Lelylijn of toch 'Afsluitdijklijn', dit zijn de voor- en nadelen van de mogelijke routes
Moeten er veel tussenstops komen of juist weinig? Hoe snel moet de trein rijden? En mogen er ook goederentreinen overheen? Voordat de Lelylijn kan worden aangelegd moeten er veel vragen worden beantwoord. Maandag verscheen een rapport waarin de verschillende mogelijkheden die er zijn verder worden ingekleurd.
In het rapport worden, zoals de onderzoekers zelf zeggen, de 'hoeken van het speelveld' geïnventariseerd. Wat opvalt als je het rapport leest is dat alle hoeken in dat 'speelveld' voor- en nadelen hebben. Zo verstoort de ene optie het landschap, omdat hij dwars door open gebieden gaat en bij een andere optie moet de trein krappe bochten maken en kan deze daarom niet zo snel rijden.
Door het rapport krijgen we een beeld hoe de Lelylijn er volgens de onderzoekers uit zou kunnen zien. Het gaat hier wel om een eerste verkenning, want in het rapport worden nog geen concrete keuzes gemaakt.
Optie 1: Via A6/A7/A32
Dit is de bekendste optie voor de Lelylijn. Van Lelystad, via Emmeloord, Heerenveen en Drachten richting Groningen. Bij deze optie loopt de lijn via de A6, A7 en A32. Door het spoor met die snelwegen te bundelen wordt het landschap minder aangetast, want dat wordt toch al doorkruist door een weg.
In het ontwerp is ook de mogelijkheid opgenomen om rechtstreeks naar Leeuwarden te reizen. De route gaat ook door het Tjeukemeer. Dat noemen de onderzoekers een 'landschappelijke uitdaging'.
Als deze variant gekozen wordt moet mogelijk ook het spoor tussen Lelystad en Amsterdam worden uitgebreid, omdat er te weinig capaciteit is. Op dit traject moeten intercity's en sprinters gaan rijden. De lijn kan eventueel worden doorgetrokken naar Duitsland.
Optie 2: Afsluitdijk
Bij deze optie wordt vanaf Alkmaar nieuw spoor aangelegd dat over de Afsluitdijk gaat en dan aankomt bij het huidige station van Leeuwarden. Omdat op dit stuk veel rechte lijnen zitten, is het mogelijk om op dit traject met een hogesnelheidstrein (HSL) te rijden. Dat betekent dat de treinen 300 kilometer per uur kunnen rijden.
Als er ook op hoge snelheid tussen Leeuwarden en Groningen gereden moet worden, moet daar nieuwe infrastructuur worden aangelegd. Die nieuwe lijn zou dan zoveel mogelijk gelijk lopen aan de huidige lijn tussen Leeuwarden en Groningen.
Als de trein een HSL wordt dan kan het niet meer uit om de kleinere steden aan te doen. De reistijd wordt een stuk korter met dit alternatief. Voordeel is ook dat het spoor tussen Lelystad en Amsterdam niet extra belast wordt.
Mogelijk kan de lijn nog worden doorgetrokken naar Assen. De lijn laten doorlopen naar Duitsland is minder vanzelfsprekend, want het is kostbaar om duur HSL-materiaal langzaam te laten rijden over de Duitse spoorlijn.
Optie 3: Assen
Dit alternatief gaat wel via Emmeloord maar buigt meer af richting Assen. Er liggen in de buurt geen snelwegen, dus een bundeling met zo'n weg is niet mogelijk, waardoor het landschap verstoord wordt.
Omdat er nog geen vaste routes liggen, is de ontwerpvrijheid wel groot en kan er dus makkelijker een hogesnelheidslijn worden aangelegd. Omdat die trein zo snel rijdt kan het niet uit als Wolvega, Steenwijk en Appelscha worden aangedaan. Ook is hij in de basis niet geschikt voor stoptreinen en goederenvervoer.
Als dit alternatief gekozen wordt moet mogelijk ook het spoor tussen Lelystad en Amsterdam worden uitgebreid. De bereikbaarheid neemt toe in de grotere steden met stations en maar beperkt op het platteland waar geen stations zijn.
Deze lijn kan eenvoudig verbonden worden met Duitsland. Ook kan er een koppeling komen met de Nedersaksenlijn. Die lijn loopt van Emmen naar Veendam.
Dwars over IJsselmeer afgevallen
Naast de bovenstaande drie opties staan in het rapport ook twee andere opties. Eerder werd bekend dat die plannen inmiddels zijn afgevallen. De opvallendste afvaller is die door het IJsselmeer.
In Noord-Holland wordt bij dit ontwerp nog gebruikgemaakt van het bestaande spoor. Dat traject zou dan mogelijk wel verdubbeld worden. Ter hoogte van Enkhuizen zal het IJsselmeer overgestoken worden per brug of tunnel. De verbinding komt dan weer aan in de Noordoostpolder en buigt dan af richting Heerenveen en Groningen.
De laatste afgevallen optie was om het bestaande spoor op te waarderen, zodanig dat treinen sneller kunnen rijden.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Miljarden nodig voor tunnel onder Ketelmeer
FLEVOLAND • Vr 31 januari • Vrijdag 31 januariDe aanleg van een tunnel voor auto's en treinen onder het Ketelmeer gaat tussen de 1,6 en 3 miljard euro kosten, afhankelijk van de gekozen variant. Dat blijkt uit berekeningen van ingenieursbureau Arcadis...
-
Kamer kritisch op staatssecretaris over 'soap' rond Lelylijn
FLEVOLAND • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariEen groot deel van de Tweede Kamer heeft felle kritiek op staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer). Kamerleden verwijten Jansen dat hij geen enkele moeite doet om de Lelylijn-spoorlijn te redden....
-
Gesprekken over Lelylijn leveren niks op, teleurstelling bij provincies
FLEVOLAND • Za 21 december • Zaterdag 21 decemberHet overleg tussen dat het kabinet en de noordelijke provincies vrijdagavond over de Lelylijn en Nedersaksenlijn hadden heeft niks opgeleverd. Het besluit over het vervolg van de spoorwegverbinding tussen...
recent nieuws
-
Corona-archief moet 'O ja-moment' oproepen
LELYSTAD • Ma 3 maart • Maandag 03 maartLege stations, 1,5 meter afstand houden, mondkapjes, lege straten en winkels. Het is vijf jaar geleden dat corona Nederland binnen kwam. De pandemie had grote gevolgen. De eerste besmetting, het eerste...
-
Buurt baalt van verkrotte pizzeria in Emmeloord West, gemeente kan niks doen
EMMELOORD • Ma 3 maart • Maandag 03 maartHet liefst zouden ze zien dat een ondernemer er weer iets in begon. Maar de verkrotte pizzeria in Emmeloord West moet wat omwonenden betreft in ieder geval snel worden opgeknapt. Het pand nabij de basisschool...
-
Jong talentvol pianoduo uit Dronten maakt furore
DRONTEN • Zo 2 maart • Zondag 02 maartPrachtig spelen op de piano, als duo, samen op één klavier en een jury ontroeren. Dat kunnen de 15-jarige Feng Dekker en de 17-jarige Stijn Otten. Onlangs sleepten deze talentvolle pianisten uit Dronten...