'Coronacrisis kan betekenen dat historische vloot op de schroothoop belandt'
De chartervaart wordt hard getroffen door het coronavirus. In het hele land liggen zo'n vierhonderd schepen stil. Het grootste aantal maakt deel uit van de zogeheten bruine vloot. Dat zijn historische zeilschepen die met passagiers binnenvaarttochten maken of naar het wad varen. Ook scheepsverhuurder Naupar in Lelystad voelt de klappen.
Door de coronacrisis is de omzet bijna geheel stil komen te liggen. Iedereen die heeft geboekt voor dit seizoen zegt af. "De schepen blijven in de haven liggen", zegt eigenaar van Naupar Pouwel Slurink. "Op een vrijdag is er normaal gesproken heel veel activiteit. Maar nu ligt alles stil. Dat betekent geen inkomsten. Er gaat alleen maar geld uit."
De Bataviahaven in Lelystad ligt er verlaten bij
Keuring
Volgens Slurink kan de coronacrisis weleens het einde betekenen van de historische tjalken, klippers en aken. Om elk jaar te mogen varen moeten de schepen door een speciale keuring komen. Die kosten kunnen de schippers die bij Naupar varen zich nu niet veroorloven. En zonder keuring mogen de schepen het water niet op en verliezen ze bepaalde rechten. "Als er niet snel iets gebeurt, ben ik bang dat een groot gedeelte naar de schroot moet", zegt Slurink.
"Het ziet er nu heel somber uit. De annuleringen blijven maar komen."
Eigenaren ook flink de dupe
Ook de eigenaren van de schepen zijn flink de dupe. De pas 22-jarige Luca Spano is nu 2 jaar eigenaar van de Hester. Spano is verantwoordelijk voor het schip, Naupar zorgt voor de boekingen. Mochten de schippers failliet gaan, dan heeft Naupar ook geen werk meer.
Ook Spano zit met zijn handen in het haar. "Het ziet er nu heel somber uit. De annuleringen blijven maar komen. Als wij geen steun krijgen, dan vallen wij om. Er moet een steunpakket komen om ons te helpen."
De Hester van Luca Spano
Economische waarde
Mocht het steunpakket niet komen, dan vallen de ondernemers en hoogstwaarschijnlijk ook Naupar om. Maar volgens Slurink betekent het nog iets veel ergers: het verdwijnen van de vloot. Daarmee gaat een stuk geschiedenis verloren, maar ook een stuk economische waarde.
Slurink vraagt de overheid nu om 50 miljoen euro om dit jaar te kunnen overbruggen. Dan kunnen de schepen volgend jaar weer geld binnen brengen voor de staatskas.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Nieuwe locatie KNRM geopend, oud-schipper in zonnetje gezet
LELYSTAD • Za 23 november • Zaterdag 23 novemberDe nieuwe locatie van de reddingswerkers van de KNRM in Lelystad is zaterdag officieel geopend. De burgemeester en de wethouder onthulden een informatiebord en de nieuwe naam van de brug die naar het...
-
Nieuwe pastoor Emmaüsparochie: 'Katholieke jongeren zien heil in oude gebruiken als biechten en wierrook'
NOORDOOSTPOLDER • Za 23 november • Zaterdag 23 novemberAlbert Buter wordt de nieuwe pastoor van de Emmaüsparochie in de Noordoostpolder. Dit weekend wordt hij officieel in Emmeloord geïnstalleerd. De 57-jarige Buter volgt pastoor Victor Maagd op die begin...
-
Extinction Rebellion blokkeert ingang distributiecentrum uit protest tegen 'fast fashion'
LELYSTAD • Za 23 november • Zaterdag 23 novemberTientallen leden van de actiegroepen Extinction Rebellion en Guerilla Fashion blokkeerden zaterdagmiddag de ingang van een groot distributiecentrum van kledingbedrijf Inditex in Lelystad. Er werd gepr...