Nieuwe dienstregeling zorgt voor tientallen klachten: "Bus kwam niet opdagen"

FLEVOLAND • Di 12 december 2023 | 17:05 • Dinsdag 12 december 2023 | 17:05

"Vanochtend 20 minuten staan wachten omdat de bus niet kwam opdagen" en "De volgende bus kwam ook nog eens 10 minuten te laat en zat stampvol." Reizigers klagen online over het nieuwe busvervoer in Flevoland. Deze week is er een nieuwe dienstregeling en een nieuwe vervoerder. Het zorgt voor opstartproblemen en tientallen klachten van de gebruikers.

Vertraging wordt het vaakst genoemd. Zo laat iemand weten ruim 40 minuten te hebben gewacht op een bus die volgens de dienstregeling wel zou rijden, maar niet is komen opdagen. Een ander is ontevreden over de reistijd van haar kind. "Eén groot drama, bus 20 min te laat" schrijft ze over het traject van Zeewolde naar Harderwijk. "En dan zeggen ze op school dat je maar een bus eerder moet nemen."

Minder haltes
Ook zijn er reizigers die klagen over het aantal haltes. "Onbegrijpelijk dat de bussen van lijn 141 op Urk de helft van het aantal haltes sinds gisteren niet meer aandoet op het traject Urk-Emmeloord." De klager schrijft op Facebook dat bij de andere haltes vervolgens zoveel mensen staan dat de bus voorbijrijdt. Hij vindt het helemaal wonderbaarlijk dat de bus in andere omgekeerde richting wel bij alle haltes stopt.

Een drama, zo noemt een andere reiziger de dienstregeling. Ze komt met een hele opsomming aan punten. "Bussen komen niet opdagen, rijden gewoon door, agressieve chauffeur." Ze zegt dat ze ook niet blij werd van een telefoontje naar de klantenservice. "Er wordt aangegeven dat je moet wachten op de bus van het volgende uur." Ze noemt het in één woord kansloos.

Teruglezen: Dit verandert er allemaal in het busvervoer van Flevoland.

Slechte aansluitingen
Verder hebben mensen kritiek op de aansluitingen. Zo is er een melding van een reiziger die aangeeft dat buslijn 218 vanuit Lelystad vertrekt nog voordat de intercity uit Amsterdam aankomt op het station.

Ook de apparatuur zou niet nog goed functioneren. "Inchecken lukte wel, maar bij uitchecken storing. Komt gewoon weer op de rekening als gemiste uitcheck." Deze reiziger baalt dat hij hierdoor energie moet steken in het terugkrijgen van zijn geld.

Toch zijn niet alle reacties negatief. Er worden ook complimenten gegeven. "Maar wel mooie spiksplinternieuwe bussen. Dat dan weer wel."

Rover
Bij Rover verwachten ze ook klachten over de nieuwe dienstregeling in de provincie. De reizigersorganisatie vindt de dienstregeling namelijk een verslechtering. Toch geeft Rover aan nog geen goed beeld te hebben van de nieuwe situatie, omdat de dienstregeling pas één werkdag heeft gedraaid en er veel storingen waren.

Opstartproblemen
Vervoerder EBS kijkt positief terug op de eerste dagen, ondanks de vele veranderingen en opstartproblemen. Een woordvoerder zegt dat EBS last heeft gehad van kinderziekten. Zoals elektrische bussen die niet goed waren opgeladen.

Gelijktijdig wijst EBS op de vele veranderingen waarmee het bedrijf te maken heeft: een nieuw werkgebied, werknemers die van andere maatschappijen overkomen, een nieuwe concessie en een nieuwe dienstregeling.

Begrip
Woordvoerder Jasper Vermeer zegt dat hij het goed kan begrijpen dat mensen klagen als een bus uitvalt. Als voorbeeld noemt hij de lijn van Harderwijk naar Lelystad, waar twee bussen achter elkaar door problemen niet konden rijden.

Toch kunnen niet alle klachten aan de vervoerder worden toegeschreven, zegt Vermeer. Soms is bijvoorbeeld de route aangepast, maar is de oude halte nog niet verwijderd. Daardoor kunnen reizigers in verwarring raken.

Lees ook: Een nieuwe vervoerder, maar waar zijn de oude bussen gebleven?

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel