Al in 2009 waren de eerste plannen er, nu is Windplanblauw officieel geopend

FLEVOLAND • Do 29 augustus 2024 | 18:00 • Donderdag 29 augustus 2024 | 18:00

Windplanblauw bij Swifterbant is donderdag officieel geopend. De eerste plannen voor het park dateren al uit 2009. In totaal zijn er 61 molens gebouwd, daarvan staan er 24 in het IJsselmeer.

Eerder stonden er in het gebied 74 kleinere windmolens, die hebben plaatsgemaakt voor deze nieuwe, krachtigere exemplaren. De molens produceren een hoeveelheid stroom die overeenkomt met het verbruik van 1 miljoen mensen.

Lokaal eigendom
Windplanblauw is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Vattenfall en het lokale initiatief SwifterwinT. Dat is een project waarin zich 170 ondernemers, bewoners en turbine-eigenaren uit Swifterbant en omgeving zich hebben verzameld.

Dat gebeurde met het uitgeven van obligaties. Daardoor is meer dan de helft van het windpark in lokaal eigendom.

Niet iedereen was blij met de komst van het windmolenpark. De Raad van State kreeg acht beroepsschriften te verwerken. Ook werd een boer gedwongen om mee te werken aan de bouw van een windturbine op zijn land.

Europa lag dwars
De vergunningen voor de bouw zijn in 2018 door de gemeente Dronten verleend. Later bleek dat het project in strijd zou zijn met Europees recht omdat een milieubeoordeling ontbrak. Toch blijven de vergunningen voorlopig geldig, zo oordeelde de rechtbank Midden-Nederland.

Hans Wichink van SwifterwinT verwacht dat de vergunningen voor altijd blijven gelden. Volgens hem staan de gemeente en de provincie daar achter.

Energieneutraal
De provincie Flevoland wil in 2030 energieneutraal zijn. Volgens Wichink, levert dit windpark een belangrijke bijdrage bij het realiseren van die doelstelling.

De bouw van 24 turbines in het IJsselmeer was een flinke uitdaging. De hijskranen die op het land zijn gebruikt konden niet zomaar het water op. Schepen die gebruikt worden voor het bouwen van windmolens op de Noordzee zijn te groot voor de IJsselmeersluizen.

Daar komt bij dat het water ook nog eens te ondiep is. Er werden drijven pontons gebruikt met een hijskraan op het dek.


Wat zijn dat voor kabels?
Automobilisten die vanaf de A6 de bouw van deze molens konden zien, merkten op dat er dikke kabels rondom de masten waren gewikkeld. Waarom was dat?

"Dat is om te voorkomen dat de mast heen en weer gaat zwiepen", legde Stephan de Clerck van SwifterwinT uit. De kabels zijn zogeheten 'vortex killers'

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel