Effecten van de Hanzelijn onderzocht, nuttig voor Lelylijn
Het Planbureau voor de Leefomgeving, een adviesorgaan voor de overheid, is op dit moment bezig met een onderzoek naar de Hanzelijn. Er wordt gekeken wat de effecten zijn van de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle op de Drontense arbeidsmarkt. De Hanzelijn is eind 2012 in gebruik genomen.
Het onderzoek staat vermeld in de dinsdag gepresenteerde stukken van Prinsjesdag van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie meldt dat het Planbureau een analyse maakt van de effecten, die de komst van station Dronten heeft gehad op de kansen om werk te vinden of te behouden. Een woordvoerder van het Planbureau meldt dat het onderzoek al een tijdje aan de gang is en voor het einde van het jaar moet worden afgerond.
"Hieruit kunnen belangrijke lessen worden geleerd voor toekomstige investeringen."
Zowel het ministerie als het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zegt dat in Nederland wel vooraf kosten-batenanalyses worden gemaakt voordat er nieuwe wegen of spoorwegen worden aangelegd, maar dat achteraf geen onderzoek meer wordt gedaan.
Verwachte baten
"Er wordt echter veel minder vaak onderzocht wat de daadwerkelijke gevolgen zijn na het in gebruik nemen van de lijn. Hoewel de kosten dan al zijn gemaakt, biedt een 'ex post analyse' wel inzicht in of de verwachte baten ook zijn gerealiseerd en waarom dit wel of niet het geval is. Hieruit kunnen belangrijke lessen worden geleerd voor toekomstige investeringen," aldus een woordvoerder van het PBL.
"Daarom onderzoeken we in deze studie de gevolgen van de opening van een treinstation in Dronten. Meer specifiek kijken we naar de effecten op de arbeidsmarktpositie van de inwoners van Dronten." Het Planbureau doet het onderzoek op eigen initiatief, maar weet dat het ministerie geïnteresseerd is in de uitkomsten. Die kunnen mogelijk nuttig zijn voor de Lelylijn, de geplande spoorlijn tussen Lelystad en Groningen via Noordoostpolder.
Eerder onderzoek
In de eerste jaren na de opening van de Hanzelijn heeft de Hogeschool Windesheim in Zwolle ook al enkele onderzoeken gedaan naar de economische effecten van de nieuwe spoorlijn. In 2016 is de laatste Hanzelijn Monitor gedaan. De conclusie was toen dat Drontenaren weliswaar profijt hebben van de komst van een station, maar dat de gevolgen voor de economie nog niet echt zichtbaar waren. De onderzoekers schreven dat voor een deel toe aan de economische crisis, waardoor bedrijven terughoudend waren met investeringen. Inmiddels zijn er rond het station nieuwe woningen bijgekomen.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Politiehelikopter cirkelde rondjes boven Batavia Stad voor oefening
LELYSTAD • Wo 11 december • Woensdag 11 decemberDe politie hield woensdagavond een grote oefening bij Batavia Stad. Dat liet een woordvoerder van de politie weten. Er cirkelde een politiehelikopter boven de fashion outlet en er waren veel agenten o...
-
Flevoland zet druk op minister voor oplossing stikstofprobleem bij boeren
FLEVOLAND • Wo 11 december • Woensdag 11 decemberFlevoland en de andere provincies zullen er deze week nogmaals bij de Minister van Landbouw op aandringen dat er sneller een oplossing komt voor de zogeheten PAS-melders. Het voorstel van Wiersma om d...
-
ProRail: Liften van treinstation Almere Poort binnenkort weer te gebruiken
ALMERE • Wo 11 december • Woensdag 11 decemberEén van de liften bij station Almere Poort kan vanaf 20 december weer gebruikt worden. Dat zegt een woordvoerder van ProRail. Eind februari moet ook de tweede lift zijn gerepareerd. Al zeker een jaar...