Zorgen over privacy, en dus zijn alle slimme verkeerslichten in Flevoland weer 'dom'

FLEVOLAND • Do 6 februari 2025 | 6:00 • Donderdag 6 februari 2025 | 6:00

De provincie heeft op verschillende kruispunten op regionale wegen zogeheten 'intelligente verkeersregelingsinstallaties' uitgeschakeld, nadat er zorgen zijn ontstaan over privacygevoelige gegevens van weggebruikers. De slimme verkeerslichten moesten doorstroming verbeteren. Ze waren op sommige plekken pas net toegepast en hadden op meer kruispunten moeten komen, maar voorlopig blijven alle verkeerslichten in de provincie nog even 'dom'.

Dat zegt een woordvoerder van de provincie op vragen die Omroep Flevoland stelde, nadat Amsterdam stopte met een proef met slimme verkeerslichten. Het uitzetten van de slimme installatie gebeurde in het najaar. De verkeerslichten staan wel gewoon nog aan, maar werken niet meer op basis van intelligente technologie.

Communicatie met apps
Slimme verkeerslichten werken niet alleen met sensoren in de weg, maar communiceren ook met navigatie-apps van weggebruikers. Die technologie wordt sinds 2018 geleidelijk ingevoerd. Telkens als op een kruispunt verkeerslichten aan vervanging toe zijn, komen er lichten voor in de plaats die ook op slimme technologie kunnen draaien.

Aan de hand van de locatie en snelheid van automobilisten, schatten die installaties in hoe lang het duurt voordat een auto een kruispunt bereikt en hoeveel auto’s er bij een stoplicht staan te wachten. Op basis daarvan wordt bepaald wie een groen licht krijgt en wie rood.

De doorstroming zou dankzij slimme verkeerslichten sneller zijn. Daarnaast zouden de hulpdiensten en de bussen van het openbaar vervoer veiliger en sneller een kruispunt kunnen oversteken. Voor de provincie was dat reden genoeg om geleidelijk de slimme verkeerslichten te installeren.

Zorgen over privacy
Maar vorig jaar ontstonden er bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zorgen over de privacy van weggebruikers. Slimme verkeerslichten verzamelen namelijk gegevens van individuele automobilisten. In juli 2021 vroeg de Autoriteit Persoonsgegevens het ministerie van Waterstaat en Infrastructuur om er op toe te zien dat de installaties opereren binnen de kaders van de privacy-wetgeving (de AVG).

In april van vorig jaar sprak diezelfde autoriteit uit dat wegbeheerders toch onvoldoende hebben nagedacht over de privacyrisico's van de slimme technologie. "Het is niet altijd duidelijk met wie de gegevens worden gedeeld en wie er verantwoordelijk is voor het verzamelen en gebruiken van de gegevens", schrijft de AP op haar website.

Voor de provincie Flevoland was dat de reden om een analyse te doen, en daaruit bleek de noodzaak om de intelligente verkeersregelinstallaties weer 'dom' te maken. Die opereren nu dus alleen nog met sensoren in het asfalt.

Vier locaties in Flevoland
In onze provincie zijn de slimme installaties op vier kruispunten geplaatst en nu dus ook op die vier kuispunten weer uitgeschakeld. Het gaat om twee kruispunten aan de Hanzeweg in Dronten, namelijk met de Hondweg en Oudebosweg. En daarnaast om de kruispunten van de Larserweg met de Vogelweg bij Lelystad en de Waterlandseweg met de Meentweg bij Almere.

Een woordvoerder van de provincie laat weten dat de verkeerslichten in de toekomst wellicht weer 'slim' worden. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt daar samen met andere instanties aan, maar het is niet duidelijk hoe snel dit zich verder zal ontwikkelen.

De woordvoerder meldt overigens ook dat leveranciers uitsluitend nog slimme installaties leveren, vandaar dat de provincie ooit overstapte naar het nieuwe systeem.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel