Bonden kritisch op besluit om Keolis busvervoer af te pakken

FLEVOLAND • Di 7 juli 2020 | 22:12 • Dinsdag 7 juli 2020 | 22:12

De vakbonden hebben kritiek op het besluit van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland om ov-bedrijf Keolis het busvervoer af te pakken. "We begrijpen dat de provincies zich bedrogen voelen, maar het intrekken van de concessie heeft verstrekkende en onvoorziene gevolgen voor reizigers en werknemers", zo zegt CNV-onderhandelaar Peter de Ridder.

Het opzeggen van het contract zal volgens de FNV gevolgen hebben voor zo'n 1000 Keolis-medewerkers. De bond wil hierover in gesprek met de provincies.

CNV Vakmensen vraagt zich hardop af of er geen alternatieven waren om het probleem op te lossen. "De provincies hadden bijvoorbeeld ook een andere sanctie kunnen opleggen, als straf en signaal."

Onjuiste informatie
Keolis won vorig jaar de aanbesteding voor het busvervoer in een groot deel van Flevoland, Gelderland en Overijssel. Inmiddels is duidelijk geworden dat het bedrijf dat niet volgens de regels heeft gedaan.

De provincies zeggen dat er onjuiste informatie is gegeven over de garanties op batterijen voor elektrische bussen en de levering van buurtbussen. "Daarover waren tussen Keolis en leveranciers in sideletters afspraken gemaakt, die niet strookten met hetgeen door Keolis in de aanbesteding is verklaard."

"We zitten met een kolossaal probleem en weten niet waar dit gaat eindigen."

— CNV Vakmensen

CNV Vakmensen zegt te begrijpen dat de provincies een daad moesten stellen, maar trekt het voornemen om de concessie af te pakken in twijfel. "Bedenk ook dat de verkeerde handelswijze van Keolis, hoe laakbaar ook, achteraf gezien geen invloed heeft gehad op het winnen van de aanbesteding. Dat zegt de gedeputeerde zelf. Door er nu een keiharde principekwestie van te maken, zitten we met een kolossaal probleem en weten we niet waar dit gaat eindigen."

Alternatief is nog onduidelijk
Als het besluit van de provincies overeind blijft en Keolis het busvervoer inderdaad niet mag uitvoeren, moet er gezocht worden naar alternatieven.

De problemen zijn het grootst voor de regio Midden Overijssel en de Veluwe. Daar lopen de bestaande afspraken met busvervoerders op 13 december af. In Flevoland zou Keolis pas in september 2021 in Lelystad gaan rijden en in september 2023 in de rest van het gebied. Als de aanbesteding definitief ongeldig wordt verklaard, moeten de provincies afspraken maken met de huidige aanbieders om het busvervoer vanaf december overeind te houden.

CNV maakt zich grote zorgen over de toekomst. "De provincies willen het oplossen met een noodconcessie, maar ik vrees dat dit een puinhoop wordt. Wie zegt dat de andere vervoersbedrijven nog steeds onder dezelfde voorwaarden hun eerdere aanbod laten staan? De wereld is de afgelopen maanden behoorlijk veranderd, dat heeft ook veel impact op de vervoersbedrijven. Ik houd mijn hart vast voor die noodconcessie", aldus De Ridder.

"Deze situatie geeft veel spanning en onzekerheid."

— CNV Vakmensen

Bij werknemers van ov-bedrijven heerst volgens CNV ongerustheid. "Deze situatie geeft veel spanning en onzekerheid. Wat gebeurt er de komende tijd, welke vervoerder wordt het nu, houden de mensen hun baan? We willen daarom ook zo snel mogelijk in gesprek met Keolis en met de verantwoordelijke provincies, over garanties voor de werkgelegenheid van al het personeel, chauffeurs, monteurs, kantoorpersoneel."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel