Plan voor nieuw stationsgebied: weg tussen station en rechtbank verdwijnt

LELYSTAD • Ma 24 februari 2020 | 18:57 • Maandag 24 februari 2020 | 18:57

Als het aan het college van B en W van Lelystad ligt, verdwijnt in de toekomst de doorgaande weg tussen het station en de rechtbank. Afsluiting van de Stationsweg maakt deel uit van de plannen voor het nieuwe Stationsgebied, dat achter de rechtbank moet komen.

Het college bevestigt dat op vragen van het CDA. Het viel de fractie op dat er op tekeningen van het nieuwe gebied geen auto's meer langs het station van het zuiden naar het noorden en omgekeerd kunnen rijden. Ook de huidige Kiss & Ride stroken verdwijnen. Het CDA wilde weten hoe verkeer in de toekomst dan moet rijden.

Autoverkeer Stationsgebied wordt geweerd
In antwoord op de vragen schrijft het college: "Om het stationsgebied bereikbaar te houden wordt het doorgaande autoverkeer geweerd. Momenteel heeft een derde van het autoverkeer in het Stationsgebied niets in het gebied te zoeken."

Hoe het stationsgebied er precies komt uit te zien is nog onderwerp van gesprek. Het college komt in voorjaar met een voorstel naar de raad. Daarin zijn ook voorstellen verwerkt, die inwoners twee weken geleden tijdens een informatie-avond konden indienen. Ook zijn de bouwplannen achter de rechtbank nog in een pril stadium.

Een woordvoerder stelt dat het station in elk geval bereikbaar blijft. Ook zullen er Kiss & Ride stroken blijven, maar waar precies is nog niet bepaald. Het idee is dat de Waag-parkeergarage vanaf de Visarenddreef bij het provinciehuis bereikbaar moet blijven via de Bremenstraat, die door de wijk Hanzepark loopt.

Nieuwe weg vanaf A6 langs Warande
Het autoluw-maken van het stadshart kan volgens het college alleen lukken als er een nieuwe weg komt langs de woonwijk Warande. Deze verlengde Anthony Fokkerweg (eerder Markerdreef genoemd) moet vanaf de A6 lopen, waar nu een nieuwe afslag in aanbouw is. Vanaf de A6 sluit de weg aan bij de Westerdreef, zo is de bedoeling. De nieuwe weg moet de Larserdreef en het stadshart ontlasten.

Plan neemt afscheid van Groene Carré
Als de plannen doorgaan, neemt het college afscheid van het idee van de Groene Carré. Komende maandag is het precies twintig jaar geleden dat de aanleg van de ring weg om het stadshart begon. Destijds was het idee dat de ringweg alleen door bestemmingsverkeer zou worden gebruikt, maar in werkelijkheid is het een drukke doorgaande weg gebleven. Op de Groene Carré is altijd veel kritiek geweest. Diverse keren zijn er oversteekplaatsen aangepast, omdat ze onveilig bleken.

Voorzichtige reactie CDA
Fractievoorzitter Jelle Hijmissen laat in een eerste reactie weten graag met het college van B en W in gesprek te willen over de concrete invulling van het stationsgebied. Hem is niet duidelijk wat het college nu precies wil. Blij is Hijmissen met de ideeën over nieuwbouw, meer groen in het centrum en het belangrijker maken van de fietsers in de stad. Minder enthousiast is de fractievoorzitter over het plan om de automobilist heel veel om te laten rijden. Voor hen zijn de consequenties groot, aldus Hijmissen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel