Doof stel weggestuurd bij huisartsenpost: "U had eerst moeten bellen"

LELYSTAD • Ma 29 november 2021 | 6:07 • Maandag 29 november 2021 | 6:07

De huisartsenpost in Lelystad wil de communicatie met dove mensen verbeteren na een incident. Het dove stel Jessica Schaap en Pascal Essers kwam met hun gewonde zoon Diego (2) bij de huisartsenpost, maar werd daar weggestuurd. Er was namelijk geen telefonische afspraak gemaakt, maar het dove stel kon ook niet bellen.

Jessica Schaap is er nog steeds emotioneel van. "Ons zoontje viel van de trap en kwam op zijn gezicht terecht. Alles zat onder het bloed en ik was behoorlijk in paniek. Omdat we niet kunnen bellen zijn we direct naar de huisartsenpost gereden bij het ziekenhuis. Daar belden we aan maar we waren niet welkom. De arts wilde niet kijken naar Diego en zei dat we naar een tandarts moesten gaan. Ik wou alleen dat er werd gekeken of hij niets gebroken had maar dat ging niet zonder afspraak."

De vader van Diego vult aan: "We kunnen moeilijk praten door onze doofheid, praten via de telefoon gaat al helemaal niet. Hoe moeten we dan een afspraak maken?", aldus Pascal Essers.

Tolkentelefoon
"We zouden wel kunnen bellen via de tolkentelefoon maar dat vind ik best lastig als ik zo emotioneel ben. En onderweg naar de huisartsenpost kan ik ook niet appen, want ik moet rijden. Dan krijgen we straks zelf ook een ongeluk", legt moeder Jessica uit.

Nadat ze zich weggestuurd voelden bij de huisartsenpost zijn de ouders met Diego direct doorgereden naar de dienstdoende tandarts. "Hij heeft ons heel goed geholpen en een melkvoortand getrokken bij Diego. Zijn gezicht was opgezwollen maar het gaat nu weer beter met hem", vertelt vader Pascal.

"Diego's gezicht was opgezwollen maar het gaat nu weer beter met hem"

— Pascal Essers, vader

Voor het stel zit de schrik er nog goed in. Pascal heeft een klacht ingediend. Een woordvoerder van de huisartsenpost laat weten dat vader Pascal gevraagd wordt mee te denken hoe het in het vervolg anders kan. Ook zegt de woordvoerder erg geschrokken te zijn van het incident en het heel vervelend te vinden wat er is gebeurd. De organisatie gaat onderzoeken hoe de toegankelijkheid van de post kan verbeteren, door bijvoorbeeld bij andere huisartsenposten te vragen hoe zij omgaan met dit soort bijzondere gevallen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel