Winnaar Flevopitch: "Mijn visie op vliegen is veranderd"

LELYSTAD • Wo 22 januari 2020 | 6:06 • Woensdag 22 januari 2020 | 6:06

Hoeveel miljoenen zijn er tot nu toe uitgegeven aan Lelystad Airport? Omroep Flevoland en Follow the Money doen hiernaar de komende tijd onderzoek. Dat gebeurt op voorstel van oud-KLM-gezagvoerder Ruud Holswilder. Hij won in november de Flevopitch, waarbij kijkers een onderwerp konden aandragen voor nader onderzoek.

Holswilder (68) woont in Bergen en dus buiten de provincie Flevoland, maar heeft al lang een band met Lelystad Airport. Als 18-jarige verdiende hij er in 1974 zijn eerste geld als piloot met reclamevluchten van Martinair Reclamair. Hij kwam in dienst bij de vakantiemaatschappij en vloog drie jaar op de Douglas DC-9, maar stapte over naar de KLM. Daar beëindigde hij in 2009 zijn loopbaan als Captain op de Boeing 747-400.

Kritischer op vliegen
Holswilder heeft dus veel gevlogen (18.000 vlieguren), maar de laatste jaren is hij kritischer geworden op de luchtvaart. Zijn hart ligt zeker nog bij de kleine luchtvaart en zweefvliegen, maar volgens hem is het vliegen doorgeslagen. Het aantal vluchten op Schiphol is sinds 2016 veel te hard gegroeid, stelt Holswilder. Bovendien zijn veel vluchten volgens hem vakantievluchten naar bestemmingen die al veel worden bediend. "Sinds ik er meer bij betrokken ben, ben ik toch wel een beetje een tegenstander geworden."

Een keerpunt was het Luchthavenbesluit Lelystad Airport, dat in 2015 werd vastgesteld om de uitbreiding van het vliegveld mogelijk te maken. Toen Holswilder zich er in verdiepte, verbaasde hij zich steeds meer over hoe het besluit tot stand is gekomen. Als lid van de bewonersdelegatie schreef hij in 2017 mee aan een advies over Lelystad Airport en de toekomst van de luchtvaart in Nederland. Daarna raakte hij betrokken bij actiegroepen.

Ministerie doet 'beetje vreemd'
De lage vliegroutes, fouten in de geluidsberekeningen in de milieu effectrapportage (mer), de moeizame inspraak en recent nog met de uitstoot van stikstof hebben de ex-Captain achterdochtig gemaakt. Holswilder stoort zich vooral aan de opstelling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die hij 'een beetje vreemd' noemt. Telkens weer worden besluiten op een vreemde manier genomen of onderzoeken rooskleurig weergegeven: "Ze manipuleren de zaak af en toe. Ik weet niet of dat kwade opzet is, daar heb ik geen bewijs voor. Maar we hebben het een aantal keren meegemaakt met de mer en nu weer met de stikstofberekeningen. Dan denk ik: hoe is het mogelijk?"

Hetzelfde zag hij met de geluidsberekeningen en geluidsmetingen van de belevingsvlucht in mei 2018 met een Boeing 737 van Transavia, waar Holswilder als observant in de cockpit zat: "Alle geluidsmetingen kwamen hoger uit dan wat ze behoorden te zijn. Dat is ook vreemd. Dan krijg je het gevoel dat er iets wordt doorgedrukt."

Geen inzicht in investeringen Lelystad Airport
Als voormalig verkeersvlieger is Ruud Holswilder goed thuis in de operationele aspecten, maar hij heeft geen inzicht in de financiën van Lelystad Airport. Daarom hebben hij en Leon Adegeest van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) in november bij de Flevopitch voorgesteld hiernaar onderzoek te doen. "Ik heb geen idee hoeveel er aan Lelystad is uitgegeven. Ik lees dat er al 200 miljoen euro is geïnvesteerd, maar ik wil weten of dat klopt." Omdat zijn voorstel de meeste stemmen kreeg, gaan Omroep Flevoland en Follow the Money hier de komende maanden onderzoek naar doen. FTM maakte ook een portret van Holswilder. Het stuk van Birte Schohaus kan je hier lezen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel