Geen lerarentekort op De Steiger, 'De leukste school om te werken'

LELYSTAD • Do 18 juli 2024 | 19:00 • Donderdag 18 juli 2024 | 19:00

Vijf medewerkers vertrekken eind dit schooljaar bij praktijkschool De Steiger in Lelystad. Maar opvolgers zijn al gevonden. Het lerarentekort waar je geregeld iets over hoort, lijkt De Steiger wat minder parten te spelen dan scholen elders. En dat is mede te danken aan de manier waarop er op deze praktijkschool met zo'n 230 leerlingen wordt lesgegeven.

"Op onze school wordt echt uitgegaan van het kind. Er wordt gekeken naar wat een kind kan en wat het nodig heeft. Dat is ons startpunt. Bij andere vormen van onderwijs zijn toch meestal de roosters leidend en gaat het om de cijfers. En heb je te veel onvoldoendes, dan blijf je zitten. En dat is hier niet. Je loopt je eigen leerlijn en kunt eigenlijk niet blijven zitten."

Verknocht aan de leerlingen
Aan het woord zijn drie medewerkers van praktijkschool De Steiger in Lelystad die elkaar voortdurend enthousiast aanvullen. Donderdag gaan de drie zestigers met pensioen.

Met pijn in hun hart, want de afgelopen bijna twintig jaar zijn ze verknocht geraakt aan hun werk, aan de school, maar bovenal aan hun leerlingen. Van de drie stond alleen Wilia Doeve nog dagelijks voor de klas. Petra Anselma en Ange Buczynski werken als ondersteuningscoördinator, maar springen waar nodig wel bij. "We zijn hier allemaal heel flexibel", klinkt het.

Als je niet weet waar De Steiger zit, fiets of rijd je er gemakkelijk voorbij. De school ligt tussen de Geldersedreef en het Gelderse Diep en grotendeels verscholen achter struiken. Vanaf de weg is maar een klein deel van het pand zichtbaar.

"De meeste mensen kennen onze school, omdat ze er een kind of een familielid op hebben zitten. Veel andere mensen weten niet eens wat hier gebeurt."

Leerlingen die binnenkomen op De Steiger hebben vaak een leerachterstand. Zelf hebben de kinderen al wel gemerkt dat ze op een bepaald vlak niet mee konden komen. Dat ze ergens minder goed in waren dan andere kinderen. Dat doet ook iets met hun gevoel van eigenwaarde en vertaalt zich in bepaald gedrag.

"Soms zijn ze brutaal, of ze trekken zich terug, of zijn erg onzeker", weet Wilia Doeve. "Dat proberen we ze af te leren en ze in hun kracht te zetten. Als kinderen dat voelen, gaat het leren ook beter."

Petra Anselma: "Als ze eenmaal hier binnen zijn en de stress van 'dingen moeten' is eraf, dan zie je meestal dat kinderen snel opbloeien, een bepaald doel krijgen en daar ineens helemaal voor gaan."

Een zichtbare ontwikkeling
De zichtbare vooruitgang bij kinderen is volgens de drie vertrekkende medewerkers één van de redenen waarom veel mensen lang op de school blijven werken.

"Omdat je ziet hoe leerlingen zich ontwikkelen en uiteindelijk toch goed terechtkomen", vertelt Ange Buczynski.

Maar ook de vrijheid om lessen wat anders aan te pakken en dat je voor een leerling echt de tijd kunt nemen als die even vastloopt of een probleem heeft, spreekt veel leerkrachten aan. En dat is mede te danken aan de kleine klassen.

Wilia: "Alles is erop gericht de kinderen verder te helpen. Ben je slecht in hoofdrekenen, dan pak je toch een rekenmachine of doet het op je telefoon. Het gaat erom dat je verder komt." Petra vult aan: "En als er iets aan de hand is, dan heb je de tijd om samen met de leerling naar een oplossing te zoeken. Er is tijd om aan andere zaken te besteden dat geschiedenis en wiskunde."

Alle drie halen ze veel voldoening uit de vooruitgang die leerlingen op den duur maken. En dat lukt zelfs 'de grootste belhamels', zoals Petra ze omschrijft.

Juf Wilia Doeve komt nog wel eens oud-leerlingen tegen en is dan verbaasd over de ontwikkeling die zij hebben doorgemaakt. "Dat zijn dan echte mannen en vrouwen geworden. Met kinderen, werk en soms hebben ze zelfs een eigen bedrijf. Je bent dan toch trots dat wij ze een beetje kunnen hebben helpen en dat ze zichzelf nu goed kunnen redden."

'Even een rondje rond de school lopen'
Die vrijheid om lessen aan te passen wordt op De Steiger veelvuldig ingezet. Ange: "Sommige jongeren kunnen niet lang stilzitten. Die moeten af en toe bewegen. Als wij dat merken, dan laten we ze gewoon even een rondje rond de school lopen. Ik weet niet of dat op scholengemeenschap Porteum ook gebeurt, maar ik denk het niet."

Petra: "Je merkt soms ook dat kinderen het lastig vinden om veel theoretische vakken te volgen. Door die dan wat meer in de praktijk te laten werken, bloeien die weer helemaal op. En zijn het daar soms de beste leerlingen."

"Die mogelijkheid om maatwerk te leveren, dat je niet in een keurslijf zit, is iets dat eigenlijk elke leerkracht wil. Het geeft echt veel voldoening als je kinderen zo kunt helpen. Er zijn natuurlijk ook wel leerlingen die een stoornis hebben. Daar moet je ook wel mee om kunnen gaan."

Eensgezind: "Als dit bij je past, is dit de mooiste manier van onderwijs geven."

Ook ouders krijgen hulp
De hulp beperkt zich bij De Steiger niet tot de leerlingen. Waar nodig krijgen ook de ouders hulp en ondersteuning aangeboden. Dankzij de kleinschaligheid van De Steiger is dat goed mogelijk.

"We kennen iedereen persoonlijk. We kennen de thuissituatie, de ouders", vertelt Petra. "Daardoor kun je leerlingen goed aanspreken en dingen snel oppakken."

Het praktijkonderwijs is de laatste jaren volwassener geworden. Waar leerlingen vaak van school kwamen met een aantal certificaten van opgedane ervaring, is er inmiddels een echt praktijkdiploma.

Op De Steiger kunnen leerlingen na het behalen van dit diploma nog een tijdje blijven om ook hun MBO1 diploma te halen.

Veel stage lopen
In het praktijkonderwijs krijg je zowel theorievakken en praktische vakken. Daarnaast loop je al veel stage in de praktijk, om je voor te bereiden op een beroep of een vervolgopleiding.

Leerlingen kunnen er bijvoorbeeld een opleiding volgen in de auto- of fietstechniek, maar je kunt ook worden voorbereid op werken in de zorg, in een grote keuken, in de horeca of in een winkel.

Voor veel van die vakken zijn in de school werksituaties nagebouwd, zodat er heel realistisch kan worden geoefend. "Omdat onze leerlingen al veel stage lopen, hebben ze qua ervaring een voorsprong op leerlingen van andere middelbare scholen", zegt Petra.

"Ze hebben hier in een kleine setting gezeten en hebben veel begeleiding gehad. Sommige kinderen zijn gewoon laatbloeiers. Hier worden hun kwaliteiten extra benut. En zo ontwikkelen ze zich."

Praktijkdocenten zorgen voor frisse blik
De aandacht voor praktijkvakken maakt De Steiger voor veel ouders aantrekkelijk. Petra: "Die zien techniek, hout, en onze grote keuken. Ze weten dat hun kind liever dingen doet dan veel in de boeken zit. Ouders zijn dan snel overtuigd."

De aanwezigheid van techniek en groendocenten zorgt soms ook voor een frisse blik op de kinderen en problemen die er spelen. "Er werken hier mensen met allerlei achtergronden", vertelt Petra. "Van hoog- tot laagopgeleid. Niet iedereen kijkt dezelfde kant uit. Ik vind dat heel prettig. Zo kom je op nieuwe ideeën."

Op weg naar de uitgang komt een leerlinge trots haar zojuist ontvangen diploma laten zien aan juf Wilia. De docente zegt oprecht heel blij voor haar leerling te zijn. "Ik hoop je nog eens tegen te komen." En hoewel ze zelf met pensioen gaat: "Je mag hier altijd op school langskomen."

School zichtbaar in Lelystadse samenleving
Omdat de leerlingen van De Steiger veel stage lopen en bij activiteiten aanwezig zijn, duiken ze op veel plekken in Lelystad op. Zo verzorgden ze samen met De Groene Sluis 'Het Lelystads Diner', koken ze voor mensen die komen eten in het eetcafé in De Waterbever en zijn ze betrokken bij de lessen 'van zaadje tot soep' op basisscholen.

Verder zetten ze op moederdag bewoners van vestigingen van Coloriet in het zonnetje, zorgen ze dat houten blokken uit gymzalen van scholen weer veilig gladgeschuurd zijn en werken ze in tuinen van scholen en wijkbewoners.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel