Afsluiten Ziekenhuisweg gaat deel gemeenteraad Lelystad te ver
Het voorstel om binnen vijf jaar de Ziekenhuisweg in Lelystad af te sluiten voor doorgaand verkeer stuit op weerstand in de gemeenteraad. Verschillende fracties vinden de weg te belangrijk om die alleen nog maar voor bussen en hulpdiensten te laten bestaan.
Dat bleek dinsdagavond tijdens een commissievergadering van de gemeenteraad. Daar werden verschillende verkeersplannen van het college van burgemeester en wethouders besproken.
Om de doorstroming van het verkeer in het stadshart en bij het station te verbeteren, stelt het college voor om de rotonde bij het provinciehuis te vervangen door een T-voorrangskruispunt vanaf de Middenweg zonder verkeerslichten. Doorgaand verkeer zou ook meer via de Zuigerplasdreef en Lindenlaan aan de oostzijde van het centrum kunnen worden geleid.
Zorgcampus
Hierdoor kan de Ziekenhuisweg zijn functie als doorgaande weg verliezen. Wethouder Piet van Dijk gaf aan dat dit vooral te maken heeft met de toekomstige zorgcampus. Als er na 2026 een nieuw ziekenhuis en zorgwoningen komen op de plaats van het huidige ziekenhuis, dan sluit dit gebied beter aan op het centrum als de Ziekenhuisweg verdwijnt, aldus Van Dijk.
JongLelystad en het CDA vinden afsluiting voorbarig. De christendemocraten willen de Ziekenhuisweg openhouden en stellen voor de Gordiaandreef te versmallen, zodat daar extra woningbouw mogelijk wordt. Ook de VVD wil voor de afsluiting van de Ziekenhuisweg een goed onderzoek. D66 vindt juist dat de weg beter dicht kan. Zo ontstaat er ruimte voor onder meer de nieuwe skatebaan, die aan jongeren in beloofd.
70 kilometer
Het afsluiten van de Ziekenhuisweg en de verkeersaanpassingen in het stadshart moeten na 2030 worden aangevuld met een andere maatregel: het verhogen van de maximum snelheid op de dreven van 50 naar 70 kilometer per uur. Dat moet het voor doorgaand verkeer aantrekkelijker maken om de buitenring te nemen in plaats van door het centrum te rijden.
Eind jaren 90 is de snelheid op onder meer de Houtribdreef en Westerdreef juist verlaagd om de veiligheid te verbeteren en de geluidshinder voor aanwonenden te verminderen. Dit onder het motto "50 waar het moet, 70 waar het kan." De VVD kwam hierop dinsdag met de variant "Vertragen waar het moet, versnellen waar het kan."
Waarom nu wel?
Maar ook hier zijn er zorgen. De ChristenUnie wees er op dat er diverse keren onderzoek is gedaan, maar dat het verhogen van de snelheid steeds werd afgewezen. "Waarom kan verhogen nu wel?" Forum voor Democratie wees op de komst van meer elektrische auto's, die stiller zijn.
Wethouder Van Dijk erkende dat naar er nog onderzoek nodig is naar de gevolgen van 70 kilometer voor de veiligheid en omgeving. Daarbij wordt ook gekeken naar waarom er in het verleden een bepaald besluit is genomen.
Forum voor Democratie, PVV, de InwonersPartij en Mooi Lelystad vinden dat het plan voor 70 kilometer op de dreven eerder moet worden uitgevoerd dan pas na 2030. De partijen dienen hiervoor op 28 mei een motie in. Ook over de afsluiting van de Ziekenhuisweg volgen er volgende week diverse voorstellen.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Politiehelikopter cirkelde rondjes boven Batavia Stad voor oefening
LELYSTAD • Wo 11 december • Woensdag 11 decemberDe politie hield woensdagavond een grote oefening bij Batavia Stad. Dat liet een woordvoerder van de politie weten. Er cirkelde een politiehelikopter boven de fashion outlet en er waren veel agenten o...
-
Flevoland zet druk op minister voor oplossing stikstofprobleem bij boeren
FLEVOLAND • Wo 11 december • Woensdag 11 decemberFlevoland en de andere provincies zullen er deze week nogmaals bij de Minister van Landbouw op aandringen dat er sneller een oplossing komt voor de zogeheten PAS-melders. Het voorstel van Wiersma om d...
-
ProRail: Liften van treinstation Almere Poort binnenkort weer te gebruiken
ALMERE • Wo 11 december • Woensdag 11 decemberEén van de liften bij station Almere Poort kan vanaf 20 december weer gebruikt worden. Dat zegt een woordvoerder van ProRail. Eind februari moet ook de tweede lift zijn gerepareerd. Al zeker een jaar...