VisNed wil bij sanering niet alleen vergoeding voor kotter, ook voor visrechten
Belangenbehartiger voor de visserijsector VisNed is niet te spreken over de saneringsplannen die minister Henk Staghouwer heeft gepresenteerd. In die plannen staat dat Noordzeevissers die willen saneren, onder wie vissers uit Urk, hun visrechten in moeten leveren zonder daar iets voor terug te krijgen. "Dat is zo'n gigantische aderlating. En daar ontstaat een enorme rechtsongelijkheid mee", zegt Geert Meun van VisNed.
De plannen van de minister zijn erop gericht om de visserijsector in te laten krimpen. Onderdeel daarvan is dat het systeem voor de visrechten op de schop gaat. Een visrecht geeft aan hoeveel vis (quotum) er van een bepaalde soort gevangen mag worden door een Noordzeevisser. Deze rechten kunnen overgedragen worden aan andere vissers. In de plannen krijgen vissers die stoppen wel een vergoeding voor hun kotter, maar niet voor de visrechten. Terwijl daar juist vaak de waarde in zit, zegt Meun. Volgens VisNed zijn er veel Noordzeevissers die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in het bemachtigen van deze visserijrechten. Als een visser nu bijvoorbeeld het recht op honderd ton tong moet inleveren, is de saneringspremie voor alleen de boot dus niet voldoende, volgens Meun.
VisNed vreest dat er ongelijkheid onder de vissers zal ontstaan. "Je hebt namelijk ondernemers met een quotum van duizend kilo en je hebt ze van 100.000 kilo. En ze krijgen toch dezelfde vergoeding voor het schip dat ze inleveren." VisNed vindt daarom dat minister Staghouwer ook met een vergoeding moet komen voor de visrechten. "Want het quotum is miljoenen waard en moet nu om niet ingeleverd worden."
De 500 miljoen euro voor ondernemers wordt verdeeld via meerdere regelingen die op dit moment worden uitgewerkt. 200 miljoen is gereserveerd voor de visserijsector. Om de beroepsgroep toekomstbestendig te maken, kunnen eigenaren van kotters die willen stoppen gebruik maken van een saneringsregeling. Hiervoor is 155 miljoen euro gereserveerd. Vissers kunnen zich van 1 september tot en met 30 november inschrijven voor deze regeling.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Gevaarlijke manoeuvre Urker schipper leidt tot celstraf en inreisverbod Denemarken
URK • Ma 18 november • Maandag 18 novemberEen 64-jarige Urker visserman is in Denemarken veroordeeld tot vier maanden cel voor het in gevaar brengen van Deense visserijcontroleurs. Ook mag hij het land na die celstraf zes jaar lang niet meer...
-
Visindustrie Urk kan binnenkort aan de slag met miljoenensteun
URK • Ma 21 oktober • Maandag 21 oktoberDe visserijsector op Urk kan vanaf maart volgend jaar aan de slag met de miljoenen die het Rijk beschikbaar stelt. Het geld wordt verdeeld uit een fonds voor vijf kwetsbare visserijgemeenschappen. Nad...
-
Tienduizenden bommen op de zeebodem: Een blijvend gevaar voor Urker vissers
URK • Zo 6 oktober • Zondag 06 oktober80 jaar na de oorlog vinden Urkers nog geregeld explosieven uit die tijd in hun netten als ze aan het vissen zijn op zee. Meestal gaat het goed, maar er gebeuren ook ongelukken. De schattingen lopen u...
recent nieuws
-
Politie onderzoekt mogelijke explosie bij bedrijfspand aan Agorahof
LELYSTAD • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberDe politie onderzoekt een mogelijke explosie bij een bedrijfspand aan de Agorahof in Lelystad. Dat zegt een woordvoerder van de politie. Een omwonende hoorde in de nacht van donderdag op vrijdag iets...
-
Update
Treinverkeer komt na staking weer op gang
FLEVOLAND • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberTreinreizigers die vanuit Flevoland naar Zwolle of het noorden willen reizen, hadden vanochtend pech. Door een staking bij spoorbeheerder ProRail reden er geen treinen van, via en naar Zwolle. Daarnaa...
-
Initiatiefgroep Lelylijn vindt financieringseis voor nieuwe spoorlijn 'flauwekul'
FLEVOLAND • Vr 22 november • Vrijdag 22 novemberWim van Wegen van de initiatiefgroep Lelylijn vindt het maar 'flauwekul' dat er eerst zicht moet zijn op driekwart van de financiën, voordat er kan worden begonnen met de aanleg van de Lelylijn. Volge...