Instabiele lading veroorzaakte kapseizen Mar-Grethe

URK • Di 4 oktober 2022 | 16:11 • Dinsdag 4 oktober 2022 | 16:11

Het kapseizen van binnenvaartschip Mar-Grethe, waarbij stuurman Wilco de Groot uit Urk om het leven kwam, werd veroorzaakt doordat het beladen van het schip niet goed gegaan was. De lading was instabiel en het zwaartepunt lag te hoog. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Op donderdag 14 april kapseisde de Mar-Grethe op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland en kwam op zijn kop in het water te liggen. De kapitein wist zwemmend te ontsnappen, de stuurman verdronk. Zijn lichaam werd pas weken later gevonden.

Verkennend onderzoek
Het schip was geladen met anodes, zware voorwerpen die gebruikt worden in de aluminiumindustrie. De OVV schrijft daarover in het onderzoek: 'Uit een voorlopige stabiliteitsberekening bleek dat het schip een te hoog zwaartepunt had door de lading die het schip vervoerde en de manier waarop de lading in het ruim geladen was. Doordat het zwaartepunt van een bundel anodeblokken vrijwel in het midden van de lading zit, lag het uiteindelijke gemeenschappelijke ladingzwaartepunt hoog.

De Mar-Grethe werd vlak voor het ongeluk gepasseerd door twee grote zeeschepen. Mogelijk hebben hun hekgolven of de zuiging tussen de schepen het kapseizen in gang gezet. Doordat de lading instabiel was kon het schip, eenmaal uit balans, niet meer zichzelf oprichten.

Geen vervolgonderzoek
Voor de OVV geven de uitkomsten van het verkennende onderzoek voldoende duidelijkheid en komt er geen vervolgonderzoek. Er loopt ook nog een strafrechtelijk onderzoek, dat staat los van dit onderzoek van de OVV naar de oorzaak.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel