Tien jaar Hanzelijn, feest met bijsmaak: tracé al maanden gestremd

FLEVOLAND • Ma 5 december 2022 | 6:20 • Maandag 5 december 2022 | 6:20

De Hanzelijn bestaat deze week 10 jaar. 6 december 2012 ging de spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle open. Aanleiding voor feest is er echter niet. Door een grote stroomstoring begin september ontstond er veel schade en rijden er al maanden geen treinen tussen Lelystad en Dronten. Op 11 december moet alles gerepareerd zijn.

Over de aanleg van de Hanzelijn werd in Den Haag jarenlang gesproken. Keer op keer werd het spoor uitgesteld en een paar keer dreigde de hele lijn er helemaal niet te komen. Flevoland en ook Overijssel hebben zich altijd hard gemaakt voor de verbinding, die voor een betere ontsluiting van het gebied moest zorgen.

Op een kaart uit 1956 staat de spoorlijn al

In juli 2005 werd het sein definitief op groen gezet en kon de aanleg beginnen. Bestaande stations langs de al eerder aangelegde Flevolijn werden aangepast en het station Dronten werd gebouwd.

Het tracé waar de lijn moest komen is overigens decennialang vrij gehouden. Er was weinig bebouwing en boeren konden de landbouwgrond op het toekomstige traject alleen pachten, zodat de aanleg van de het spoor zonder veel procedures kon plaatsvinden. Bijzonder is dat het tracé uitsluitend ongelijkvloerse kruisingen heeft. Dit is veiliger dan een spoorlijn met spoorwegovergangen.

Bouwwerkzaamheden in 2006

Met de komst van de nieuwe verbinding kunnen er ook goederentreinen door de provincie. Dit werd niet door iedereen goed ontvangen. Die treinen zouden ook giftige stoffen kunnen vervoeren. Er kwamen protesten, onder meer via Hyves, destijds een soort Nederlandse Facebook. De goederentreinen rijden vooralsnog niet structureel over de Hanzelijn. Spoorbeheerder ProRail laat weten dat alleen bij problemen op andere sporen in het land machinisten ervoor kunnen kiezen om via de Flevolandse route te rijden.

De Hanzelijn is de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle en is bijna 46 kilometer lang. Normaal rijden er per etmaal 150 reizigerstreinen over het traject. De lijn wordt volgens verwachting gebruikt, zegt de NS. Het wordt steeds iets drukker.

Het aantal reizigers tussen Lelystad en Dronten ligt per gemiddelde werkdag op 18.000 en het aantal in- en uitstappers per gemiddelde werkdag op de stations Dronten en Kampen Zuid, is bijna 5.500. Deze cijfers stammen overigens van voor corona-pandemie. Actuelere cijfers zijn er nog niet.

Testtracé
Omdat de Hanzelijn alleen ongelijkvloerse kruisingen heeft en één van de de modernste van Nederland is, is de route uitermate geschikt voor testen. Zo is er in de afgelopen jaren al getest met hogesnelheidstreinen en zelfs met een zelfrijdende trein. In 2027 wordt de lijn opnieuw voor enkele maanden helemaal stilgelegd voor testen. Reizigers moeten dan met de bus.

Stroomstoring in september

Enorme schade
2 september viel er een hoogspanningskabel van het elektranet op de bovenleiding van de Hanzelijn. De gevolgen waren enorm. Niet alleen was er schade boven de grond, ook allerlei randapparatuur langs de route raakte door een enorme stroompiek volledig vernield. Al snel bleek dat de reparatie maanden zou gaan duren. Dit maakt het 10-jarig jubileum wel zuur. Want precies nu rijden er helemaal geen treinen op het grootste deel van het Flevolandse spoor.

Spoorbeheerder ProRail laat weten dat zondag 11 december alles weer volgens dienstregeling moet gaan rijden.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel