Hierom kan je niet je rijbewijs halen in Lelystad
Als je in de auto of op de fiets zit in Lelystad, valt je misschien wel iets op: of de fietsers gaan over je heen, of de auto’s rijden onder je door. Dit komt omdat Lelystad op een unieke manier het verkeer heeft geregeld. Er is - in moeilijke woorden - een gescheiden infrastructuur. Makkelijker gezegd: je komt als fietser bijna geen auto tegen en andersom.
Bekijk hier de aflevering van Tot op de Bodem over het wegennet in Lelystad:
Al vanaf het begin van de bouw van Lelystad is er goed nagedacht over het toekomstige wegennet in de stad. Toen al moest Lelystad de provinciehoofdstad worden. En daarmee moest de stad plek bieden aan heel veel mensen.Het wegennet moest daarbij passen, was het idee. In 1959 gaf de overheid hiervoor opdracht aan Cornelis van Eesteren. Die was onder meer verantwoordelijk voor de forse uitbreidingsplannen van Amsterdam in de jaren dertig. De plannen werden in 1964 gepresenteerd.
Lelystad op papier
Lelystad moest een maakbare stad worden, met een vierbaans drevenstructuur. Wijken moesten daar in blokken achter liggen, verscholen in het groen. De wijken waren voorzien van winkels en gezondheidzorg.
De blokken zouden ruim opgezet moeten worden, voor zo’n 150.000 inwoners. De woonblokken moesten met elkaar verbonden worden via fietsbruggen die over de dreven heen liepen.
Maar het plan werd opzij geschoven door de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat. De Rijksdienst voor IJsselmeerpolders (RIJP) kreeg de opdracht om een groeiplan te maken.
Dit is het oorspronkelijke idee van Van Eesteren uit 1964:
Ook het wegen- en het fietsnet werden uiteindelijk vanuit het gedachtegoed van Van Eesteren aangelegd. De eerste brug die er kwam, was de Veluwsebrug bij de Zuiderzeewijk, in 1967. De Zuiderzeewijk was de eerste wijk die destijds werd aangelegd. En de brug werd de verbinding naar het Lelycentre.
Post rondbrengen
Nico van Mierlo weet dat nog goed: "Eerst was er gewoon een oversteekplaats. Maar het verkeer nam toch nog wat toe. En toen kwam op een gegeven moment die brug."
Van Mierlo is de eerste postbode van Lelystad. In de loop van de tijd zag hij er steeds meer bruggen bij komen. "Dan kwamen er weer wat woonwijken bij. En dan werd er ook weer een nieuwe brug gebouwd", vervolgt hij.
Alle Lelystadse bruggen zijn vier meter en vijf centimeter hoog. En het zijn er in totaal 49. Dat is een wettelijke vereiste. Verder zijn er niet veel regels waaraan de bruggen moesten voldoen. De gemeente zelf gebruikte de zogenoemde CROW-richtlijnen. Dat zijn aanbevelingen en richtlijnen voor de bouw van openbare wegen. Hellingspercentages voor bruggen zijn daar verder niet in opgenomen.
Het wegennet is ook zo bedacht, dat het naadloos zou aansluiten bij de Markerwaardpolder. Lelystad zou dan ongeveer in het midden komen te liggen van alle nieuwe polders. Het moest een kruispunt voor de hele provincie zijn. Maar de Markerwaardpolder kwam er niet. En daardoor werd ook het wegennet anders aangelegd.
Een kaart van Lelystad uit 1974 en een kaart uit 2022 naast elkaar: Geen bruggen weghalen
En dan de vraag of na al die jaren het gescheiden verkeersnet nog werkt? Ja, zegt de nu in Lelystad wonende planoloog Ton Kolijn. "Het fietssysteem heeft ons zeker heel veel gebracht. Denk bijvoorbeeld aan het aantal verkeersongelukken."
In steden met veel meer gelijkvloerse kruispunten ligt de kans op een ongeluk vele malen hoger. "Hier kom je elkaar niet zo snel tegen, dus heb je ook geen kans op ongelukken."
Kolijn is niet bang voor problemen met het alsmaar toenemende fietsverkeer. Hadden we vroeger nog gewoon een fiets met twee wielen en een bel erop, nu hebben we e-bikes, bakfietsen, ligfietsen en noem maar op.
"We zijn hier nog lang geen Amsterdam", vindt Kolijn. De planoloog pleit wel voor een betere bewegwijzering in de wijken. "Als je hier niet vandaan komt en je fietst rond, is het net een doolhof."
De fietsbrug in aanbouw tussen Porteum en en de Landstrekenwijk in 2022:
Je mag niet afrijden voor je rijbewijs in Lelystad. Volgens het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is de stad te veilig. De situatie in Lelystad is niet representatief voor de verkeerssituaties in de rest van het land.
Voor het doen van je rijexamen moet je daarom uitwijken naar Harderwijk of Emmeloord. Je mag wel rijlessen volgen in Lelystad, maar het is aan te raden om ook zeker buiten de stad wat kennis en ervaring op te doen.
Zelf een rondje fietsen?
Wil Dennissen heeft op verzoek van Jaap en Marvin een echte fietsroute ontwikkeld. In ruim 20 kilometer fiets je langs de highlights van Lelystad.
De route begint bij het stadhuis. Vanaf daar fiets je richting het Lelycentre. Via de bossen fiets je daarna door de oude wijken richting het Werkeiland, om via het Zilverpark weer te eindigen bij het stadhuis.
Uiteraard passeer je onderweg ook verschillende fietsbruggen. Zelf enthousiast geworden om de route te fietsen? Hier vind je de Tot op de Bodem 'Route van Lelystad'.
Nog niet uitgelezen? Bekijk dan deze artikelen eens:
- Hoe een grasstrook (misschien) uitgroeit tot vakantieluchthaven Lelystad Airport
- Hoe de aardappel het goud van de Noordoostpolder is geworden
- Op dit stukje Flevoland woonden honderden mensen, nu ligt er alleen gras
Nog niet uitgekeken? Kijk hier de aflevering over de Hoeksteen van de Noordoostpolder terug, de Poldertoren:
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Kasteel Almere is nog steeds een bouwval, dit had het kunnen zijn
ALMERE • Za 30 december • Zaterdag 30 decemberAls je op de A6 bij Almere Stad rijdt, kun je er niet omheen: je ziet door de bomen een enorm betonnen geraamte. Een niet afgebouwde betonnen toren, die een deel van de skyline van Almere al ruim twin...
-
Video
Hierom kan je niet je rijbewijs halen in Lelystad
LELYSTAD • Zo 24 december • Zondag 24 decemberJe mag niet afrijden voor je rijbewijs in Lelystad. Voor het doen van je rijexamen moet je uitwijken naar Harderwijk of Emmeloord. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Jaap en Marvin zoeken het uit in dez...
-
Op dit stukje Flevoland woonden honderden mensen, nu ligt er alleen gras
NOORDOOSTPOLDER • Za 16 december • Zaterdag 16 decemberTegenwoordig kun je heel makkelijk naar Schokland rijden of fietsen en daar genieten van het prachtige uitzicht. Vroeger was Schokland een eiland, met levendige handel. Al was het leven er zeker niet...
recent nieuws
-
Staatsbosbeheer wil Kuinderburcht renoveren maar heeft nog niet genoeg geld
NOORDOOSTPOLDER • Ma 23 december • Maandag 23 decemberDe Kuinderburcht in Noordoostpolder moet gerenoveerd worden, maar Staatsbosbeheer komt nog zo'n vier ton tekort voor de werkzaamheden. Het bouwwerk in het Kuinderbos bestaat uit een brug en toegangspo...
-
Bus van Walibi Express in brand, zwarte rookwolken boven parkeerplaats attractiepark
BIDDINGHUIZEN • Ma 23 december • Maandag 23 decemberEen bus is maandagmiddag in brand gevlogen op de parkeerplaats van Walibi Holland in Biddinghuizen. Dat bevestigt busonderneming EBS. Het gaat om de Walibi Express, lijn 247 van Harderwijk naar het at...
-
Toename van bromtonen, maar geen normoverschrijding door windparken
DRONTEN • Ma 23 december • Maandag 23 decemberDe windparken Windplanblauw en Windplan Groen in de gemeente Dronten zorgen voor een toename van laagfrequent geluid, vooral 's nachts. Er wordt in opdracht van de gemeente onderzoek gedaan naar het g...