Almeerse vrijwillige Wmo-taxichauffeurs moeten stoppen: 'We zijn eigenlijk ontslagen'

ALMERE • Za 5 oktober 2024 | 19:29 • Zaterdag 5 oktober 2024 | 19:29

Voor de 81-jarige taxi-vrijwilliger Piet van Veen was het niet alleen tijdverdrijf, maar ook een passie. Twee dagen per week reed hij Almeerders die moeilijk op eigen benen konden staan naar afspraken, dagbesteding of het ziekenhuis. Maar sinds 1 oktober mogen Van Veen, en 29 andere vrijwilligers, geen Wmo-ritten meer maken.

"Ik wil echt mensen helpen. En je komt in contact met mensen die misschien wel helemaal geen contact hebben." Voor de gepensioneerde Almeerder waren 'zijn taxiritjes' een genot. Sinds een paar jaar helpt hij een Wmo-taxibedrijf met het vervoeren van kwetsbare mensen. "Het houdt me ook jong", lacht Van Veen.

De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) is een wet die ervoor zorgt dat mensen die hulp nodig hebben, bijvoorbeeld door ouderdom, ziekte of een beperking, ondersteuning krijgen om thuis te kunnen blijven wonen en om mee te doen in de maatschappij. De gemeente helpt dan bijvoorbeeld met huishoudelijke hulp, een rolstoel of activiteiten buitenshuis. Het doel is om ervoor te zorgen dat iedereen zo zelfstandig mogelijk kan leven en niet in een isolement raakt.

Totale verrassing
Maar in de laatste week van september kreeg de groep vrijwilligers slecht nieuws van het taxibedrijf; per 1 oktober mogen de vrijwillige chauffeurs niet meer worden ingezet. De reden; een nieuw contract met de gemeente, waar expliciet in staat dat alleen nog chauffeurs met een taxipas voor de Wmo mogen rijden.

"Dat was voor ons een grote verrassing. We zijn eigenlijk ontslagen", zo omschrijft Van Veen de situatie. En daar baalt hij enorm van. "We deden dit gratis, juist ook voor de stad. Zo besparen we ook kosten", en dat is volgens de Almeerder juist wat de stad nodig heeft.

"Je bent ook een praatpaal, uitlaatklep, verzorger en noodhulpverlener."

— Piet van Veen, vrijwillige Wmo-taxichauffeur

Waarom de vrijwilligers moeten stoppen, is voor Van Veen nog altijd niet duidelijk. En daarom heeft hij een brief gestuurd aan de Almeerse gemeenteraad. "Ik wil gewoon graag met ze in gesprek, voor meer duidelijkheid, maar ook om naar oplossingen te zoeken."

Want volgens de vrijwillige chauffeur waren de ritten meer dan alleen werk: "Je bent ook een praatpaal, uitlaatklep, verzorger en noodhulpverlener." Hij hoopt dat de vrijwilligers toch weer mogen rijden en niet vervangen hoeven te worden door gediplomeerde taxi-pas-chauffeurs.

Gemeente wil in gesprek
Zelf gaat hij toch proberen de taxipas te halen, omdat het taxibedrijf waar Van Veen voor reed die gratis aan de vrijwilligers aanbiedt. "Al is het alleen maar om straks de oudste taxichauffeur van Nederland te zijn", grinnikt Van Veen.

"Maar dan ben je geen vrijwilliger meer en dat is voor de meesten juist het ding. Wij doen het niet voor het geld", vertelt de Almeerder, terwijl hij zwaait naar de 'professionele' taxi-collega's.

De gemeente Almere laat in een reactie weten te kijken naar de situatie. "Vrijwilligers die werk in Almere doen, vinden we zeer waardevol. We gaan zoals in de brief wordt gevraagd, hierover graag in gesprek met de vrijwilligers", laat een woordvoerder weten. Ze heeft Omroep Flevoland gegarandeerd dat dat gesprek er gaat komen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel