Dijksma erkent rekenfout in rapport vliegveld
Dijksma schrijft dit aan de Tweede Kamer. De actiegroep Hoog Overijssel had half september gemeld dat de cijfers in de mer niet klopten. Het gebied met overlast van laag vliegende vliegtuigen van en naar Lelystad zou veel groter zijn dan het officiële rapport aangaf.
NLR leverde verkeerde gegevens
Experts van Hoog Overijssel hebben de afgelopen weken hun gegevens vergeleken met die uit het officiële rapport. Daaruit blijkt dat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in 2013 verkeerde gegevens voor geluidsberekeningen heeft aangeleverd. Op sommige plekken vliegen toestellen lager en met meer motorvermogen dan het NLR had berekend. De fout is gemaakt met een bepaald type Boeing, zo zegt een woordvoerder van het NLR. Dit heeft gevolgen voor de totale berekening van geluidsoverlast boven Flevoland.
Tussen Biddinghuizen en Zeewolde
De grootste afwijking doet zich volgens Dijksma voor tussen Biddinghuizen en Zeewolde. Daar moeten de toestellen meer gas geven om in de lucht te blijven als ze de luchthaven naderen of als ze net zijn opgestegen en nog niet kunnen doorstijgen. De motoren leveren in deze fase niet 30 procent vermogen, maar 60 tot 70 procent, met als gevolg meer geluid.
Volgens de staatssecretaris lijkt het er nu op dat daar hooguit twee huizen extra hinder krijgen. Hoog Overijssel zegt in een persbericht dat het om zeker honderd extra woningen gaat, al zitten hier ook woningen net buiten Flevoland bij.
Van grote invloed op de overlast is volgens Hoog Overijssel ook dat er veel meer vliegtuigen vanuit het zuiden langs Zwolle naar Lelystad zullen vliegen dan eerder was berekend. Toen was er van uit gegaan dat er meer vliegtuigen via de Weerribben uit het Noorden zouden komen. Deze situatie is direct zichtbaar in de geluidsoverlast rond Zwolle.
Geen nieuwe mer nodig
De fout heeft volgens Dijksma geen gevolgen voor de routes boven Flevoland en de openingsdatum van Lelystad Airport in april 2019. Het NLR heeft inmiddels de berekeningen gecorrigeerd, waarin het extra geluid is verwerkt.
Dijksma laat na invoer van de juiste gegevens de mer opnieuw beoordelen. Daarna is niet uitgesloten dat er een nieuwe milieu effectrapportage moet komen, al denkt zij op dit moment dat dit niet nodig is omdat nergens wettelijke normen worden overschreden..
Aansluitroutes
De staatssecretaris laat ook een beoordeling doen over de milieu-effecten van de routes over Gelderland, Overijssel en Friesland, de zogeheten aansluitroutes. Hoewel hoogleraren en experts maandag bij Omroep Flevoland meldden dat er bij 'significante effecten' van de lage routes een aanvullende mer nodig is, herhaalt Dijksma in haar brief dat dit volgens het ministerie niet zo is.
Dijksma zegt dat ze hecht aan zorgvuldige besluitvorming. Daarom laat zij de effecten van de aansluitroutes toch beoordelen en nogmaals toetsen door de Commissie voor de mer. In november komt haar opvolger met de uitkomsten. Volgens een woordvoerder van het ministerie is het nog steeds de bedoeling dat er in november een definitief besluit over de vliegroutes wordt genomen,.
Blunder
In een reactie spreekt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks van een 'ongelofelijke blunder'. In een persbericht eist zij dat de milieu-effectrapportage voor Lelystad Airport alsnog geheel wordt overgedaan. Een motie hierover werd vorige week op het laatste moment niet in stemming gebracht.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Minister Madlener: 10.000 vliegbewegingen mogelijk maximum voor Lelystad Airport
LELYSTAD • Vr 25 oktober • Vrijdag 25 oktoberMinister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat is bereid om na te gaan of het totaal aantal vluchten voor groot vliegverkeer vanaf Lelystad Airport kan worden beperkt tot 10.000 per jaar. Da...
-
Actiegroepen trekken cijfers over banen na opening Lelystad Airport in twijfel
LELYSTAD • Do 24 oktober • Donderdag 24 oktoberDe provincie Flevoland stelt de werkgelegenheid die ontstaat door de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten veel te rooskleurig voor. De aantallen kloppen niet met onderzoeken. Dat zeggen...
-
Bedrijfsleven stuurt BBB en NSC brief: "Wees niet langer tegen opening Lelystad Airport"
FLEVOLAND • Ma 14 oktober • Maandag 14 oktoberHou de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten niet langer tegen. Dit 'dringende beroep' doen werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden Regio Flevoland en de Vereniging Bedrijfskring Almere op d...
recent nieuws
-
Wethouder Urk laat details over plan arbeidsmigranten los en gaat daarvoor door het stof
URK • Do 21 november • Donderdag 21 novemberWethouder Willem Foppen uit Urk heeft zich woensdagavond verontschuldigd voor informatie over de huisvesting van arbeidsmigranten die hij niet had mogen delen. Foppen noemt het zelf een slip of the to...
-
Piloot opgepakt op Lelystad Airport, groot geldbedrag en vliegtuig in beslag genomen
LELYSTAD • Do 21 november • Donderdag 21 novemberEen piloot is dinsdag aangehouden op Lelystad Airport. Daarover schrijft een speciaal team van de landelijke eenheid van de politie op X. In het vliegtuig van de piloot werd een zeer groot geldbedrag...
-
Raadsenquête afgerond, 'voor het voorjaar' verschijnt het rapport over het Floriade-debacle
ALMERE • Do 21 november • Donderdag 21 novemberHet eindrapport met conclusies en aanbevelingen over de raadsenquête Floriade in Almere moet voor het voorjaar klaar zijn. Dat zegt de voorzitter van de commissie Brent Hadderingh. Het onderzoek moet...