Ruim 40 fietsen gestolen uit bewaakte stalling bij station in Lelystad
Het aantal aangiftes van fietsendiefstal uit de bewaakte fietsenstalling bij het station van Lelystad is verdubbeld. Werden er vorig jaar nog 21 fietsen gestolen, nu staat de teller van dit jaar al op 42. Dat terwijl er in 2022 maar twee aangiftes werden gedaan.
Omroep Flevoland kreeg ook meerdere klachten van pogingen tot diefstal en fietsendiefstallen zelf. Zo trof één reiziger na een treinreis een doorgezaagd fietsslot aan, de fiets stond er nog wel. Van een ander werd een dure elektrische fiets gestolen. De NS erkent dat er fietsen worden gestolen uit de stalling. Een woordvoerder noemt het 'weinig zo frustrerend' als je fiets weg is als je hem netjes op slot hebt gezet.
Mogelijk worden er uit de bewaakte stalling nog meer fietsen gestolen, want de politie heeft alleen cijfers van aangiftes en niet iedereen doet aangifte na een fietsendiefstal. Landelijk gezien doet ongeveer 40 procent van de mensen aangifte als diens fiets gejat is, blijkt uit cijfers van het CBS. In Flevoland is dat net geen 35 procent.
Camera's en poortjes
De fietsenstalling wordt bewaakt met camera's en toegangspoortjes met een barrière. Die toegangspoortjes kan je openen met je OV-pas. De stalling is dus niet permanent bemenst.
Ook registreert het systeem niet met welke fiets je in en uit loopt. Een dief zou dus bijvoorbeeld met een oude fiets naar binnen kunnen en met een gestolen fiets de stalling kunnen verlaten.
Omroep Flevoland heeft zelf geconstateerd dat een nooddeur aan de zijkant van de stalling van buitenaf te openen was. Er ging wel een alarmsignaal af, maar dat had verder geen gevolgen. Op deze deur schijnt geen camera gericht te zijn. Mogelijk komen fietsendieven op deze manier in de bewaakte stalling.
Aangiftes niet onderzocht
De politie geeft aan dat de aangiftes van diefstallen niet onderzocht worden. Dat komt omdat de politie prioriteit geeft aan zware criminaliteit zoals mishandeling.
Daarnaast moeten er voor een diefstal vaak uren aan camerabeelden uitgekeken worden. Dat komt omdat fietsen vaak lange tijd in een stalling staan en het precieze tijdstip van diefstal niet bekend is.
De politie roept wel op om altijd aangifte te doen. Dan kan er geïnventariseerd worden waar criminaliteit plaatsvindt en kan de politie ook maatregelen nemen. Verder helpt het om in de aangifte de fiets goed te omschrijven, zodat als een fietsendief gepakt wordt ook fietsen teruggegeven kunnen worden aan de rechtmatige eigenaar.
Landelijke trend
De problemen met de diefstallen uit bewaakte fietsenstallingen spelen overigens niet alleen in Lelystad. Volgens de spoorvervoerder is er sprake van een landelijke trend. De NS kijkt daarom samen met de politie hoe ze de problemen kunnen oplossen.
Zo wordt er als proef een lokfiets ingezet. Ook kijken ze naar het verbreden en verhogen van de toegangspoortjes. Eind van het jaar worden deze proeven geëvalueerd.
Reizigers van wie de fiets is gestolen krijgen van de NS een vergoeding. Daarvoor moet de fiets wel dubbel op slot zijn gezet en moeten beide sleutels overhandigd worden. Het is niet bekend hoeveel reizigers gebruik maken van deze regeling.
Permanent bewaken
Kan de stalling niet permanent bemenst worden? In Almere lijkt dat goed te werken. Daar werden geen aangiftes van fietsendiefstallen gedaan in de bemenste fietsenstalling van NS. Terwijl er in de andere stalling in de stad, die op dezelfde manier bewaakt wordt als in Lelystad, wel aangiftes van diefstal zijn gedaan.
Het permanent bewaken van de fietsenstalling is alleen niet mogelijk volgens de NS. 24 uur per dag iemand bij de stalling hebben staan, is 'geen haalbaar scenario'. Of er voor bemensing gekozen wordt, heeft volgens de NS te maken met de grootte van de stalling.
De grotere worden bemenst en de kleinere niet. Lelystad valt onder die laatste categorie. Wel is er in Lelystad tijdens drukke momenten soms een medewerker aanwezig, maar dat is vooral om het stallen van fietsen in goede banen te leiden.
Nieuwe fietsenstalling
Naast de proeven met lokfietsen en andere poortjes zouden de problemen met de diefstallen van de fiets ook kunnen afnemen na de verbouwing van het station, zegt NS. In de nieuwe stalling is veel meer ruimte en licht, terwijl de huidige stalling volgens NS weggestopt is en donker. Die verandering zou mogelijk diefstallen voorkomen.
Daarnaast is NS ook met de gemeente in gesprek hoe de veiligheid verhoogd kan worden.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Mogelijk nieuw distributiecentrum met een oppervlakte van tien voetbalvelden in Almere
ALMERE • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberEr komt mogelijk een extra distributiecentrum op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere. Het college vraagt de raad om in te stemmen met de plannen hiervoor. Het gaat om het bedrijf Intospace B.V. da...
-
Nieuwsoverzicht 22/11 | Erfgoedcentrum Batavialand wordt fors duurder • Nieuwe campus hogeschool heeft groot stroomprobleem
FLEVOLAND • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberGoedenavond. Elke doordeweekse dag rond 19.00 uur informeren we je met dit nieuwsoverzicht over het belangrijkste en opvallendste nieuws van de dag. Met vandaag: • Nieuwbouw Batavialand laat op zich w...
-
Bijeenkomst voor Surinamers zonder Nederlands paspoort: ze kunnen verblijfsvergunning aanvragen
ALMERE • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberIn Almere zijn vrijdagmiddag 25 Surinaamse Nederlanders naar een informatiebijeenkomst gekomen over verblijfsvergunningen. Tien daarvan hadden ooit een Nederlands paspoort toen ze in Suriname woonden,...