'Verkeerslichten én extra rijstroken zijn oplossing voor dichtslibbende afrit A6'
Verkeerslichten en extra rijstroken zijn nodig voor een betere doorstroming bij afrit De Munt op de A6 bij Emmeloord. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de gemeenteraad van Noordoostpolder.
De gemeente en de provincie willen verkeerslichten bij de afrit plaatsen om opstoppingen en ongelukken in de toekomst te voorkomen. De raad wilde alleen eerst weten of dit wel de juiste oplossing is.
Op de twee afritten bij De Munt staat het verkeer nu al geregeld vast. De verwachting is dat dit probleem in de toekomst toeneemt als er niks gebeurt. Zo is er uitbreiding op komst van nieuwbouwwijk Emmelhage en bedrijventerrein De Munt.
Wachttijden van een uur
Als er niks gebeurt, dan kan de wachttijd op de afritten in de toekomst oplopen tot maximaal een uur. Een rotonde met één rijstrook neerleggen, blijkt geen oplossing te zijn.
Dan ontstaat zowel in ochtend- als avondspits aan de kant van Emmelhage en aan de kant van De Munt een wachtrij van zo'n 300 meter, zegt het onderzoeksbureau.
De onderzoekers keken naar drie mogelijke oplossingen: turborotondes en twee opties met verkeerslichten. De conclusie is dat de beste oplossing een uitbreiding van het aantal rijstroken is en het plaatsen van verkeerslichten. Deze optie heet 'VRI (verkeersregelinstallatie, red.) met extra rijstroken'.
Bij deze variant gaat het aantal rijbanen op de afritten van één naar twee en op het viaduct in de Muntweg van twee naar vier. De ruimte daarvoor is er, zeggen de onderzoekers. Op alle kruispunten moeten verkeerslichten komen te staan. Het fietspad dat er nu ligt, blijft onveranderd.
Op deze manier verloopt de doorstroming van het verkeer 'uitstekend', stellen de onderzoekers. De gemiddelde wachtrij is volgens hen dan minder lang. Om de minuut moet één van de kanten groen hebben gekregen. Ook is het mogelijk om de verkeerslichten af te stellen waardoor je dit kunt sturen.
Variant kost veel meer geld
De voorgestelde variant kost 3,1 miljoen euro. Dat is meer dan tot nu toe was berekend. Het project was - samen met de komst van rotondes onderaan afrit Emmeloord-West - geraamd op 2,5 miljoen euro. Daarvan werd tot nu toe 1,9 miljoen euro door de provincie toegezegd.
De raad van Noordoostpolder werd in februari gevraagd om een extra bijdrage aan het project omdat de kosten waren gestegen. Tot nu toe was 250.000 euro toegezegd voor de aansluitingen. Het extra geld kwam er niet omdat de raadsleden eerst een onderzoek voor afrit De Munt wilden.
Opknapbeurt moet volgen in 2027
Nu het onderzoek er is, wil wethouder Van Amersfoort nog dit najaar in gesprek gaan met de provincie. De provincie is nu zelf ook aan het onderzoeken wat alle opties moeten kosten, gaf hij eerder deze week in een commissievergadering aan.
Wanneer een voorstel aan de raad volgt is nog niet duidelijk. De opknapbeurt van de afritten staat vooralsnog gepland voor 2027.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Uniek: brandweer doet aangifte tegen vuurwerkgooiers op Urk
URK • Di 3 december • Dinsdag 03 decemberBrandweer Flevoland doet aangifte tegen de personen die vrijdagavond op Urk vuurwerk naar de Urker brandweerlieden gooiden. Een aantal jongeren stichtte 's avonds brandjes aan de Akkers, richtte verni...
-
Leefbaar wil fiets in bus mogelijk maken in Almere
ALMERE • Di 3 december • Dinsdag 03 decemberMet de fiets in de bus? Dat mag niet in bussen in Almere. En dat moet veranderen, als het aan politieke partij Leefbaar Almere ligt. De partij diende hierover een motie in bij het college van burgemee...
-
Tweede Kamer wil dat kabinet doorgaat met Lelylijn
FLEVOLAND • Di 3 december • Dinsdag 03 decemberEen meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het kabinet de Lelylijn-spoorlijn opneemt in een zogeheten masterplan voor de inrichting van Nederland. Een motie van NSC-Kamerlid Olger van Dijk kreeg dins...