Piloten: 'Veiligheid op Lelystad Airport in gevaar'
De veiligheid op en rondom Lelystad Airport is in gevaar. Dat zeggen verschillende bedrijven die van het vliegveld gebruikmaken. Er wordt gewezen naar de invoering van luchtverkeersleiding als oorzaak. Piloten geven aan zich minder veilig voelen sinds de komst daarvan, zo'n drie weken geleden.
Vlieglessen stopgezet
Het bedrijf Wings over Holland heeft zelfs besloten om tot eind dit jaar helemaal geen vlieglessen meer te geven. "We hebben afgelopen dagen twee bijna-ongevallen gehad. Dat heeft mij doen besluiten dat ik hiermee moet stoppen. Het kan niet langer", zegt eigenaar Luuk van Hooijdonk. De bijna-ongevallen die hij noemt zijn incidenten waarbij toestellen elkaar in de lucht te dicht zijn genaderd.
Alleen ervaren piloten in heli's
Ook helikopterbedrijf HeliCentre neemt maatregelen. Directeur Jeroen Peddemors gaat niet zo ver als Wings over Holland, maar er wordt wel ingegrepen. "We hebben tot nader order besloten dat we geen beginnende leerlingen meer solo laten vliegen. We vliegen alleen nog maar met ervaren piloten. Geen beginners. De veiligheid vinden we op dit moment te veel in gevaar komen dat we zeggen: beginners moeten even stoppen."
Luchtverkeersleiding
Sinds 7 november is op Lelystad Airport luchtverkeersleiding actief. Dat betekent dat toestellen niet meer als voorheen zomaar kunnen opstijgen of landen. Decennia lang werd veel op het vliegveld door piloten onderling geregeld.
Jurgen van Avermaete van Luchtverkeersleiding Nederland vertelde daar drie weken geleden het volgende over. "Tot nu toe moesten piloten zelf zorgen dat ze afstand hielden tot andere vliegtuigen door uit het raam te kijken. Ze bepaalden ook onderling door naar buiten te kijken wie ging starten en landen. Daar zit nu een verkeersleider voor die contact heeft met alle vliegtuigen in de omgeving."
Ook gelden er sinds 7 november nieuwe aan- en uitvliegroutes voor kleine toestellen, die meer langs de A6 lopen.
Veel te veel radioverkeer
In de praktijk pakt de invoering van luchtverkeersleiding nog niet goed uit, zeggen Wings over Holland en HeliCentre. Hun boodschap wordt ondersteund door de NACA, de branchevereniging voor commerciële luchtvaartbedrijven.
Eén van de grootste ergernissen bij piloten is de hoeveelheid radioverkeer die er tegenwoordig is. "We moeten alles vragen," zegt Luuk van Hooijdonk van Wings over Holland. "We moeten vragen om te taxiën, vragen om de motor te starten. Als we willen tanken moeten we dat vragen. En dat gaat allemaal over de toren-frequentie. Wij vliegers willen het eigenlijk niet horen als iemand moet tanken." De hoeveelheid aan berichten zorgt er volgens Van Hooijdonk voor dat piloten worden afgeleid. "Je mist oproepen. En je kunt er vaak niet inkomen qua radio om jouw oproep te doen. Als we niet kunnen praten gaat het ergens fout."
Bij HeliCentre wordt het radioverkeer eveneens als ergernis ervaren. "Sommige toestellen die van buiten komen kunnen gewoon niet het luchtruim in komen omdat de radio volgepraat wordt."
Ook over de nieuwe routes die gevolgd moeten worden zijn piloten niet tevreden.
Zoeken naar oplossingen
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laat in een reactie weten dat veiligheid een topprioriteit is voor de instantie. "Op Lelystad draaien we een operatie die aan alle veiligheidseisen voldoet." LVNL zegt de signalen van de luchtvaartbedrijven serieus te nemen en in gesprek te zijn met de betrokken partijen. Voorvallen worden volgens LVNL onderzocht om van te leren en de veiligheid te verbeteren.
Lelystad Airport reageert met de boodschap 'de zorg en urgentie' van de vliegers te herkennen en met elkaar en LVNL te zoeken naar oplossingen voor de problemen.
Luchtverkeersleiding Nederland:
"Veiligheid is topprioriteit bij LVNL. Op Lelystad draaien we een operatie die aan alle veiligheidseisen voldoet. De inregelperiode op Lelystad Airport sinds 7 november is bedoeld om, voordat het groot handelsverkeer er is, te wennen aan de nieuwe procedures en werkwijzen.
Voor de huidige gebruikers zijn er veel veranderingen. We monitoren continu de veiligheid, en we hebben veel contact met de gebruikers, de vliegscholen en de koepelorganisaties van General Aviation hierover. We blijven in gesprek met deze betrokken partijen en nemen hun signalen serieus.
Voorvallen onderzoeken we zorgvuldig om van te leren en de veiligheid verder te verbeteren. Veranderingen in de operatie moeten zorgvuldig voorbereid worden, en we zijn druk bezig met maatregelen om de situatie voor de bedrijven op de luchthaven te verbeteren naar aanleiding van de ervaringen van de afgelopen drie weken. Deze maatregelen zijn gericht op het verminderen van de drukte op de radiofrequentie en op de lokale routes voor klein verkeer."
Lelystad Airport:
"We zijn en blijven in gesprek met alle gebruikers en betrokkenen over de nieuwe procedures. We herkennen de zorg en urgentie en zoeken met elkaar en LVNL naar oplossingen. De inregelperiode die per 7 november is ingegaan is bedoeld om te leren en te optimaliseren. In dat proces zitten we nu. "
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Wethouder Urk laat details over plan arbeidsmigranten los en gaat daarvoor door het stof
URK • Do 21 november • Donderdag 21 novemberWethouder Willem Foppen uit Urk heeft zich woensdagavond verontschuldigd voor informatie over de huisvesting van arbeidsmigranten die hij niet had mogen delen. Foppen noemt het zelf een slip of the to...
-
Piloot opgepakt op Lelystad Airport, groot geldbedrag en vliegtuig in beslag genomen
LELYSTAD • Do 21 november • Donderdag 21 novemberEen piloot is dinsdag aangehouden op Lelystad Airport. Daarover schrijft een speciaal team van de landelijke eenheid van de politie op X. In het vliegtuig van de piloot werd een zeer groot geldbedrag...
-
Raadsenquête afgerond, 'voor het voorjaar' verschijnt het rapport over het Floriade-debacle
ALMERE • Do 21 november • Donderdag 21 novemberHet eindrapport met conclusies en aanbevelingen over de raadsenquête Floriade in Almere moet voor het voorjaar klaar zijn. Dat zegt de voorzitter van de commissie Brent Hadderingh. Het onderzoek moet...