Agressie tegen vuilnismedewerkers neemt toe, Almere neemt maatregelen
Chauffeurs en beladers van vuilniswagens in Almere krijgen steeds vaker te maken met agressie en ongewenst gedrag van inwoners. De medewerkers moeten geregeld een beroep doen op collega's van handhaving om hen te ondersteunen, zo laat de gemeente weten.
Volgens Raldi Beentjes van de afdeling stadsreiniging van de gemeente, hebben mensen minder geduld en wordt het probleem erger. Is er sprake van een korter lontje? Beentjes: "We zeggen ook wel: mensen hebben géén lontje meer. Dat is lastig."
Chauffeurs en beladers, zoals Richie Klop en Imraan Keyzer, weten daarover mee te praten. Ze merken bijvoorbeeld dat sommige automobilisten boos worden, als de vuilniswagen de weg blokkeert. Het even moeten wachten of omrijden leidt soms tot grote irritatie.
Rode kaart werkt als rode lap
Ook de rode kaarten die vuilnismensen soms achterlaten op containers kunnen agressie oproepen. Met zo'n kaart wordt aangegeven dat het afval niet goed gescheiden is. Richie Klop kreeg onlangs te maken met Almeerders die het er niet mee eens waren dat ze een rode kaart kregen. Toen hij zag dat de discussie uit de hand dreigde te lopen, wist hij de zaak tot bedaren te brengen. Hij haalde zijn twee collega's bij het conflict weg en vroeg hen in de vuilniswagen te gaan zitten. De medewerkers worden speciaal getraind om in dit soort situaties goed te reageren. De gemeente organiseert cursussen en groepssessies waarin onder meer verschillende scenario's met acteurs worden nagespeeld.
Elke wijk een eigen vuilnisteam
Naast die trainingen is er nog een andere maatregel: iedere wijk heeft tegenwoordig zijn eigen vuilnisteam. Dat betekent dat er per wijk altijd met dezelfde chauffeur en beladers wordt gereden. "Omdat je om de week in dezelfde wijk bent, krijg je toch een betere band met de bewoners", vertelt Imraan Keyzer. En dat werkt volgens afdeling stadsreiniging positief. "Je wordt het gezicht van de wijk'", zegt Raldi Beentjes. "De chauffeurs. maar ook de bewoners vinden dat heel erg prettig." De anonimiteit verdwijnt daardoor en de agressie vermindert, zo vertellen de betrokkenen. Het is de bedoeling dat deze aanpak nog verder wordt uitgerold.
Bij de recycleperrons, waar inwoners zelf afval brengen, is het probleem van de agressie al langer bekend. Volgens de gemeente komen er in totaal tussen de twee en tien meldingen per dag binnen over ongewenst gedrag tegen afvalmedewerkers.
Er zijn óók vriendelijke mensen
De verantwoordelijk wethouder maakt zich ook druk over de toenemende agressie. "Wat er ook gebeurt, je gaat met respect met elkaar om. Agressief en vervelend gedrag accepteren we niet”, zegt wethouder Jesse Luijendijk. Hij benadrukt wel dat er ook vriendelijke mensen zijn, die zelfs op warme dagen ijsjes meenemen voor de medewerkers. Klop, Keyzer en Beentjes beamen dat grif.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Gemeente en buurtbewoners willen af van arbeidsmigranten, 'tast leefbaarheid aan'
EMMELOORD • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariDe gemeente Noordoostpolder gaf eind 2022 een vergunning af voor het huisvesten van vier arbeidsmigranten in een woning aan de Eenhoornplaat in Emmeloord. Om die later weer in te trekken. "Er kwamen veel...
-
Wat gebeurt er met jouw afgedankte kerstboom?
LELYSTAD • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariInwoners van Lelystad kunnen deze week hun kerstboom voor de deur zetten, want afvalverwerker HVC haalt de bomen dit jaar op. Maar wat gebeurt er met de kerstboom nadat HVC deze heeft opgehaald? Het is...
-
Lege flesjes en blikjes vanaf deze week razendsnel inleveren bij statiegeldmachine
NOORDOOSTPOLDER • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariLege blikjes en plastic flesjes kunnen vanaf woensdagmiddag razendsnel ingeleverd worden bij een statiegeldmachine in Emmeloord. Die is geplaatst bij de Mega Carwash aan de Gildenweg. De zogenoemde bulkfeed-machine...