Convair-crash: Piloten volgden noodprocedure niet

LELYSTAD • Za 11 augustus 2018 | 10:00 • Zaterdag 11 augustus 2018 | 10:00

De piloten van de in Zuid-Afrika neergestorte Convair 340 hebben niet de juiste noodprocedure gevolgd, nadat bekend werd dat er brand was in een van de motoren. Dat blijkt uit een tussentijds onderzoeksrapport van de Zuid-Afrikaanse luchtvaartautoriteit dat in handen is van Omroep Flevoland. Het toestel stortte op 10 juli tijdens een testvlucht bij Pretoria neer. Het zou twee dagen later naar het Aviodrome in Lelystad vliegen, waar het op 23 juli zou aankomen. Eén inzittende overleefde de crash niet

De Convair had geen zwarte doos of een geluidsrecorder aan boord. De Zuid-Afrikaanse onderzoekers vonden wel een GoPro-camera in de cockpit. Daarop is te horen dat een van de passagiers direct na de start vanaf vliegveld Wonderboom aan een technicus in de cockpit vertelt dat de linkermotor in brand staat en er stukken metaal uit de motor komen. Ook gaan er waarschuwingslampjes en -geluiden af en is op meters zichtbaar dat het toerental van de motor terugloopt. Voor vertrek duurde het opstarten van de motoren langer dan gebruikelijk, zo meldt het rapport.
Op videobeelden gemaakt door een passagier is te zien dat kort na het opstijgen rook en vuur komt uit de linker motor.

Verwarring


Volgens de luchtvaartautoriteit was er daarna verwarring bij de piloten. Te horen is hoe de Australische piloten aan elkaar vragen welke motor er in brand staat, maar zij volgen niet de procedures om de propellors in de juiste stand te zetten en het vuur met de ingebouwde brandblusser uit te krijgen. Eerder is er al verwarring of het landingsgestel wel is ingetrokken.
De luchtvaartautoriteit concludeert hieruit dat de piloten niet de juiste maatregelen hebben getroffen. De co-piloot stuurde wel een Mayday-signaal (SOS), maar verklaarde niet wat er aan der hand was. Het rapport merkt op dat alleen de 65-jarige captain bevoegd was om op dit type Convair te vliegen. Van de 58-jarige co-piloot ontbreken de papieren.

Melkfabriek


De Captain wilde het toestel terugvliegen naar Wonderboom Airport. Op de luchthaven werden beide landingsbanen vrijgehouden en stonden de hulpverleners al klaar. Maar het toestel verloor hoogte, vloog tegen stroomkabels en stortte een kleine zes kilometer van het vliegveld neer op een melkfabriek in Derdepoort. Het duurde 15 tot 30 minuten voordat de hulpverleners te plekke waren.

Technicus in cockpit


Aan boord van de Convair 340 uit 1954 waren twee piloten en zeventien passagiers. Onder hen was een onderhoudstechnicus in de cockpit, die de motoren bediende. Het is de onderzoekers niet helder waarom deze technicus in de cockpit was, maar de eigenaar van het toestel heeft verklaard dat de technicus altijd mee ging tijdens vluchten. De 55-jarige technicus is de inzittende die de crash niet heeft overleefd.
Drie medewerkers van het luchtvaart-themapark waren aan boord. Zij raakten licht gewond en konden na een korte ziekenhuisopname naar huis. Op de grond raakten acht mensen gewond.

Het toestel was geschonken aan het Aviodrome in Lelystad, maar was op het moment van de crash nog in bezit van de Zuid-Afrikaanse eigenaar Rovos Rail.

De Accident and Incident Investigation Division van de South African Civil Aviation Authority benadrukt dat uit de bevindingen nog geen definitieve conclusies zijn te trekken. Het onderzoek wordt voortgezet.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel