Als centralist op de meldkamer moet je van het type 'mouwen opstropen' zijn
Mensen die niet goed kunnen horen of praten, kunnen sinds kort de meldkamer bereiken met de app 112NL. Via de app krijg je dan contact met de meldkamer van het noodnummer en kun je chatten met een van de centralisten.
De app deelt automatisch de locatie en heeft een vertaalfunctie met ruim honderd talen. "Het is een uitkomst voor mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Ook hier in Flevoland, voor alle seizoenarbeiders", zegt Margriet Foppen. Zij is al vijftien jaar verpleegkundig centralist bij de meldkamer Flevoland en Gooi en Vechtstreek.
Vrijdag was het de Europese Dag van alarmnummer 112. Volgens Foppen is vooral de oudere generatie nog steeds terughoudend met het bellen van 112. "Die vindt het vervelend om ons 's nachts te storen en ligt dan bijvoorbeeld met pijn op de borst in bed. Maar in zulke gevallen geldt juist: bel, hoe eerder hoe beter."
Niet alleen maar bloed en spoed
Bij de meldkamer Flevoland en Gooi en Vechtstreek komen per dag gemiddeld zo'n 190 meldingen binnen. Foppen: "Ik hou van de afwisseling, de verschillende meldingen. Het is niet alleen maar bloed en spoed. We hebben tegenwoordig ook wel eenzame mensen die ons 's nachts soms willen bereiken. Die hebben dan vragen die eigenlijk voor de huisarts of de thuiszorg bedoeld zijn. In de nacht is daar wat meer tijd voor en ga ik het gesprek aan."
Met echt valse meldingen maakt Foppen korte metten. "Jongeren die bellen uit verveling bijvoorbeeld. Daar ben ik heel streng op. Ik maak duidelijk dat er op dat moment iemand kan zijn die écht onze hulp nodig heeft. En als het echt te gek wordt, schakelen we de politie in."
Niet iedereen is geschikt voor het werk als centralist. Uiteraard moet je stressbestendig zijn. "En je moet van het 'mouwen-opstropen-type' zijn", zegt Foppen.
Het personeelstekort blijft een punt van zorg bij de meldkamer. "Mede door corona zijn de roosters lastiger rond te krijgen. Het gaat soms met hangen en wurgen. We draaien ook extra diensten, een tot twee per maand. We zijn zeker op zoek naar nieuwe collega's."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Urker politiek introduceert politiek uurtje voor bewoners
URK • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariDe Urker gemeenteraad begint vanaf volgende week elke maand met een politiek uurtje. Bewoners van Urk kunnen dan zelf onderwerpen en gedachten inbrengen in de gemeenteraad. Het doel is om de burgers meer...
-
Compromis over 'illegale' zorgwoningen op bedrijventerrein, bewoners uiterlijk in mei eruit
ALMERE • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariZorginstelling Kansz Almere mag tot 1 mei gebruik blijven maken van twee panden voor begeleid wonen aan de Operetteweg in de Almeerse Muziekwijk. Dat is de uitkomst van een kort geding tussen de zorgverlener...
-
Update
Stadsbussen Lelystad kunnen weer opladen na storing, maar rijden nog niet
LELYSTAD • Wo 15 januari • Woensdag 15 januariEr rijden woensdagmiddag in Lelystad geen stadsbussen vanwege een storing in het laadsysteem van de bussen op het terrein van Lelystad Airport. De storing ontstond in de ochtend, en was aan het begin...