Vijf dagen veel minder stads- en streekbussen door staking

FLEVOLAND • Ma 6 februari 2023 | 5:30 • Maandag 6 februari 2023 | 5:30

Een groot deel van de bussen in Flevoland rijdt deze week niet in verband met een staking in het streekvervoer. Het is onderdeel van een landelijke staking die op maandag begint en tot en met vrijdag duurt. Naast streekbussen staan ook veel stadsbussen in Almere, Lelystad en Dronten stil.

De impact van de staking zal groter zijn dan bij de busstaking van vorige maand. Dat komt doordat er meer dagen gestaakt wordt en ditmaal naast leden van vakbond FNV ook leden van het CNV meestaken. De chauffeurs voeren vijf dagen actie, omdat ze een betere cao willen.

Dat in Almere, Lelystad en Dronten ook veel stadsbussen niet rijden, komt doordat de chauffeurs op deze ritten onder dezelfde openbaar vervoer-cao vallen als de collega's in het streekvervoer. In sommige grote steden in andere delen van het land rijden wel stadsbussen, omdat die chauffeurs een eigen cao hebben.

Lastig om je reis te plannen
Niet elke chauffeur doet mee met de staking. Ongeveer de helft van de bussen rijdt wel, vertelt een woordvoerder van de VWOV, de vertegenwoordiging van vervoersbedrijven, aan het ANP. In Lelystad is dat ook het beeld, laat vervoerder Arriva weten. Maar welke bus wel en welke niet rijdt, is voor veel passagiers onduidelijk. Op het busstation in Lelystad zijn maandagochtend meerdere mensen aan het wachten in de hoop dat hun bus wel komt opdagen. Arriva raadt aan om kort voor vertrek hun online reisplanner te raadplegen.

Hoge stakingsbereidheid
Vakbond FNV geeft aan dat de stakingsbereidheid onder chauffeurs maandag erg hoog is. Dat er nog steeds zo'n vijftig procent van alle bussen zou rijden wordt door FNV'er Arjan van der Burgh in twijfel getrokken. Het zijn er volgens hem een stuk minder.

Van der Burgh zegt dat er niet alleen gestaakt wordt voor een hoger salaris. Het gaat om veel meer dan dat. "Ons als medewerkers is het te doen om de werkdruk, het hoge ziekteverzuim, onregelmatige roosters die alleen maar onregelmatiger worden, en nieuwe medewerkers die van hun cao af moeten zien." Deze zaken maken het werk een stuk minder aangenaam, zo is de boodschap van FNV. "En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat zijn echt schokkende dingen."

'Je ziet de kinderen zomaar een week niet'
Chauffeurs hebben de afgelopen tijd steeds vaker te maken gekregen met wisselende diensten, vertelt Van der Burgh. "Dus je kunt geen goed bioritme opbouwen. En je ziet de kinderen thuis zomaar een week niet. Dat is natuurlijk geen goede situatie."

Van der Burgh wijst naar het systeem waarbij busvervoer om de paar jaar opnieuw aanbesteed moet worden als één van de oorzaken van het probleem. Bedrijven doen er daarbij alles aan om het vervoer te mogen uitvoeren, vaak zo goedkoop mogelijk. "Het begon ooit met concessies waarbij ze voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten. Tegenwoordig willen ze voor twee cent op de eerst rang zitten. Omdat ze allemaal denken dat het alsmaar efficiënter kan. Maar het houdt gewoon een keer op. En dan moet je aan de rem trekken."

Zoek naar alternatieven
Aan studenten en scholieren in Flevoland die dagelijks met de bus gaan is door de scholen gevraagd om voor deze week alternatief vervoer te zoeken. De bussen op de scholierenlijnen rijden wel, omdat deze uitbesteed zijn aan touringcarondernemers. ROC Friese Poort regelt zelf bussen voor de scholieren.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel