'Noord-Koreaanse gevangenis' Kunstlinie is juist trots op 'moderne uitstraling'

ALMERE • Vr 27 oktober 2023 | 13:26 • Vrijdag 27 oktober 2023 | 13:26

Het Almeerse theater Kunstlinie wordt door Youp van 't Hek vergeleken met een 'Noord-Koreaanse gevangenis'. Dat blijkt uit een interview dat onder andere werd gepubliceerd in het boek 'Wat is een goede zaal'. Verschillende artiesten en makers geven daarin hun mening over theaterzalen in Nederland. Hoewel er volgens sommigen winst te behalen valt op het gebied van entourage, is Kunstlinie volgens woordvoerder Lisa van Doorn-Meeldijk 'trots op haar moderne uitstraling'.

Tijdens interviews met 23 namen uit de theaterwereld, waaronder cabaretiers, regisseurs en choreografen, wilde theateradviseur Huub Huikeshoven leren begrijpen wanneer een ontmoeting tussen het publiek en de artiest goed is. "Ik sta zelf niet op het podium, de uitvoerend artiest wel. Zij weten welk gevoel ze krijgen van een zaal en daarmee automatisch ook van het publiek", legt hij uit.

Volgens Huikeshoven is sfeer subjectief. Toch kan hij zich voorstellen waar de uitspraken over Kunstlinie vandaan komen. "De stoelen zijn grijs en de rijen zijn recht in plaats van gebogen. Het is niet zo dat de stoelen altijd rood moeten zijn, maar het werkt wel. En als iemand op straat iets vertelt, vormt zich een kring rondom die persoon. Dan ziet het publiek de artiest én elkaar. Dat doet meer denken aan een ontmoeting en voelt welkom. Zo werkt dat in het theater ook."

Van Doorn-Meeldijk van Kunstlinie merkt juist dat het ontwerp van het theater kansen biedt: "Wij zijn een modern theater. Onze stoelen zijn inderdaad niet gemaakt van het typische rode pluche, maar er is hier enorm veel mogelijk, er zijn nauwelijks belemmeringen." Zo is er volgens de woordvoerder onder andere de mogelijkheid om te monteren en grote producties te maken. Ook voor de objecten in het decor is genoeg ruimte.

'Niet bedoeld als ranking'
De interviews die Huikeshoven afnam werden in eerste instantie in een vakblad gepubliceerd. "Maar mensen bleken de gesprekken erg grappig te vinden. Door het enthousiasme van lezers hebben we besloten om ze te bundelen in een boek."

Daaraan voegt hij toe: "De interviews zijn niet bedoeld om de Nederlandse theaters te 'ranken', zoals de Volkskrant het bijvoorbeeld heeft geïnterpreteerd. Ik wilde hier mijn eigen lessen uit trekken, daar is het om begonnen."

"Bovendien betwijfel ik of mensen een bepaald uiterlijk verwachten als ze naar ons theater komen. Mijn ervaring is dat bezoekers hier altijd met een tevreden gevoel vertrekken, daar gaat het ons om. We doen ons ook niet anders voor dan we zijn. Daar zijn we trots op", zegt Van Doorn-Meeldijk.

Het ziet er volgens zowel Van Doorn-Meeldijk als Huikeshoven niet naar uit dat er op korte termijn iets gaat veranderen aan de entourage van het Almeerse theater: "Het is een grote investering om het uiterlijk van een theater te veranderen. Daarnaast heeft een architect het ontwerp gemaakt. Op dat ontwerp zit auteursrecht." Dat auteursrecht vervalt pas 70 jaar na het sterfjaar van de architect. "Een theater moet dus heel oud zijn voordat je het kunt aanpassen", zegt Huikeshoven.

Dit verhaal is gemaakt door Lotte Schmidt. Zij richt zich voor 1Almere op verhalen uit Almere. 1Almere en Omroep Flevoland hebben een samenwerkingsverband.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel