Stress, niet naar stage kunnen en studieachterstand; reizigers klagen over busvervoer
De klachten van reizigers over het busvervoer in Flevoland zijn groot sinds vervoersbedrijf EBS in december de busdiensten heeft overgenomen.
Eén van de klagers is Marijke van Slooten uit Urk. Haar hele gezin gebruikt het busvervoer en zelf moet ze drie keer per week met de bus naar Emmeloord. De problemen geven haar stress, want zij moet de deur open doen op haar werk en als ze te laat komt staan mensen te wachten. Lastig
Marijke werkt met mensen met een beperking. Voor hen is de nieuwe dienstregeling volgens de Urkse ook moeilijk. Zij wachten op een specifieke bus en als die uitvalt dan vinden ze het moeilijk om in te spelen op die nieuwe situatie.
Soms neemt ze ook wel een bus eerder in de hoop op tijd te komen. Maar ook dan is het niet altijd voldoende. "Toen bleef de bus gewoon staan op het busstation van Emmeloord." Ook zit de bus vaak overvol, omdat vier eerdere bussen waren uitgevallen. Daarom probeert Marijke mee terug te rijden met iemand anders.
Problemen
Studenten Jesper Otten uit Ens en Anouk Spellen uit Emmeloord nemen dagelijks de bus naar Kampen. Jesse stapt daar over op het Kamperlijntje naar Zwolle. Hij is ICT-student aan Windesheim.
Anouk loopt stage bij een horecazaak in Kampen. Sinds EBS het busvervoer heeft overgenomen van Connexxion zijn zij naar eigen zeggen geregeld in de problemen gekomen. "Terug naar huis lukt vaak wel, maar heen is echt een groot probleem", zegt Anouk.
Jesper herkent dat: "Ik heb vijf keer meegemaakt dat de bus niet kwam". Hij heeft daardoor lessen gemist en een studieachterstand opgelopen. Die lessen moet hij op een later tijdstip inhalen.
Anouk zegt dat er ook in het weekend problemen problemen zijn met het busvervoer. Er rijden sinds de nieuwe dienstregeling veel minder bussen in het weekend. "Het lukt me soms niet om naar mijn stage te gaan of ik kom veel te laat."
Jesper en Anouk vertellen hier over hun ervaring met de nieuwe busdienst:
KlagenKlagen doet Marijke van Slooten bijvoorbeeld bij reizigersorganisatie Rover. De buschauffeur valt ze daar niet mee lastig. Daar voert ze een gesprekje mee of soms wijst ze zelfs de weg. "De buschauffeurs kunnen hier ook niks aan doen, het zijn echt de vervoerders."
Jesper en Anouk hebben ook vaak aan de bel getrokken. "Elke keer wanneer er weer wat is met de bus dan meldt ik dat", zegt Anouk. Jesper vertelt dat niet alleen hij, maar ook zijn moeder en broer bij EBS hebben geklaagd.
Als reactie kregen ze een automatisch bericht met de melding dat de klacht in behandeling wordt genomen. Daar blijft het dan bij. "Ze doen niks met onze klachten", is wat Anouk en Jesper zeggen.
'Provincie moet wat doen'
Marijke wil graag dat de provincie EBS meer aanspreekt. "Ik snap dat er geen boete wordt opgelegd, daar hebben wij als reizigers ook niks aan. Dat geld kunnen ze beter steken in het opleiden van nieuwe buschauffeurs."
Ze zou blij zijn als de nieuwe dienstregeling er is. Ook als dat betekent dat haar normale bus daardoor uitvalt en ze misschien wel eerder op moet. "Dan zit ik wat eerder op mijn werk met een extra bakje koffie, maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Op vernieuwd busstation Lelystad is geen stroom voor e-bussen
LELYSTAD • Ma 3 februari • Maandag 03 februariIn het centrum van Lelystad wordt het stationsgebied vernieuwd. Dat moet volgend jaar af zijn, maar zónder laadpalen voor de elektrische bussen. In de oorspronkelijke plannen was dat wel de bedoeling,...
-
Storing oplaadsysteem stadsbussen na uren opgelost
LELYSTAD • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariHet busvervoer in Lelystad heeft urenlang stilgelegen. De bussen konden niet rijden vanwege een storing in het laadsysteem van de bussen op het terrein van Lelystad Airport. De uitval duurde nog langer...
-
Van callcenter en vrachtwagen nu achter het stuur van de bus
FLEVOLAND • Vr 13 december • Vrijdag 13 december"Ik werd vaak uitgescholden en was dat helemaal zat", zegt buschauffeur Laura Kobes. Ze zit in de kantine op de remise van EBS in Nagele. Ze werkte tot voor kort op een callcenter van Ziggo, waar ze met...
recent nieuws
-
Klok kerkje luidt 305 keer tijdens herdenking watersnoodramp 1825
SCHOKLAND • Wo 5 februari • Woensdag 05 februari"De geschiedenis van Schokland moeten we niet vergeten." Dat zei Bas Visscher van museum Schokland dinsdagavond bij de herdenking van de watersnoodramp van 1825. Zo'n twintig bezoekers waren bij die herdenking...
-
Emmeloords koningsnacht-feest Nacht van Oranje verplaatst naar mei voor mooi weer
EMMELOORD • Di 4 februari • Dinsdag 04 februariHet Emmeloordse feest Nacht van Oranje, dat traditiegetrouw in de week vóór Koningsdag werd georganiseerd, wordt een maand naar achteren verplaatst. Dit jaar wordt de verjaardag van koning Willem Alexander...
-
Zeewoldenaren kunnen investeren in zonnepark
ZEEWOLDE • Di 4 februari • Dinsdag 04 februariZeewoldenaren kunnen investeren in het nieuwe zonnepark langs de Eemmeerdijk. De bouw ervan is vorig jaar gestart en moet rond de zomer de eerste stroom opwekken. Energiebedrijf Vattenfall, dat het park...