Batavia Stad wil producten ook voor reguliere winkelprijzen gaan verkopen

LELYSTAD • Di 14 juni 2022 | 11:49 • Dinsdag 14 juni 2022 | 11:49

Batavia Stad wil dat merken de mogelijkheid krijgen om producten ook tegen de reguliere winkelprijs te verkopen. Op dit moment zijn winkels in het Lelystadse outlet center nog verplicht om minstens 30 procent korting te bieden. Dat principe wil Batavia Stad deels loslaten.

Het verplichte kortingspercentage is één van de voorwaarden die bij de start van de outlet is afgesproken om concurrentie met het stadshart van Lelystad te voorkomen. Batavia Stad moest nadrukkelijk geen regulier winkelgebied worden, maar een echt outlet center. Daarom zijn ook aan het type producten dat verkocht wordt eisen gesteld. Zo moeten die bijvoorbeeld afkomstig zijn uit oude collecties of productiefouten bevatten.

'Tijd voor nieuwe afspraken'
Twintig jaar na de opening wil Batavia Stad de afspraken met de gemeente herzien. Eerder werd al bekend dat het winkelgebied aan de Lelystadse kust het horeca-aanbod wil uitbreiden en de openingstijden daarvoor graag verruimt ziet.

Nu blijkt dat Batavia Stad ook de mogelijkheid wil om producten tegen minder dan 30 procent korting te verkopen. Vooral premium merken vragen hierom, zo geeft het outlet center aan richting de gemeente. "Dit betreft dan basic-collecties waarop nooit korting wordt verstrekt of collecties met een hoge marketingwaarde zoals die van Ajax of Max Verstappen." Opgemerkt wordt dat andere outletcentra geen beperkingen hebben op dit gebied.

Batavia Stad stelt de volgende voorwaarden voor aan de gemeente als het gaat om het loslaten van het minimale kortingspercentage:

* Deze producten zullen in totaal nooit meer dan 15% van het totale productaanbod betreffen.
* Producten worden gebundeld in een bepaald deel van de winkel.
* Er dient te allen tijde een transparante communicatie plaats te vinden richting klanten over de verkoop van de producten.

Gemeente twijfelt nog
De gemeente ziet de aanpassing als een afwijking van het outletconcept en als "Een stap in de richting van reguliere detailhandel." Toch staat het college van B en W er niet meteen onwelwillend tegenover. De komende tijd wordt onderzocht welke effecten een wijziging van het beleid met zich meebrengt.

Batavia Stad heeft richting de gemeente aangegeven dat het verwacht zich in de toekomst te gaan richten "Op een (nog) hoger prijssegment, waarmee het onderscheid met Lelystad centrum nog groter zal worden qua prijsklasse en aanbod."

Drie keer meer horeca
In het onderzoek zal ook gekeken worden naar de gevolgen van de andere wijzigingen die Batavia Stad voorstelt. Qua horeca wil het outlet center tot maximaal 30 procent van het huidige oppervlakte in kunnen zetten voor eten en drinken. Dat is een verdrievoudiging van de bestaande mogelijkheden.

De gemeente merkt op dat zo'n 10 procent gebruikelijk is bij andere outlets. "Gezien deze substantiële afwijking van hetgeen gebruikelijk is, hebben wij hierbij onze bedenkingen. Daarnaast zal deze wens bezien moeten worden in relatie tot de gehele stad, het horecabeleid en de gewenste horecavoorzieningen die van belang zijn voor een verdere ontwikkeling van het Bataviakwartier."

Batavia Stad wil verder dat de gemeente in het vervolg niet meer hoeft in te stemmen met elke individuele huurder die zich in het winkelgebied wil vestigen. Een informatieplicht zou dan voldoende zijn en er komt een beperkte lijst met winkels die niet toegestaan zijn. Ten slotte wil Batavia Stad dat producten van de winkels in het gebied ook online verkocht gaan worden.

Het onderwerp wordt dinsdagavond besproken tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Spullen die op dit moment verkocht worden in Batavia Stad moeten voldoen aan één of meerdere van deze voorwaarden:

* Kwaliteit: producten die afwijken van de standaardkwaliteit. Dit kan o.a. inhouden een afwijking van kleur, maat, materiaal of uitvoering.
* Kwantiteit: producten uit overproductie of overtollige voorraad die als gevolg van bijvoorbeeld gewijzigde marktomstandigheden niet (meer) onder gangbare voorwaarden via de reguliere detailhandel worden afgezet.
* Leeftijd: producten die als “end of line”, “end of season” of “slow movers” in de afgelopen periode van drie maanden niet meer aan de reguliere detailhandel zijn aangeboden en/of hierdoor direct zijn afgenomen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel