderen of als ze net zijn opgestegen en nog niet kunnen doorstijgen. De motoren leveren in deze fase niet 30 procent vermogen, maar 60 tot 70 procent, met als gevolg meer geluid.
Volgens de staatssecretaris lijkt het er nu op dat daar hooguit twee huizen extra hinder krijgen. Hoog Overijssel zegt in een persbericht dat het om zeker honderd extra woningen gaat, al zitten hier ook woningen net buiten Flevoland bij.
Van grote invloed op de overlast is volgens Hoog Overijssel ook dat er veel meer vliegtuigen vanuit het zuiden langs Zwolle naar Lelystad zullen vliegen dan eerder was berekend. Toen was er van uit gegaan dat er meer vliegtuigen via de Weerribben uit het Noorden zouden komen. Deze situatie is direct zichtbaar in de geluidsoverlast rond Zwolle.
Geen nieuwe mer nodig
De fout heeft volgens Dijksma geen gevolgen voor de routes boven Flevoland en de openingsdatum van Lelystad Airport in april 2019. Het NLR heeft inmiddels de berekeningen gecorrigeerd, waarin het extra geluid is verwerkt.
Dijksma laat na invoer van de juiste gegevens de mer opnieuw beoordelen. Daarna is niet uitgesloten dat er een nieuwe milieu effectrapportage moet komen, al denkt zij op dit moment dat dit niet nodig is omdat nergens wettelijke normen worden overschreden..
Aansluitroutes
De staatssecretaris laat ook een beoordeling doen over de milieu-effecten van de routes over Gelderland, Overijssel en Friesland, de zogeheten aansluitroutes. Hoewel hoogleraren en experts maandag bij Omroep Flevoland meldden dat er bij 'significante effecten' van de lage routes een aanvullende mer nodig is, herhaalt Dijksma in haar brief dat dit volgens het ministerie niet zo is.
Dijksma zegt dat ze hecht aan zorgvuldige besluitvorming. Daarom laat zij de effecten van de aansluitroutes toch beoordelen en nogmaals toetsen door de Commissie voor de mer. In november komt haar opvolger met de uitkomsten. Volgens een woordvoerder van het ministerie is het nog steeds de bedoeling dat er in november een definitief besluit over de vliegroutes wordt genomen,.
Blunder
In een reactie spreekt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks van een 'ongelofelijke blunder'. In een persbericht eist zij dat de milieu-effectrapportage voor Lelystad Airport alsnog geheel wordt overgedaan. Een motie hierover werd vorige week op het laatste moment niet in stemming gebracht.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Lelystad Airport in september twee weken dicht voor onderhoud
LELYSTAD • Wo 19 juni • Woensdag 19 juniLelystad Airport is de eerste twee weken van september gesloten voor al het vliegverkeer. Op de luchthaven wordt onderhoud uitgevoerd aan een belangrijke rijbaan. Vanaf 2 tot 16 september is de zogehe...
-
Gesprek over straaljagers op Lelystad Airport levert weinig op
LELYSTAD • Wo 29 mei • Woensdag 29 meiEen gesprek van het ministerie van Defensie met de gemeente Lelystad en de provincie heeft weinig extra duidelijkheid gebracht over de plannen om Lelystad Airport te gebruiken voor straaljagers. Dat z...
-
Eelde en Lelystad nog in race voor F-35 straaljagers: Eelde wil ze niet
LELYSTAD • Vr 24 mei • Vrijdag 24 meiLelystad Airport en Groningen Airport Eelde staan nog als enige burgerluchthavens op een lijstje van Defensie als mogelijke locaties voor de F-35 straaljager van de Koninklijke Luchtmacht. Dat heeft d...
recent nieuws
-
Lelystad moet bezuinigen en dat gaat iedere inwoner voelen
LELYSTAD • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliGaan de parkeertarieven in Lelystad omhoog? Stijgt de Onroerend Zaak Belasting? Gaan hondenbezitters meer belasting betalen voor hun viervoeter? Het zou zomaar kunnen. Het staat in elk geval benoemd i...
-
Gezinshuis 't Pluspunt in Creil stopt werkzaamheden, onduidelijk waarom
CREIL • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliGezinshuis 't Pluspunt in Creil is gestopt met het opvangen van kinderen en jongeren. Dat wordt duidelijk uit een dinsdag gepubliceerd document van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Omdat er geen...
-
Verhuizing moskee en grondruil gaan niet door
LELYSTAD • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliDe geplande verhuizing van moskee El Imaan van haar huidige locatie aan de IJssellaan naar het Kofschip in Lelystad gaat niet door. Een deel van de leden van de moskee wil het gebedshuis behouden en i...