Gemengde gevoelens over aanpak Biddingringweg, vrees voor scholieren op de fiets

DRONTEN • Vr 15 november 2024 | 16:47 • Vrijdag 15 november 2024 | 16:47

Omwonenden van de Biddingringweg hebben gemengde gevoelens over de nieuwe inrichting van de provinciale weg. De N305 gaat op de schop omdat er geregeld gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan als voertuigen moeten invoegen vanaf de zijwegen.

Automobilisten ervaren de weg als één van de onveiligste in onze provincie. Dat heeft vooral te maken met invoegend verkeer, dat met een lage snelheid een 100-kilometerweg opdraait. "Het wordt steeds drukker, ik moet vaak onder spitstijd de weg op en dat wordt steeds ingewikkelder", zegt omwonende Nicoline van Diest.

Om dat probleem op te lossen, wordt een aantal zijwegen afgesloten (Garnaalweg, Botweg, Zijdenettenweg, Kubbeweg en Hoekwantweg) en op het kruispunt van de resterende zijwegen komen verkeerslichten te staan (Palingweg en Nonnetjesweg).

Omwonenden zijn weliswaar blij dat de Biddingringweg door deze maatregelen veiliger wordt, maar ze vrezen wel voor de gevolgen op de parallelweg. Die naastgelegen weg is bedoeld voor bijvoorbeeld tractoren, en als het aantal oversteekplaatsen afneemt zal daar meer verkeer bijkomen. Dat rijdt dan door naar één van de overgebleven kruispunten.

Te druk en gevaarlijk
"Daar moet een oplossing voor komen", zegt bewoner Willem Tijsseling, "want als de fietsers op diezelfde weg fietsen, wordt dat veel te druk en gevaarlijk." Volgens Van Diest is de oplossing simpel: "Ik hoop dat er een apart fietspad komt."

De parallelweg wordt verbreed

Tijdens een informatiebijeenkomst donderdagavond vonden sommige omwonenden ook dat de gemeente slecht vooronderzoek heeft gedaan. Er is een verkeersmeting geweest die de drukte op de parallelweg moest meten, maar die is afgenomen in januari en februari. Volgens omwonenden is dat geen representatieve periode, omdat er dan weinig landbouwverkeer is.

Maar een woordvoerder van de provincie zegt in een reactie dat een meting in de zaai- of oogstperiode juist niet representatief zou zijn. Wel zegt ze dat de provincie bereid is nieuwe metingen uit te voeren als omwonenden daar behoefte aan hebben.

Of daar behoefte aan is, zal blijken uit een klankbordgroep: van elke zijweg wordt één bewoner gevraagd mee te praten en ideeën aan te dragen. Daar zal ook het idee voor een apart fietspad worde aangedragen. Er is nog genoeg tijd om alle ideeën uit te werken: pas in 2026 gaat de weg echt op de schop.

Het invoegen is gevaarlijk

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel