Op vernieuwd busstation Lelystad is geen stroom voor e-bussen

LELYSTAD • Ma 3 februari 2025 | 6:00 • Maandag 3 februari 2025 | 6:00

In het centrum van Lelystad wordt het stationsgebied vernieuwd. Dat moet volgend jaar af zijn, maar zónder laadpalen voor de elektrische bussen. In de oorspronkelijke plannen was dat wel de bedoeling, maar uiteindelijk werd dat idee geschrapt. Een reconstructie.

We gaan terug naar 2019. De provincie Flevoland wilde dat een nieuw busbedrijf elektrisch moest gaan rijden. Daarom vroeg ze bij netbeheerder Liander alvast een stroomaansluiting op het Stationsplein aan.

EBS wil wat anders
Tijdens de aanbesteding van het busvervoer diende de latere vervoerder EBS een offerte in. Die liet weten niet op het busstation te willen laden. De stalling van de vorige vervoerder Arriva aan de Vaartweg op industrieterrein Noordersluis leek geschikter.

EBS-woordvoerder Jasper Vermeer legt uit dat de bussen daar 's nachts zouden kunnen laden aan de stekker. Dat vraagt minder stroom van het netwerk dan overdag snel laden onder een pantograaf, zoals op stations als Harderwijk en Zwolle bijvoorbeeld wel gebeurt. Daarnaast is nachtelijk laden goedkoper en is die manier van laden beter voor de accu's. Die gaan dan langer mee.

Dat leek op dat moment geen probleem voor netbeheerder Liander, laat Sarah de Keijzer namens de provincie weten. "Met de uitgangspunten van toen was laden op Lelystad station dus niet nodig. Toen hebben de provincie, EBS en gemeente Lelystad besloten om laden op het busstation los te laten". De stroomaanvraag op het busstation werd afgezegd.

Geen ruimte meer
Toen EBS in 2023 vervolgens als winnaar uit de bus kwam en het vervoer overnam van Arriva, bleek dat het stroomnetwerk op het industrieterrein aan de Vaartweg inmiddels helemaal vol zat.

Het busbedrijf kon niet meer aanhaken op het centrale busstation: de nieuwbouwplannen waren al in kannen en kruiken. Daar was geen ruimte meer voor buslaadpunten.

Daarom moest de vervoerder halsoverkop uitwijken naar Lelystad Airport. Het busbedrijf deed alsnog een aanvraag bij Liander om laadinfrastructuur aan de Vaartweg te mogen bouwen, maar door het overvolle stroomnet kan dat nog jarenlang duren.

"Naar verwachting zal dit niet voor 2029 mogelijk zijn gezien de netcongestie", geeft De Keijzer van de provincie een indicatie.

Geen extra rituitval
Het vliegveld ligt op 7 kilometer afstand van het nieuwe busstation. Volgens een buschauffeur is een bus daarmee soms al zo'n 5 procent van de stroomcapaciteit kwijt, voordat hij überhaupt aan zijn dienst begint.

Onhandig, weet woordvoerder Vermeer ook. Maar de extra kilometers leiden volgens hem niet tot extra rituitval. Hooguit moeten bussen af en toe halverwege hun dienst worden omgeruild.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel