Reacties op advies Remkes: 'Lelystad Airport moet definitief van de baan'

LELYSTAD • Di 14 januari 2020 | 22:18 • Dinsdag 14 januari 2020 | 22:18

Dit kan niet anders dan einde opening Lelystad Airport betekenen. Zo reageert GroenLinks-leider Jesse Klaver op het advies van de commissie-Remkes over de luchtvaart. Klaver laat op Twitter weten dat het goed nieuws zou zijn voor omwonenden, onze luchtkwaliteit en het klimaat.

Ook volgens SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin is uitbreiding van Lelystad Airport onmogelijk. Kamerlid Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren noemt het advies 'de zoveelste nekslag'. Volgens hem keert de wal het schip.

Remkes schrijft in dat advies dat Lelystad Airport alleen open kan voor vakantievluchten als de uitstoot van stikstof door de luchtvaart in Nederland omlaag gaat. Remkes vindt dat de luchtvaart moet bijdragen aan vermindering van de stikstofuitstoot, net als alle andere sectoren die stikstof uitstoten.

Provincie wacht in vertrouwen af
De provincie zegt in een eerste reactie met vertrouwen af te wachten waartoe het kabinet besluit. Volgens de provincie doet Remkes heldere aanbevelingen en is de route voor opening van het vakantievliegveld helder. "De regio heeft behoefte aan duidelijkheid over de openstelling van Lelystad Airport en we mogen verwachten van een betrouwbare overheid dat deze duidelijkheid nu snel komt", aldus de provincie.

Wethouder Janneke Sparreboom van de gemeente Lelystad blijft hoopvol over de opening van Lelystad Airport. Ook put de wethouder hoop uit de maatregelen die de commissie Remkes oppert om de stikstofuitstoot op luchthavens te beperken, zoals schonere vliegtuigen, glijvluchten tijdens de afdaling en het gebruik van elektrische voertuigen bij de grondafhandeling. Het college van burgemeester en wethouders van Lelystad gaat contact zoeken met het ministerie om over eventuele maatregelen te spreken.

Het comité Lelystad Airport Moet Door vindt dat Remkes op heldere wijze aangeeft hoe de luchtvaart kan bijdragen aan de aanpak van het stikstofproblematiek. "Dit advies neemt de laatste onduidelijkheid weg en wijst daarmee de weg naar de openstelling van Lelystad Airport voor vakantieverkeer." De afname van de uitstoot door de kleine luchtvaart en gebruik van vernieuwende maatregelen kunnen bijdragen aan een lagere uitstoot. "Behandel Lelystad Airport inderdaad gelijk als anderen en misbruik het advies van Remkes niet om de openstelling van Lelystad Airport verder te vertragen."

Milieu-organisaties: houd Lelystad dicht
Milieu-organisaties grijpen het advies van Remkes aan om te pleiten voor het dichthouden van de luchthaven. "Het kabinet moet nu aan de slag met dit advies, want het is glashelder dat er een streep moet door de groei van Schiphol. En Lelystad Airport moet definitief van de baan", aldus Natuur & Milieu, Greenpeace en de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland.
Het zogeheten salderen, ofwel compenseren van de stikstofuitstoot door elders uitstoot over te nemen, mag volgens de organisaties geen 'quick fix' zijn om Lelystad te openen en de groei van Schiphol te rechtvaardigen. Eerst zijn maatregelen nodig om de uitstoot te verminderen.

Red de Veluwe is blij met het advies. "Het allerbelangrijkste in dit rapport is natuurlijk dat de luchtvaart niet mag groeien, totdat de stikstofuitstoot in de luchtvaart in Nederland is verminderd. Dat betekent in onze ogen dat Lelystad Airport voorlopig niet open kan. Als het kabinet het advies tenminste overneemt. Maar wij denken dat het niet anders kan, dan dat dat gaat gebeuren", aldus Jaap Kloosterziel.

Schiphol: advies Remkes werkbaar
"Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies", aldus Schiphol-baas Dick Benschop. Volgens hem stelt het advies het kabinet ook in staat om de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden. De luchthaven wil tegen 2030 uitstoot-neutraal opereren, onder meer door de inzet van elektrische bussen. Ook stimuleert Schiphol via tarieven luchtvaartmaatschappijen om gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen.

De KLM zegt dat het terugdringen van de stikstofuitstoot alleen kan als er voor luchtvaartmaatschappijen snel perspectief komt over de ontwikkeling van Schiphol en Lelystad Airport. De sector heeft een stip aan de horizon nodig om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid. Topman Pieter Elbers heeft eerder al gezegd dat de KLM moet kunnen groeien om geld te verdienen voor investeringen in duurzame oplossingen.

Directeur Hanne Buis van Lelystad Airport wil het advies eerst bestuderen voordat ze een reactie geeft. Wel zegt ze: "Het rapport van de Commissie Remkes zegt niets over het al dan niet openen van Lelystad Airport. Het rapport geeft aan dat de luchtvaart zich kan ontwikkelen als wordt bijgedragen aan de reductie van stikstof. Daarnaast geeft het rapport voldoende handvatten om de depositie omlaag te brengen. Met die handvatten gaan we aan de slag."

Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Visserij heeft het advies woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd. In een begeleidende brief schrijft zij dat haar collega Van Nieuwenhuizen binnenkort een reactie naar de Kamer stuurt.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel