Rover krijgt 'ongekend' veel klachten van busreizigers, EBS zegt sorry

FLEVOLAND • Di 9 januari 2024 | 5:11 • Dinsdag 9 januari 2024 | 5:11

"We hebben nog nooit zoveel klachten binnengekregen over het busvervoer als nu." Dat zegt Misja Speur van Rover, de belangenvereniging voor reizigers in het openbaar vervoer over de dienstverlening van busbedrijf EBS. De vervoerder biedt nu excuses aan.

EBS heeft een maand geleden het busvervoer in de provincie overgenomen van Connexxion en Arriva. Rover heeft sindsdien ongeveer vijftig klachten ontvangen over de dienstverlening van EBS. Volgens Speur gaan de klachten vooral over de uitval van bussen, aansluitingen die niet kloppen of dat late bussen vaak niet meer rijden.

Hij noemt het 'uitzonderlijk' dat er zoveel klachten binnenkomen vlak na een concessiewisseling. "Vijftig lijkt weinig, maar wij krijgen maar het topje van de ijsberg te zien", zegt Speur. "Bij elke wisseling van maatschappijen krijg je wel een paar klachten binnen, maar dit is ongekend."

Hoe reageert EBS?
Speur zegt namens Rover contact te hebben gezocht met vervoerder EBS. "Ik heb gezegd, kijk naar wat er uitvalt, zorg ervoor dat mensen in ieder geval thuis kunnen komen en laat niet opeens een uur van tevoren de laatste bus vervallen want dan kunnen mensen niks meer plannen."

Speur zegt te snappen dat het tijd kost om problemen op te lossen, maar hij wil wel dat het bedrijf erkent dát er problemen zijn. "Daar moet je wel helder in zijn."

EBS herkent de problemen in Flevoland. "Excuus, want dit is natuurlijk niet de kwaliteit die een reiziger mag verwachten", zegt woordvoerder Jasper Vermeer van EBS. Volgens hem is het aantal klachten al wel verminderd sinds het begin van de concessie in december.

Minder personeel dan gedacht
Het grote probleem is een tekort aan personeel. Volgens Vermeer was het personeelstekort nog niet aan de orde toen EBS zich aanbood als nieuwe vervoerder. Bij de aanbesteding beloofde EBS om meer bussen te laten rijden in Flevoland, maar nu vallen er veel ritten uit.

Daarom wordt er volgens Vermeer nu flink ingezet op de werving van nieuw personeel en het oplossen van de problemen. "EBS probeert de dienstregeling elke week een stapje beter te maken", aldus de woordvoerder.

Ook wordt gekeken of er een grotere stap genomen kan worden door bijvoorbeeld de dienstregeling aan te passen. Zo wordt onderzocht of er minder bussen kunnen rijden, zodat er ook minder chauffeurs nodig zijn. Ook wordt gekeken of de dienstregeling anders kan worden ontworpen, zodat er minder gevolgen voor de reizigers zijn als een chauffeur uitvalt.

Bekijk hier het interview met Jasper Vermeer van EBS:

Boete opgelegd
De problemen van EBS lijken niet beperkt te blijven tot Flevoland. Ook in Noord Holland zijn er klachten over het vervoer. EBS rijdt sinds een maand door de Zaanstreek.

De Vervoerregio Amsterdam heeft onlangs besloten het bedrijf een boete te geven vanwege de slechte implementatieperiode. Bussen kwamen te vaak te laat, reden niet of andere routes. De hoogte van die boete is nog niet bekend, maar deze kan oplopen tot 2 miljoen euro.

De provincie Flevoland kan mogelijk ook zo'n boete uitschrijven. De provincie heeft nog niet gereageerd op de vraag van Omroep Flevoland of EBS ook in onze provincie een boete riskeert.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel