Kwart van aangemelde kotters eindigt toch niet op schroothoop
Van de Nederlandse kotters die dit jaar waren aangemeld voor een saneringsregeling wordt een kwart toch niet gesloopt. Dat blijkt uit cijfers die Piet Adema, de demissionaire minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), heeft verstuurd aan de Tweede Kamer. In de Kamerbrief staat dat achttien van de 72 aangemelde kotters alsnog in de vaart blijven. Kottereigenaren hadden tot 1 juli de tijd om te zorgen dat hun vissersschip gesloopt of onklaar gemaakt werd.
Inmiddels hebben 25 kottereigenaren de vergoeding voor de sloop van hun schip ontvangen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland beoordeelt momenteel de aanvraag van de overige 29 eigenaren.
Wat zijn de gevolgen voor de sector?
Wageningen Economic Research (WEcR) heeft de aanzienlijke gevolgen van het slopen van de kotters voor de visserijsector in kaart gebracht. Wel gingen de onderzoekers in die analyse uit van een groter aantal sloopkotters dan nu het geval blijkt. De genoemde gevolgen kunnen daarmee uiteindelijk minder heftig uitpakken.
Het blijkt dat met name de grootste en zwaarste kotters voor de sloop zijn aangemeld. Deze verbruikten meer brandstof en waren dus duurder om in de vaart te houden. De grote kotters vingen ook de meeste vis. De totale vangstcapaciteit van de Nederlandse vissersvloot daalt daardoor aanzienlijk. "Doordat de meest winstgevende schepen mogelijk stoppen, daalt de gemiddelde winstgevendheid van de resterende vloot", schrijft demissionair minister Adema.
Het is nog zeer de vraag of de overgebleven kottereigenaren hun vangstcapaciteit kunnen verhogen. De vangstrechten van de gesloopte kotters worden later verdeeld onder de eigenaren die wel door blijven gaan met vissen.
Vierduizend werknemers op Urk in vis-sector
De visserijregio´s Urk, Zuidwest-Nederland, Kop van Noord-Holland, Waddenkust en IJmuiden gaan de inkrimping van de kottervloot voelen, zowel sociaal, economisch als cultureel. Het ministerie van LNV stelde daarom onlangs al dertig miljoen euro beschikbaar zodat de achterliggende sector haar bakens kan verzetten.
Vooral Urk heeft een groot maritiem cluster dat diensten doet en onderdelen levert voor de kottervloot. Ook is op Urk de grootste visverwerkende industrie van het land gevestigd. WEcR berekende dat er op Urk ruim vierduizend mensen (2450 fte) direct of indirect betrokken zijn bij de visserij. Wel noemt Wageningen Economic Research de sector op Urk veerkrachtig en verwachten de onderzoekers dat de visverwerkende industrie in zal springen op het verwerken en verhandelen van andere vissoorten. Over de omschakeling van Noordzeevis naar bijvoorbeeld kweekvis als zalm maakten we vorig jaar al deze reportage.
Extra geld voor brandstofbesparingNaast de eerder aangekondigde dertig miljoen stelt minister Adema nu nog eens twintig miljoen euro beschikbaar. Hiermee moeten overgebleven kotters aanpassingen op het gebied van brandstofbesparing kunnen financieren.
De saneringsregeling heeft volgens WEcR ook één positief effect gehad. De regeling heeft hoogstwaarschijnlijk enkele faillissementen onder kottereigenaren kunnen voorkomen. Zonder regeling waren die uiteindelijk helemaal kopje onder gegaan.
De 500 miljoen euro voor ondernemers wordt verdeeld via meerdere regelingen die op dit moment worden uitgewerkt. 200 miljoen is gereserveerd voor de visserijsector. Om de beroepsgroep toekomstbestendig te maken, konden eigenaren van kotters die willen stoppen gebruik maken van een saneringsregeling. Hiervoor is 155 miljoen euro gereserveerd.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Toch fors meer tong in de Noordzee, vissers die moeten inkrimpen noemen het 'wrang'
FLEVOLAND • Za 29 juni • Zaterdag 29 juniEr zit flink meer tong in de Noordzee dan eerder gedacht, zo concluderen wetenschappers van de Internationale Raad voor Onderzoek der Zee. De jaarlijkse inkrimping van de hoeveelheid tong die vissers...
-
Minister: visstand IJsselmeer herstelt zich, maar uitkopen vissers blijft nodig
URK • Wo 15 mei • Woensdag 15 meiMinder visserij in het IJsselmeergebied is nog altijd nodig, maar grote ingrepen hoeven niet meer. Dat blijkt uit een brief van demissionair minister Piet Adema aan de Tweede Kamer. Na tientallen jare...
-
Visserijsector wil Europese brandstofbelasting voorlopig van tafel
URK • Vr 12 april • Vrijdag 12 aprilMaak bij het invoeren van een nieuwe brandstofbelasting een uitzondering voor de visserij. Die oproep doen visserijbonden aan de Europese Unie. Als de extra belasting wel wordt ingevoerd, zullen de to...
recent nieuws
-
Extra onderzoek en gesprekken met getuigen in hoger beroep Almeerse misbruikzaak
ALMERE • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliHet hoger beroep in een Almeerse misbruikzaak wordt voorlopig nog niet inhoudelijk behandeld. Een 47-jarige vader die ervan verdacht wordt zijn dochter en zoon jarenlang te hebben misbruikt werd eerde...
-
Gratis tegeltaxi moet Almeerders helpen met vergroenen
ALMERE • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliOp donderdag 18 juli rijdt er een tegeltaxi door Almere die tuintegels gaat ophalen bij maximaal veertig huishoudens. Met deze gratis service wil de gemeente Almere bewoners helpen bij het vergroenen...
-
Man valt op door rijgedrag, negeert stopteken en blijkt auto vol smokkelwaar te hebben
RUTTEN • Wo 3 juli • Woensdag 03 juliDe politie in Noordoostpolder heeft afgelopen nacht een automobilist betrapt met een auto vol smokkelwaar. Dat gebeurde nadat agenten de man opvallend rijgedrag zagen vertonen op de A6 tussen Emmeloor...