Agressie tegen vuilnismedewerkers neemt toe, Almere neemt maatregelen
Chauffeurs en beladers van vuilniswagens in Almere krijgen steeds vaker te maken met agressie en ongewenst gedrag van inwoners. De medewerkers moeten geregeld een beroep doen op collega's van handhaving om hen te ondersteunen, zo laat de gemeente weten.
Volgens Raldi Beentjes van de afdeling stadsreiniging van de gemeente, hebben mensen minder geduld en wordt het probleem erger. Is er sprake van een korter lontje? Beentjes: "We zeggen ook wel: mensen hebben géén lontje meer. Dat is lastig."
Chauffeurs en beladers, zoals Richie Klop en Imraan Keyzer, weten daarover mee te praten. Ze merken bijvoorbeeld dat sommige automobilisten boos worden, als de vuilniswagen de weg blokkeert. Het even moeten wachten of omrijden leidt soms tot grote irritatie.
Rode kaart werkt als rode lap
Ook de rode kaarten die vuilnismensen soms achterlaten op containers kunnen agressie oproepen. Met zo'n kaart wordt aangegeven dat het afval niet goed gescheiden is. Richie Klop kreeg onlangs te maken met Almeerders die het er niet mee eens waren dat ze een rode kaart kregen. Toen hij zag dat de discussie uit de hand dreigde te lopen, wist hij de zaak tot bedaren te brengen. Hij haalde zijn twee collega's bij het conflict weg en vroeg hen in de vuilniswagen te gaan zitten. De medewerkers worden speciaal getraind om in dit soort situaties goed te reageren. De gemeente organiseert cursussen en groepssessies waarin onder meer verschillende scenario's met acteurs worden nagespeeld.
Elke wijk een eigen vuilnisteam
Naast die trainingen is er nog een andere maatregel: iedere wijk heeft tegenwoordig zijn eigen vuilnisteam. Dat betekent dat er per wijk altijd met dezelfde chauffeur en beladers wordt gereden. "Omdat je om de week in dezelfde wijk bent, krijg je toch een betere band met de bewoners", vertelt Imraan Keyzer. En dat werkt volgens afdeling stadsreiniging positief. "Je wordt het gezicht van de wijk'", zegt Raldi Beentjes. "De chauffeurs. maar ook de bewoners vinden dat heel erg prettig." De anonimiteit verdwijnt daardoor en de agressie vermindert, zo vertellen de betrokkenen. Het is de bedoeling dat deze aanpak nog verder wordt uitgerold.
Bij de recycleperrons, waar inwoners zelf afval brengen, is het probleem van de agressie al langer bekend. Volgens de gemeente komen er in totaal tussen de twee en tien meldingen per dag binnen over ongewenst gedrag tegen afvalmedewerkers.
Er zijn óók vriendelijke mensen
De verantwoordelijk wethouder maakt zich ook druk over de toenemende agressie. "Wat er ook gebeurt, je gaat met respect met elkaar om. Agressief en vervelend gedrag accepteren we niet”, zegt wethouder Jesse Luijendijk. Hij benadrukt wel dat er ook vriendelijke mensen zijn, die zelfs op warme dagen ijsjes meenemen voor de medewerkers. Klop, Keyzer en Beentjes beamen dat grif.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Urker politiek introduceert politiek uurtje voor bewoners
URK • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariDe Urker gemeenteraad begint vanaf volgende week elke maand met een politiek uurtje. Bewoners van Urk kunnen dan zelf onderwerpen en gedachten inbrengen in de gemeenteraad. Het doel is om de burgers meer...
-
Compromis over 'illegale' zorgwoningen op bedrijventerrein, bewoners uiterlijk in mei eruit
ALMERE • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariZorginstelling Kansz Almere mag tot 1 mei gebruik blijven maken van twee panden voor begeleid wonen aan de Operetteweg in de Almeerse Muziekwijk. Dat is de uitkomst van een kort geding tussen de zorgverlener...
-
Stadsbussen Lelystad kunnen weer opladen na storing, maar rijden nog niet
LELYSTAD • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariEr rijden woensdagmiddag in Lelystad geen stadsbussen vanwege een storing in het laadsysteem van de bussen op het terrein van Lelystad Airport. De storing ontstond in de ochtend, en was aan het begin...