Verbreding N50 in cruciale fase: nu of nog heel lang niet
De N50 moet hoe dan ook volledig verbreed worden, omdat het nu een gevaarlijke weg is die in de toekomst alleen nog maar drukker en gevaarlijker wordt. Dat vindt Johan Goos, raadslid van het CDA in Noordoostpolder.
Het is de reden waarom het CDA Noordoostpolder op 1 maart een motie indiende, waarin wethouder Anjo Simonse de opdracht krijgt om te laten onderzoeken wat het kost om de rijksweg N50 volledig te verdubbelen. De gemeenteraad van Noordoostpolder stemde unaniem voor de motie van het CDA.
Maar hoe zat het ook alweer met de N50?
De weg is een belangrijke verbinding tussen knooppunt Hattemerbroek bij de A28 en knooppunt Emmeloord bij de A6. Naar schatting zijn er op de weg zo'n 25.000 vervoerbewegingen per dag. De autoweg loopt langs Kampen en Ens en is tussen knooppunt Emmeloord en de Ramspolbrug twee maal tweebaans. Het deel vanaf de Ramspolbrug tot aan knooppunt Hattemerbroek is nog twee maal éénbaans met op sommige plekken inhaalvakken.
Wat is het probleem?
Op het deel van de weg dat enkelbaans is, gebeuren er geregeld ernstige ongelukken doordat er vertragingen ontstaan. En hoewel dat niet is toegestaan, wordt op de weg soms over de doorgetrokken streep ingehaald.
Volgens Johan Goos van het CDA Noordoostpolder zijn er in de afgelopen jaren verschillende ongelukken gebeurd met rond de 25 gewonden en zeven dodelijke slachtoffers. Ook staan er geregeld files bij Kampen, omdat de verkeersintensiteit toeneemt door in- en uitvoegend verkeer van Kampen en Dronten. De chauffeurs van transportbedrijf Van Wieren uit Emmeloord hebben daar bijvoorbeeld iedere dag last van.
"Onze chauffeurs raken er enorm gestrest van", vertelt eigenaar Harm van Wieren. "Ze worden op de gekste momenten ingehaald, veel mensen zitten op hun mobiele telefoon, het is levensgevaarlijk. Door de files hebben we veel vertragingen en komen we te laat bij onze klanten en dat kost ons geld." Ook Harm van Wieren ziet de verbreding van de N50 als een oplossing en als noodzaak.
Wat kost het om de weg te verbreden?
Dat is voor een deel al bekend en voor een deel moet het nog worden onderzocht. De verdubbeling van het drukste stuk tussen Kampen en Kampen Zuid is begroot tussen 20 en de 25 miljoen euro. De financiering voor dit deel van de weg is al rond en de werkzaamheden beginnen nog dit jaar.
De kosten van de verdubbeling van het deel tussen Kampen en knooppunt Hattemerbroek zijn nog niet berekend. Daarvoor loopt op dit moment een ramingsonderzoek. De verwachting is dat de aanpak van dit stuk tientallen miljoenen euro's gaat kosten.
En dan is er nog het stuk tussen Kampen Zuid en de Ramspolbrug waarvoor nog geen ramingsonderzoek is goedgekeurd. Dit is naar verwachting het duurste stukje N50 om te verbreden, omdat daar ook de Eilandbrug over de IJssel in zit, die dan ook verbreed moet worden. Daardoor lopen de kosten van dit deel naar verwachting tot tussen 200 en 300 miljoen euro.
Wie moet de verbreding van de N50 betalen?
De N50 is een rijksweg en dus zal Rijkswaterstaat verreweg het grootste deel moeten betalen. Voorwaarde van het Rijk is wel dat er cofinanciering komt vanuit de betrokken provincies en gemeenten. In dit geval zijn dat de provincie Overijssel, provincie Flevoland en de gemeenten Noordoostpolder, Urk, Dronten, Kampen en Zwolle. Samen zijn die verenigd in de Werkgroep Corridor Flevoland.
Waarom is dan precies die motie van het CDA ingediend en aangenomen?
De motie van het CDA Noordoostpolder geeft de wethouder de opdracht om ook het laatste stuk tussen Kampen Zuid en de Ramspolbrug mee te laten nemen in het ramingsonderzoek. De gedachte daarachter is om de weg nu in één keer goed aan te pakken en alle enkelbaansstukken te verbreden.
Volgens wethouder Simonse is dat een logische gedachte, maar feitelijk onhaalbaar. "Door nu te gaan overvragen bij het Rijk, zetten we onszelf mogelijk buiten spel. Als de kosten in de honderden miljoenen euro's gaan lopen, haakt de Rijksoverheid af. Er zijn namelijk allerlei drukke en gevaarlijke wegen die hoger op het prioriteitenlijstje van Rijkswaterstaat staan. Daarom hebben we er juist bewust voor gekozen om dit project op te knippen."
Door de opdracht van de gemeenteraad moet de wethouder nu toch proberen om ook de kosten van het stuk tussen Kampen Zuid en de Ramspolbrug te laten berekenen. "Ik ga uiteraard met de vraag die ik heb gekregen vanuit de raad aan de slag."
Volgen Johan Goos is het in één keer aanpakken van de N50 de enige oplossing. "Het is anders half werk en dat moet je niet willen. Het is een verkeerd signaal naar de Rijksoverheid dat ze in het noorden genoegen nemen met een halve weg."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Reparatie vangrail N50 nodig na ongeluk, weg afgesloten
ENS • Zo 24 maart • Zondag 24 maartDe N50 is zondagochtend een tijd afgesloten geweest door een ongeluk tussen Ens en de Ramspolbrug. Door het ongeluk raakte de vangrail beschadigd en die moest met spoed gerepareerd worden. Richting Zw...
-
N50 meerdere avonden en nachten dicht voor werkzaamheden
NOORDOOSTPOLDER • Wo 30 augustus • Woensdag 30 augustusAutomobilisten op de N50 moeten vanaf woensdag rekening houden met meerdere afsluitingen. Dat laat Rijkswaterstaat weten, die onderhoudswerk gaat doen aan de weg. De eerste afsluitingen beginnen woens...
-
Waarom is de N50 zo'n gevaarlijke weg?
NOORDOOSTPOLDER • Za 24 juni • Zaterdag 24 juniDelen van de N50 vormen een zeer groot verkeersveiligheidsrisico, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Na meerdere ernstige ongevallen op de N50 afgelo...
recent nieuws
-
Gesneuvelde ruiten bij broodjeszaak Agorahof door explosie
LELYSTAD • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberDe politie doet onderzoek naar een explosie bij een broodjeszaak aan de Agorahof in het centrum van Lelystad. Een omwonende hoorde in de nacht van donderdag op vrijdag iets raars en belde 's ochtends...
-
Update
Treinverkeer komt na staking weer op gang
FLEVOLAND • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberTreinreizigers die vanuit Flevoland naar Zwolle of het noorden reizen, hadden vanochtend pech. Door een staking bij spoorbeheerder ProRail reden er geen treinen van, via en naar Zwolle. Daarnaast rede...
-
Initiatiefgroep Lelylijn vindt financieringseis voor nieuwe spoorlijn 'flauwekul'
FLEVOLAND • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberWim van Wegen van de initiatiefgroep Lelylijn vindt het maar 'flauwekul' dat er eerst zicht moet zijn op driekwart van de financiën, voordat er kan worden begonnen met de aanleg van de Lelylijn. Volge...