Professoren vertellen in Tweede Kamer hun visie over toekomst Lelystad Airport

LELYSTAD • Do 30 januari 2025 | 21:31 • Donderdag 30 januari 2025 | 21:31

De champagne zal in België en Duitsland worden koud gezet, als Lelystad Airport niet opent voor vakantievluchten en Schiphol moet krimpen. Daar profiteren luchthavens in onze buurlanden van.

Dat zei Wouter Dewulf, professor aan de Universiteit van Antwerpen, donderdagmiddag tijdens een presentatie in de Tweede Kamer. Samen met zijn collega Eric Pels van de VU Amsterdam besprak hij de gevolgen van de krimp van Schiphol voor de economie en maatschappij.

Schiphol
De Kamer wilde de visie van de professoren horen, nu het kabinet bezig is om te bepalen hoeveel Schiphol moet krimpen om de overlast op de omgeving te verminderen. Eerder deze week spraken Schiphol en KLM hun zorgen uit over de voorgenomen krimp, omdat die hun positie ondermijnt.

Dewulf en Pels erkenden dat Nederland baat heeft bij Schiphol, dankzij een netwerk van 301 bestemmingen, toerisme, overstapreizigers en veel werkgelegenheid. Wordt daarin gesneden en zou KLM hierdoor omvallen, dan dreigt het scenario als in Brussel. Daar is na het omvallen van Sabena het netwerk nooit meer op het oude niveau gekomen.

Schiphol speelt ook boven zijn niveau, met als keerzijde alle negatieve gevolgen voor de omgeving, het milieu en maatschappelijke kosten, aldus Dewulf.

Overloopluchthaven
Daar komt Lelystad Airport in beeld. "Er moet absoluut een besluit komen over Lelystad, anders heeft het weinig zin om de verschillende scenario's (voor Schiphol) af te wegen. Gebruiken we Lelystad nu als overloopluchthaven of niet en zet je een grens op Schiphol?," meent hij. In dat scenario verwacht de Belgische professor een 'weglek-effect'

"Als Lelystad niet open gaat en je beperkt de capaciteit van Schiphol tot 470.000 vliegbewegingen per jaar, dan gaan luchthavens over de grens profiteren. Dan zal men in België en Duitsland de champagne koud zetten, want passagiers zullen blijven reizen en gewoon overstappen naar een andere luchthaven."

Het Flevolandse PVV-Kamerlid Willem Boutkan zei als voorstander van Lelystad Airport dat hij dan liever de champagne hier koud zet dan bij de buren.

Uitwijken
Eric Pels van de VU Amsterdam stelt dat er op korte termijn passagiers naar andere landen uitwijken, ook omdat luchthavens daar vaak goedkoper zijn dan Schiphol. Maar als overal in Europa vliegbelastingen van kracht worden, valt dat voordeel weg.

Pels erkent dat een besluit over Lelystad duidelijkheid schept. "Of eventuele opening bedrijfseconomisch een goede beslissing is? Je moet van Lelystad Airport geen extra economische effecten verwachten met heel veel passagiers. Er zijn voldoende voorbeelden van luchthavens waar het niet heeft gewerkt."

Uiteindelijk is het volgens Pels een belangenafweging. "Wat heeft meer waarde voor de BV Nederland: is dat de ruimte voor woningbouw of natuur, of is dat het huidige gebruik ten behoeve van het luchtvaartnetwerk met verbindingen? Wat zijn de kosten daarvan in maatschappelijke kosten- en batenanalyses? Dat is niet eenvoudig om te bepalen."

De Tweede Kamer praat dinsdag weer met minister Madlener over de luchtvaart.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel