Minister Madlener: 10.000 vliegbewegingen mogelijk maximum voor Lelystad Airport
Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat is bereid om na te gaan of het totaal aantal vluchten voor groot vliegverkeer vanaf Lelystad Airport kan worden beperkt tot 10.000 per jaar.
Dat zei de minister donderdagavond tijdens een overleg over luchtvaart in de Tweede Kamer. Tijdens dat overleg werd vooral over Schiphol gesproken, maar ook over Lelystad Airport.
De Partij voor de Dieren, GroenLinks/PvdA, NSC en D66 spraken zich onomwonden uit tegen de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten. In geen geval mag er een vliegveld bijkomen voor extra groei vinden de partijen.
Ook BBB is tegen, al zei de partij een paar weken terug dat ze bij nieuwe inzichten een besluit zou kunnen heroverwegen. Kamerlid Cor Pierik gaf nu aan geen aanwijzingen te hebben dat zich spoedig nieuwe inzichten aandienen. PVV, VVD en Forum voor Democratie waren juist volmondig voor opening.
Aftasten
Daar tussenin zit de SGP: de partij ziet opening eigenlijk niet zitten, maar Kamerlid Chris Stoffer tastte af wat er dan wel mogelijk is. Daarbij vroeg hij de minister of het aantal vliegbewegingen tot 10.000 per jaar kan worden beperkt, dus zonder doorgroei naar 45.000 over een aantal jaren.
Minister Madlener antwoordde dat dit zeker mogelijk is, maar dan moet dit aantal wel worden vastgelegd in het zogeheten Luchthavenbesluit. "Maar het is zeker te garanderen," aldus Madlener.
In de huidige plannen is 10.000 vliegbewegingen ook het maximaal mogelijke. Voor hogere aantallen zijn aanpassingen in het luchtruim nodig bij de luchtverkeersleiding.
Minister Madlener meldde dat uit een recent onderzoek van Lelystad Airport blijkt dat de luchthaven bij 10.000 vliegbewegingen rendabel is te exploiteren. Ofwel: winst kan maken. "Tienduizend bewegingen is voldoende voor een haalbaar businessplan."
Eerder had de luchthaven aangegeven dat zij pas bij 20.000 tot 25.000 vliegbewegingen rendabel is. Dat het nu blijkbaar met minder ook uit kan, wekte argwaan bij de Kamer. De BBB vroeg om een second opinion op deze aantallen.
Een woordvoerder van Lelystad Airport bevestigt aan Omroep Flevoland dat de luchthaven de businesscase recent heeft geactualiseerd, omdat de vorige tien jaar oud was. "Deze herijking heeft ons het inzicht gegeven, dat er onder andere vanwege nieuwere type vliegtuigen, die meer passagiers kunnen vervoeren, zwarte cijfers worden gedraaid (bij 10.000 vliegbewegingen)."
Privéjets
Tijdens het debat wilde de SGP ook weten of Lelystad Airport niet de 17.000 bewegingen met privéjets van Schiphol kan overnemen. Dan kan de nieuwe ongebruikte passagiersterminal alsnog een bestemming krijgen.
De minister zei dat hij dit niet kan afdwingen. Het is aan Schiphol om te bepalen wat er met de zakenjets moet gebeuren. Er zijn geen wettelijke gronden waarop de luchthaven dit type vluchten kan verbieden.
Mocht Schiphol zelf het aantal vluchten moeten terugbrengen, dan zou het "een logische gedachte" zijn om de zakenjets naar Lelystad Airport over te plaatsen.
Standpunt
Minister Madlener herhaalde zijn eerdere standpunt dat het kabinet volgend jaar een besluit neemt over vakantievluchten vanaf Lelystad. Dat hangt af van de natuurvergunning en stikstofuitstoot, maar hierover moet het ministerie van LVVN een besluit nemen.
Een andere voorwaarde is dat er geen vliegtuigen lang laag over Gelderland en Overijssel vliegen nabij Lemelerveld. Door het schrappen van een route via Gelderland naar Lemelerveld is dit probleem op te lossen, maar Madlener zei dat hij er nog geen keuze over heeft gemaakt.
De minister bestreed berichten dat de startbaan van Lelystad Airport te kort zou zijn voor vakantievluchten, zoals Follow the Money deze week meldde op basis van notities van ambtenaren. "Dat is een hardnekkig misverstand: de startbaan is verlengd en prima geschikt voor een Boeing 737 om naar tal van vakantiebestemmingen te vliegen."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Natuur en Milieufederatie Flevoland: komst F-35 heeft enorme natuurimpact
LELYSTAD • Di 7 januari • Dinsdag 07 januariVermeng de discussie over de komst van gevechtsvliegtuigen niet met het plan voor commerciële luchtvaart op Lelystad Airport. Dat zei Vera Dam van Natuur en Milieufederatie Flevoland dinsdag in de uitzending...
-
Zien: F-35's brengen 'afscheidsgroet' aan historische Dakota
FLEVOLAND • Do 19 december • Donderdag 19 decemberTerwijl de historische Douglas DC-3 Dakota 'Prinses Amalia' woensdag naar Lelystad vloog, brachten twee F-35-straaljagers een afscheidsgroet aan het vliegtuig. Daarover schrijft Vliegbasis Volkel op sociale...
-
Onderzoeksplatform: 'Berekende winst Lelystad Airport te rooskleurig'
LELYSTAD • Do 19 december • Donderdag 19 decemberLelystad Airport lijkt doelbewust toe te rekenen naar een winst van 100.000 euro in 2028. De winstgevende business case, die de luchthaven recent heeft gepubliceerd, gaat uit van optimistische aannames...
recent nieuws
-
LTO: 'Flevolandse landbouw in het gedrang door grote projecten'
FLEVOLAND • Zo 19 januari • Zondag 19 januariDe landbouwsector komt in het gedrang door grootschalige ontwikkelingen in Flevoland. Dat stelt Arnold Michielsen, de provinciale voorzitter van landbouworganisatie LTO, in het programma Over Flevoland...
-
'Franse vissersboot aangevallen door bemanning schip van Urker rederij'
URK • Za 18 januari • Zaterdag 18 januariDe bemanning van een Franse vissersboot zegt de afgelopen week op Het Kanaal aangevallen te zijn door de bemanning van een schip van een Urker rederij. Dat melden Franse en Britse media. Het schip in...
-
Gemeente Lelystad gaat stormgevoelige bomen weghalen, als het kan komen nieuwe terug
LELYSTAD • Za 18 januari • Zaterdag 18 januariDe gemeente Lelystad begint maandag met het weghalen van onveilige bomen. De bomen zijn ziek, zwak of dood en kunnen daardoor omwaaien bij een zware storm. Voor bijna elke verwijderde boom komt een nieuwe...