Uitgever Flevopost en De Noordoostpolder in financiële problemen

FLEVOLAND • Za 22 februari 2020 | 16:09 • Zaterdag 22 februari 2020 | 16:09

De NDC Mediagroep, uitgever van onder meer de Flevolandse huis-aan-huisbladen Flevopost en De Noordoostpolder, staat het water aan de lippen. De uitgever heeft twee jaar op rij flinke verliezen geleden. Om geld te verdienen denkt de uitgever er zelfs over om koffie en wijn te gaan verkopen.

De uitgever van ook grote titels als Dagblad van het Noorden, De Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad dreigt overgenomen te worden als het niet snel uit de rode cijfers komt. Dat schrijft RTV Noord. Redenen voor de slechte cijfers zijn de terugloop van het abonneebestand, hoge kosten en recent dure overnames.

Mogelijk verkocht
Volgens NDC-directeur Pier Baarsma is dit geen houdbare situatie: "Wanneer we niet binnen twee jaar kunnen aantonen zelfstandig verder te kunnen, worden we verkocht." Wat dit voor het personeel van de huis-aan-huisbladen Flevopost en De Noordoostpolder betekent, is niet bekend.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Koffie en wijn verkopen
De uitgeverij kondigde begin februari verschillende maatregelen aan om het tij te kunnen keren. Het personeelsbestand moet verjongd worden, er moeten zo'n 60 mensen uit en er staat een miljoenenbezuiniging gepland. Daarnaast moeten de inkomsten juist omhoog, vindt de NDC Mediagroep. Gedacht wordt daarbij aan meer digitale abonnees en andere online-activiteiten. Zelfs het idee om koffie en wijn te gaan verkopen is gepasseerd.

Toekomst onduidelijk
In het jaarverslag is te lezen dat NDC Mediagroep in 2018 zo'n 4,8 miljoen euro verlies leed. In 2017 zelfs nog iets meer, namelijk 5,2 miljoen. Aandeelhouders hielden de noodlijdende uitgeverij steeds in de benen door opnieuw geld te investeren, zo'n 3,6 miljoen. Eind 2019 kwam daar nog 2,8 miljoen bij. Bovendien vonden de aandeelhouders het goed dat eerder geleend geld van 5,5 miljoen euro later afgelost zou worden. Al met al was dat net voldoende om het hoofd boven water te houden, maar niet voldoende om weer gezond te worden.

"Zo'n kolos omvormen van olietanker naar digitale speedboot vergt veel organisatorische lenigheid."

— Piet Bakker, mediadeskundige

Als het aan de aandeelhouders ligt, krijgt de directie tijd om orde op zaken te stellen middels een reorganisatie en strategieverandering. Hoe de cijfers over 2019 zijn is nog afwachten, maar de verwachting is dat deze geen beter beeld laten zien.

Ontelbare reorganisaties
In de afgelopen jaren sneed NDC al eerder in het personeelsbestand; 120 mensen verloren hun baan. En dat was niet voor het eerst. Het aantal reorganisaties is niet meer op een hand te tellen. In 2015 werd al besloten om het bedrijf, dat ooit als traditionele krantenuitgeverij begon, om te dopen naar een 'crossmediaal mediabedrijf'. Die ontwikkeling is dus al in gang gezet en levert ook daadwerkelijk meer geld op, maar nog niet voldoende om het verlies op te vangen dat ontstaat door het teruglopende aantal abonnees.

Terugblik
De redacties van Flevopost (verspreid in Dronten en Lelystad) en De Noordoostpolder hebben al jaren te maken met ingrijpende gebeurtenissen. Medio 2009 ging de Flevopost terug naar een editie per week. Eind dat jaar werd er gereorganiseerd en werden er journalisten ontslagen. Begin 2012 sloot het laatste fysieke kantoor van de Flevopost. In 2014 ging ook De Noordoostpolder terug naar een editie per week. In 2017 werden de huis-aan-huisbladen door de toenmalige eigenaar Boom Uitgevers, verkocht aan de NDC Mediagroep. Enkele maanden later werd bekend dat de Flevopost niet meer in Emmeloord zou worden gedrukt, maar in Friesland.

'Van olietanker naar speedboot'
Mediadeskundige en oud-lector journalistiek Piet Bakker laat aan RTV Noord weten dat het een moeilijke klus wordt om het grote mediabedrijf weer winstgevend te maken: "Zo'n kolos omvormen van olietanker naar digitale speedboot vergt veel organisatorische lenigheid. Maar weinigen krijgen het voor elkaar." Hij ziet mede daarom een overname door een andere partij als een meer logisch scenario. De meest waarschijnlijke kandidaat is volgens Bakker de DPG, de Belgische eigenaar van onder andere De Stentor en het AD. DPG en NDC werken op advertentiegebied namelijk al samen.

De redactie van Flevopost en De Noordoostpolder waren niet bereikbaar voor commentaar.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel