Veerboten Terschelling krijgen elektrische aandrijving van Urker bedrijven

URK • Zo 14 juli 2024 | 12:31 • Zondag 14 juli 2024 | 12:31

Werft Shipbuilding op Urk gaat twee catamarans op de veerdienst Harlingen-Terschelling deels elektrificeren. De schepen moeten stroom gaan gebruiken om te manoeuvreren op zee. Ook is het de bedoeling dat de veerboten op elektriciteit kunnen gaan draaien tijdens het laden en lossen.

Het gaat om de catamarans Willem de Vlamingh en Willem Barentsz van Rederij Doeksen die worden aangepast. Deze schepen varen op LNG, ook wel bekend als vloeibaar gemaakt aardgas. Dit is een schoner alternatief voor diesel.

Zwaardere accu's en extra motoren
De hoofdaansturing van de twee catamarans blijft op LNG draaien maar bij manouveren en laden en lossen moet dat elektriciteit gaan worden. Daarom worden zwaardere accu's aan boord geplaatst. Deze accu's kunnen tijdens de overtocht tussen Harlingen en Terschelling worden opgeladen.

Lennard Jan Geerts
Om het manoeuvreren te verbeteren worden magneetmotoren achter de hoofdmotoren geplaatst. Ook komt er aan beide kanten van de twee catamarans een extra boegschroef.

Voorbereidingen op Urk, werkzaamheden in Harlingen
De voorbereidende werkzaamheden zijn op Urk. Bij Werft komt in oktober een proefopstelling te staan. Daarna verplaatsen de werkzaamheden zich naar Harlingen.

Willem de Vlamingh komt in januari in een droogdok in die stad te staan, een maand later zijn de werkzaamheden klaar en kan het schip weer te water. Begin 2026 volgt Willem Barentsz.

Volgens Jan Cees Kater van Werft kwam Doeksen via mond-tot-mondreclame bij het maritieme samenwerkingsverband uit. Hij laat weten dat alleen de voorbereidende werkzaamheden op Urk kunnen plaatsvinden omdat de catamarans te breed zijn om naar het vissersdorp te varen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel